Hur ska vi göra med sovrutinerna?

Diskutera barns sömn och matvanor med andra föräldrar.

Hur ska vi göra med sovrutinerna?

Inläggav Gonken » 19 jul 2011, 10:32

[Långt inlägg]

Berättar bara lite snabbt om vår bakgrund. Min sambo har en dotter (4år) sen tidigare. Nu har vi kämpat med advokater, rättegångar o äntligen fått rätten att ha barnet. Allt ska ju ta sin tid med upptrappning till varannan helg boende.

Nu i veckan har jag börja fundera mycket på hur vi ska göra när hon får börja sova en natt hos oss. Eftersom hon har sagt; "- Jag längtar tills jag får sova hos er, då ska jag sova med er i den stora sängen" Hon kommer inte få börja sova förens efter jul. Men lika bra att börja prata om sovrutiner redan nu så vi kommer överens om hur vi ska göra.

Så här ser jag på det hela, så här vill jag ha det när vi får barn:
Jag vill att barnen ska somna i sin säng. Skulle de de vakna mitt i natten får de självklart komma över o sova hos oss. Men att det ska finna tryggheten att somna i sin egen säng först.

När hon ska få börja sova hos oss ska vi börja direkt med att hon ska sova i sin säng? Vist hade det varit mysigt att låta henne somna mellan oss. Jag vet ju att hon mer en gärna skulle vilja göra det. Eftersom det är ju något hon längtar till att få göra.

Jag vet att hon har fått problem att sova hos sin mor. Tydligen har hon drömt att hon har sätt en gubbe i hennes rum. Sen har hon inte våga sova i sin säng efter det.

Jag tycker det är lika bra att börja på en gång att hon ska somna i sin säng. Men ändå skulle jag vilja ge henne en första myskväll med oss i vår säng. Jag är lite splittrad om hur vi ska göra. Men känns mest rätt att låta hon sova från första början i sin säng. Känner på mig att hon kommer komma över till oss under natten/morgonen. Och det är väl lika bra att börja som de ska vara på en gång?

Vill jätte gärna ha era synpunkter o tips på hur vi ska göra.
Blogg: Vinterfrost

Bild
Gonken
Stammis

Status: Längtan efter kärleksbarnet

Re: Hur ska vi göra med sovrutinerna?

Inläggav *77:an* » 19 jul 2011, 18:38

Hej, vet inte om det är någon hjälp men kan ju berätta om hur vi sover:
Fram tills för 3 månader sedan har vår 2,5åriga dotter sovit i vår säng. Det har ju varit mysigt och tryggt..men.. hon har sovit oroligt, buffat och kännt på oss hela nätterna så att ingen har sovit riktigt bra.

Nu när det var dags för eget rum så ställde vi en 105 cm säng i hennes rum och bäddade för henne och en vuxen. Vår tanke var att vi får turas om att sova med henne i hennes rum tills hon vant sig samtidigt som en av oss kan sova gott varje natt.

Vi nattar henne i hennes rum och stannar tills hon somnat och går sen in till henne och sover om hon ropar på natten. Detta har fungerat över förväntan. Vår dotter är trygg och vet att hon aldrig behövr sova ensam om hon inte vill och vi vuxna sover gott. Ofta sover hon hela natten själv eller så ropar hon vid 6-tiden och då har vi ändå fått sova många timmar.

Nu blev det långt... och jag inser att det säkert är ett helt annat läge för er som har sambons dotter som ska börja sova hos er. Skulle tro att din/er omtanke och vilja att det ska bli en bra start kommer att göra att det blir bra!
Bild
*77:an*
Alltid online

BF: 111104
Status: sambo och blivande 2-barnsmamma

Re: Hur ska vi göra med sovrutinerna?

Inläggav Gonken » 20 jul 2011, 08:39

Jag är tacksam för ditt svar :) Alltid intressant att veta hur andra gör.

Jag är ju rädd att om vi låter henne sova i vår säng i början gör att det kommer bli svårt att få henne att börja sova i sin egen säng sen. Kanske är bäst att låta henne somna i sin egen säng o sen får hon komma över om hon vaknar.

Sen har jag en lite fråga till. Vad har ni för rutiner innan läggdags?
Vi har fått en plan hur vi ska göra. Men är nyfiken på hur ni andra gör. :)
Blogg: Vinterfrost

Bild
Gonken
Stammis

Status: Längtan efter kärleksbarnet

Återgå till Barns sömn & Matvanor