Hur ska jag klara mig? Hjälp mig förstå!

För alla ensamstående föräldrar.

Hur ska jag klara mig? Hjälp mig förstå!

Inläggav Ninas Mamma » 18 jun 2009, 23:55

Det sista skyddsnätet! Ska hjälpa oss eller ska det stjälpa oss?
Det är idag min 5månad som jag söker ekonomiskt bistånd hos socialförvaltningen i skövde kommun. Med ännu ett avslag, skriver jag detta. Folk tror att skövde är en stabil stad där om något händer så hjälps man åt. Vi tittar ner på alla andra kommuner som varit uppmärksammade i medier för negativ bemötande och tjänstefel. Ändå gör vi samma sak. Volvo varslar och fler arbetslösa kommer ut och slåss om jobben. Vart vänder dom sig som ingen a-kassa har? Eller dom som inga sparade pengar har? Jo, man ska vända sig till socialtjänsten i kommunen för ett individuellt beslut om man har rätt till hjälp.
Jag är en ensamstående ung mamma med en dotter på 3år som varit arbetslös och arbetssökande nu i 4månader. Fick ett oväntat beslut ifrån min arbetsgivare om att jag inte skulle få stanna där, 2 veckor innan min anställning gick ut. Vände mig då till socialtjänsten för hjälp. Fick ingen då, dom ansåg att jag har tjänat för mycket pengar. Gav dom ett konto utdrag där dom kunde se att jag vid detta tillfälle hade ca 50kr kvar på kontot. Fick även då ett nej. Fick vända mig till min förtidspensionerade mamma för att få hjälp med att betala min hyra och min elräkning. Förnedrande. Ansökte igen nästa månad. Samma sak då. Ansökte igen månaden efter. Fick inget då heller. Har väntat på att få hem skriftliga beslut ifrån min handläggare på socialen så jag kan överklaga. Men har inte fått någon. En överklagan har dom sagt kan ta 3månader. Har levt på min mamma fram tills idag. Ett under att jag bor kvar i min lägenhet och att min lilla dotter trots detta mår bra. Lyckligt ovetande om att mamma ligger i rummet intill och gråter. Har blivit djupt deprimerad och funderar på om livet skulle vara lite lättare om man inte fanns med i den. Min dotter har ju även en pappa som hon bor hos ibland. Detta sa min handläggare på socialen att skulle vara ett bättre alternativ just nu då hon tycker att jag är en dålig mamma som inte har något jobb eller pengar till mat. Är det ett tjänste fel? Eller ska socialen fungera så? Jag sover inget om nätterna längre. Funderar på vad jag gjorde fel på jobbet som jag inte fick fortsätta på. Funderar på om min handläggare har rätt? Att jag är en dålig mamma, att min dotter skulle ha det bättre hos sin pappa. Det kanske hon skulle ha. Jag har kämpat månad efter månad för att kunna vara en mamma åt mitt barn. Men tydligen så ska man ta detta ifrån mig. Det ända jag har kvar i livet. Tro inte att jag bara ligger på soffan för detta. Nej jag skickar iväg en ca 50st jobbansökningar varje månad, försöker verkligen vara självförsörjande, allt för att jag ska få behålla min dotter och att hon ska växa upp med sin mamma och sin pappa. Varannan vecka. För det ska väl alla barn i sveriges rättighet?
Jag är ingen alkoholist eller missbrukare. Jag är bara ung och arbetslös. Har fått antidepressiva tabletter utskriva av min doktor som tycker att jag ska börja ta dem. Har dock inga pengar på mitt konto för att hämta ut dem. Sitter här vid datorn, veckan utan min dotter och funderar på om skövdekommun sparar mycket pengar om jag tar livet av mig. Om min dotter har det bättre hos sin pappa och om min släkt slipper känna skuld för att dom inte längre har råd att hjälpa mig. Undrar vad som händer med min lägenhet om jag dör? Blir det kommunen som står för det? eller ska min 3åriga dotter ta över mina skulder? Min handläggare sa att jag kommer få bistånd av dom om kanske 2månader. Men vad ska jag leva på till dess? Det är nu min frys är tom på mat och det är nu som jag behöver hjälpen. Ska jag gå i ide i 2månader för att sedan få hjälp. Undrar om kommunen har en tablett man kan få så man stängs av tills dom kan hjälpa mig, för jag orkar inte sitta här med hungrig mage och fundera på om jag kan gå ut på gatan och tigga lite bröd ? För jag är ju ändå svensk, och så ska man inte behöva göra i rika sverige? Jag kan hålla på skriva detta hur länge som helst... Men orkar inte mer... Jag har kämpat för länge, och det ser inte ut som om jag någonsin kommer få hjälpen.. Har jag sagt varför jag fick ett avslag denna månad? Min handläggare kände någon som hade min facebook. där dom hade tittat på bilder när jag var och badade med min dotter. Jag mådde tydligen för bra denna månaden...
Ninas Mamma
Stammis

Re: Hur ska jag klara mig? Hjälp mig förstå!

Inläggav mamafutur » 19 jun 2009, 00:22

Vilka jävlar!
Alltså om du har facebook så ska din handläggare ändå inte få ta sitt beslut utifrån det.
Har dom varit hemma hos dig och kollat på att du inte har någon mat, och att alla dina pengar är slut? Om du söker jobb och har en dotter och dina föräldrar inte kan/är försörjningsskyldiga så har du 150% rätt till att så försörjningsstöd!

Hoppas att det fixar sig, fort.
mamafutur
Stammis

Inläggav Annah18_ » 19 jun 2009, 00:54

herregud jävla skövde, jävla skara, försök i lidköping dom är inte riktigt lika snåla.
dom är helt sjuka i huvudet, vet inte så mkt om reglerna på soc, men om du inte får tiilbaka från skatten o inte har sparade pengar så är dom fan försörjningsskyldiga, o angående facebook. va fan e hennes problem? att hon ens kunde me o säga det !
Annah18_
Alltid online

Inläggav sofiaK » 19 jun 2009, 05:01

dom måste gå ut o ge matpengar!!!! en rekvisition .. kan du fixa ett ombud??? som kan mycket om socialtjänsten och dess lagar som kan föra din talan? det skulle vara kanon för då skulle du slippa sköta kontakten...

att man skulle va dålig mamma :shock: du ska be om din handläggares chefs namn.. det måste hon ge dej sen ska du berätta vad hon sagt och hur du mår hur du har det!! och du måste få lite jävlar anamma i dej och säga att får du inte en matrekvisition så ska du fan gå ut till tidningarna med det här!!

Alla har rätt till att äta mat!

från det att man har inkommit med sina inkomstuppgifter kan dom vänta 3 månadeer innan man får pengar därifrån men jag fatta du har vänta längre?? för du har gått 3 månader utan riktig inkomst!! då ska de ta ett beslut som gör att du har rätt till hyra+uppehälle..

ring soc jouren annars 112 och be om den i din kommun..

har en syster som gått igenom ett helvette med dessa soc jävlar! men jag blev hennes ombud, läste på om lagarna(vilket du oxo bör) och gick dit på möte.. nu får hon sina pengar utan strul om hon söker 40 jobb i veckan vilket hon gör..
sofiaK
Alltid online

Inläggav Ensamstående_85 » 23 jun 2009, 13:00

Hej Hej. jag är ny på minbebis.com och är en ensamstående tjej på 24år som väntar mitt andra barn. Du ska absolut inte acceptera att någon anna oavsett vem det är säga att du är en dålig mamma. va jag förståe gör du allt du kan för att få saker och ting att gå ihopp. Du ska absolut inte låta din dotter bo hos sin far utan fortsätta tt kämpa. jag gick på socialbidrag när jag fick mitt första barn och dom krånglade alltid till det och kom med massa ursäkter. Dom en skyldighet att alltiod ge dig ett skriftligt beslut på varje ansökan där de står va deras beslut grundar sig på och hur du kan överklaga om dom inte följer detta kan man göra en såkallad jo anmälan där man anmäler att handläggaren gjort ett tjänstefel. jag hoppas att allt går bra för dig. komm ihåg att tro på dig själv och kämpa för dig och din dotter för förr eller senare så vänder det. MVH patricia
Ensamstående_85
Nykomling

Inläggav PiperH » 23 jun 2009, 13:24

Hej!

Tidiagre i mitt liv har jag varit tvungen att gå till socialen för ekonomsikt bistånd så jag förstår din frustration över denna instans!

Om det är så att den socialarbetaren du går hos inte tycker du är lämplig att få pengar av dem tycker jag att du ska KRÄVA att få komma till en annan handläggare!! Det är bara att säga att "kemin" inte stämmer er emellan eller liknande!. Jag hade en riktig JÄVEL till handläggare i början som "förnedrade" mig på alla möjliga sätt och vis när jag kom dit. (nedlåtande frågor, konstiga insinuationer och en månad nekade han mig alla pengar för att jag glömt EN faktura på 150kr hemma. :evil: Efter mycket tjat och bedjande från min sida fick jag "på nåder" pengarna men hade till arbetsdagens slut på mig att komma upp med en kopia på fakturan till honom) Jag krävde att få byta handläggare och det gick jättebra! Jag fick träffa en annan och hon var helt annorlunda och jag hade aldrig några probelm med henne. :) Hon förklarade att de måste gå efter vissa lagar och regler naturligtvis, men att en stor del av "lämplighet" är upp till handläggaern att avgöra! :evil: Min tidigare handläggare hade ju tydligen bestämt sig för att han inte gillade mig och gjoprde livet surt för mig av den anledingen! :evil: Nu är dettta länge sedan, men jag misstänker att det nog fungerar på samma sätt nu...

En annan VÄLDIGT VIKTIG sak som du ska veta är att handläggarna på socialen har TYSTNADSPLIKT!!! Att din handläggare hittat dig på facebook genom en "vän" betyder klart och tydligt ett brott mot denna tystnadsplikt (för hur kom de fram till att hon kände dig??) och bara detta är ett riktigt bra argument för att byta handläggare! Dessutom tycker jag du ska säga till din handläggare (och hennes chef) att du vet om detta och att du kommer anmäla henne för brott mot tystnadsplikten!!! :twisted: (Vad det nu är man gör det...minns inte vad det heter - men kolla upp det)

Hoppas det ordnar sig för dig!
Kram
Användarvisningsbild
PiperH
Alltid online

BF: 121015
Status: Mamma till finaste Emil och väntar syskon!

Inläggav Baa » 23 jun 2009, 13:44

Exakt som Piperh säger. Du SKA anmäla henne för brott mot tystnadsplikten!
Baa
Stammis

Inläggav Ninas Mamma » 23 jun 2009, 23:09

tack för alla svar! ska ringa imorgon om jag får mitt beslut hem i brevlådan. sedan när jag har beslutet i handen så ringer jag hennes chef och berättar allt hon sagt och gjort.. bland annat brutit mot tystnadsplikten genom att prata med min gamla handläggare som är en vän till mig i dagsläget. Och tydligen så har hon även öppnat sig för min mamma när hon ringt in till dem och skällt på henne. Och så har hon gjort fel i beräkningar osv... Ner värderande och komma med personliga angrepp och så som hon gjort får hon inte heller göra. Lämnat fel uppgifter till mig osv. Ska fasen se till så hon får sparken eller ialla fall helt nya arbetsuppgifter. Hon har ett viktigt jobb och kan man inte jobba med det så ska man fan inte vara där. Hoppas att hon blir arbetslös någon gång så att hon kan komma och söka om ekonomiskt bistånd. Jag ska ha upprättelse! Om jag så måste vända mig till tidningarna och berätta allt! 5månader utan pengar ska man fan inte behöva. Jag går hos läkare som startat en utredning om jag ev. har magsår och kan inte hämta ut medicinerna som han skrivit ut åt mig. jag går hos en psykolog som har fixat antidepressiva tabletter till mig pga av social ens bemötande och agerande. Kan inte hämta ut dessa tabletter heller.... Usch, känns som om man inte är i sverige... Samtidigt så har jag ev en cysta i magen som spruckit har ont så det känns som om man ska föda barn! Men har inga pengar att ta mig till sjukhus med. kanske är lika bra just nu. Smärtan från magen får mig att tänka på annat en liten stund...
Ninas Mamma
Stammis

Inläggav Baa » 04 jul 2009, 12:13

Hej Ninas mamma! Ville bara kolla hur det går för dig? Hoppas verkligen att du fått rätt hjälp!
Baa
Stammis

Inläggav Ninas Mamma » 04 jul 2009, 13:50

Hej! ja, du.. Vet inte ens var jag ska börja längre... Har inte fått någon hjälp ännu från social en iallafall.. Samtidigt så har jag blivit sjuk men läkarna vet inte riktigt i vad så man har inte riktigt någon ork till något längre... Har så ont i kroppen och själen, min psykolog är på semester, så när man träffar någon så klistrar man på ett falskt leende och hoppas på att ingen ser hur illa man mår... Hoppas verkligen på att man får tillbaka lite ork snart... Känns bara som om allting ska misslyckas... Är ju inte direkt något som man pratar om i min bekantskaps krets.. Det är lite "tabu" att prata om pengar, om man inte berättar att man köpt nåt skit dyrt och vill skryta med det...

Och så läggar jag all min fokus på att försöka få pengar ev. nästa månad istället..
Och att mina provsvar från läkaren ska vara bra, eller i allafall visa på något ofarligt som går lätt att bota...

Tack så jätte mycket för att du bryr dig! Och alla ni andra ;-) Känns oerhört skönt att denna sida finns, här vågar man berätta om allt och så finns det så fruktansvärt otroligt gulliga människor här inne! Det värmer verkligen!!! Tack igen!!!

@-}-}-}-----
Ninas Mamma
Stammis

Nästa

Återgå till Ensamstående föräldrar