Hur tänkte jag nu?

Sök andra som delar samma intressen och nöjen!

Re: Hur tänkte jag nu?

Inläggav Villervallesmamma » 24 apr 2010, 22:26

men tänk OM något händer...visst man kanske är strikt..men herre gud det är ju en sån kort del i ens liv att varför riskera något bara för att man vägrar ge upp sina egna intressen för den korta stunden?
Tror det står i den där kända fotoboken,ni vet? Av han Lennart någonting? Om konserter och höga ljudnivåer..Hittar inte den där jäkla boken nu..men är rätt säker på att det är där det står...

Min sambo är officer och där har de bestämmelser när gravida inte får var med på skjutbanan för att det är för högt för bebisen.Nu kommer han inte ihåg från vilken månad..men jag har för mig att hörseln i hjärnan är utvecklad från 6:emånaden..
Det gäller konserter också...men man gör ju som man vill..såklart.
Men jag skulle aldrig riskera något..skulle aldrig förlåta mig själv OM det hade hänt mitt barn något bara för att jag sett till mig själv..

Men det är ju olika..sen vet jag inte..jag är i den veckan som hon kommer vara när hon ska på konsert...jag tror inte jag skulle orka gå..men,men det vet man ju aldrig..

Ljud är HÖGRE i vatten..hur tror ni ubåtar hittar? Genom ljudet...
Det är ju superhögt när man dyker och så råkar man rafsa runt i gruset med foten...
prova att doppa ner huvudet i badkaret och dunka mot kanten...
Villervallesmamma
Stammis

BF: 100505

Inläggav Villervallesmamma » 24 apr 2010, 22:27

sen så finns det ju värre saker man kan göra än att gå på konserter..känns ju ganska oskyldigt om man jämför med andra saker som alkohol och rökning..etc..
Villervallesmamma
Stammis

Inläggav Danem » 24 apr 2010, 22:31

Ja då är det väl något fel på mig som hör SÄMRE i vatten då..
Vad exakt är det som kan hända under en konsert som är farligt för bebisen?
Om den tycker att det är obehagligt så blir det nog livat i magen, när jag gjorde CTG kurvor inne på BB så blev det livat bara utav det då Oliver inte tycket om det.
Känner man att det är för mycket så går man ut, svårare än så är det inte.

Barnet börjar höra ganska tidigt och runt vecka 23 (tror jag det var) kan den höra saker utanför magen.

Känner man att man orkar gå på konsert tycker jag att man ska gå och lyssna på kroppen och bebisen, man tar sig väldigt långt på sitt sunda förnuft.
Om man då har ett :lol:
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Gotland » 25 apr 2010, 10:30

Hm, visst, huvudet under vattnet och dunka i badkaret... Men om nån skriker i rummet bredvid, inte hörs det mer under vattnet än över.
Vi får se hur det känns när dagen närmar sig, det är ju trots allt ett tag kvar.
Kotten kanske gör som sin kusin och gör entré 6 v för tidigt :roll:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Villervallesmamma » 25 apr 2010, 20:46

Jo men skulle du ta med ett spädbarn till en konsert utan hörlurar?För det är ju faktiskt en färdig bebis där inne.
Det låter dessutom mer när den är i magen..spelar väl ingen roll hur många gånger jag skriver det men,men...Skador måste väl vara på hörseln som för alla andra utan hörselskydd?

Luft är det element som ljud färdas sämst igenom!
Vet inte vad jag ska ta för mer exempel?
fast ni verkar redan ha bestämt er..för sånt här lärde man sig i åk 8-9..

Dop-tone fungerar precis som en u-båt kan man säga..de sänder in en stark ljudsignal och får tillbaka ljud från magen..bebisen hör ju detta såklart och reagerar...
dom varnade ju för att använda angel-sound pga av stressen av ljudet om man använde den för mycket..men det tror ni väl inte heller på.

bästa vore ju om bebisen kom ut för tidigt.. 8)
Villervallesmamma
Stammis

Inläggav Villervallesmamma » 25 apr 2010, 21:54

Ljudhastigheten i 15 gradig luft är ca 340m/s. Ljudhastigheten i vatten 1500m/s.
Ljudhastigheten i glas 4500m/s, i järn 5150 m/s

källa: Wikipedia.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ljudhastighet

kunde inte låta bli när ni inte visste om detta..
alltid kul att lära sig något nytt :)
Villervallesmamma
Stammis

Inläggav Danem » 26 apr 2010, 12:08

Fortfarande, JA ljudet färdas snabbare i vattnet men jag hör ändå dåligt med skallen under vattnet.
Alla ljud ovanför vattnet dämpas då och det borde väl vara samma sak inne i magen?
Då har man magen i vägen, det är ju inte inne i livmodern konserten är. Eller?

Ljuden som kommer från mammans kropp kan mätas upp till 80 db och det är ganska mycket.

http://www.niomanader.se/content.asp?ID=150

Åter igen, använder man sitt sunda förnuft kommer det gå hur bra som helst.
Sätt en jacka över magen för att dämpa lite till och skaffa vadderade trosor som täpper till bra, blir bebisen livlig är det bara att gå ut.
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav Jag » 26 apr 2010, 12:39

Alltså som någon skrev, ja om jag tar något och bankar UNDER vattnet när jag har mina öron undervattnet så hörs det sjukt bra, ja.
MEN.
Japp det där underbara men:et..
Som det skrevs ovan om jag kör ner huvudet UDNER vattnet och någon står OVANFÖR batten ytan och skriker så hör jag det ju för fan inte.
BEbisen är under vattnet och konserten ovanför vattnet.
Hänger du med?
En angelsound trycker du mot magen ifall du inte visste det och det är lite andra ljudvågor än de som kommer från en konsert eller?

Hoppas du inser att ljud som skapas under vatten hörs bäst under vatten, men ljud som kommer ovanifrån hörs knappt in..
Därför mammans röst är mer välkänd för bebis än pappas, mammans röst kommer innifrån.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav Villervallesmamma » 26 apr 2010, 21:16

Jag förstår va du menar. Men inte varför du tror att ljudet dämpas??
Nåja..alla tror/vet olika..fast nog är det en fråga som upprör
Är det då inte konstigt att arbetsplatser förbjuder gravida att vistas där efter en viss tid pga ljudnivån? Att barnmorskor tycker att man ska undvika konserter? Och den känd fotografen Lennart skriver det i en jätte känd bok?

Nej man får väl gå ut om det blir för mkt för bebisen..
Jag skulle också hur gärna som helst vilja gå på den konserten eftersom det förmodligen är den sista om jag varit ett fan..verkligen otur i tajmning..Hoppas du får gå på konserten utan mage!
Hoppas ni har rätt att de inte påverkas överhuvudtaget av höga ljud..(men det tycker jag skulle verka konstigt när det är en färdig bebis...)
Hoppas inte förlossningen kommer mitt i så du missar konserten..
fast å andra sidan så finns det inget som slår en förlossning iaf..

Mammans röst är nog mer bekant eftersom den hör den precis hela tiden..
Villervallesmamma
Stammis

Inläggav Jag » 28 apr 2010, 18:03

Men snälla, om ljudet inte hörs under vatten när det skapas ovanför vattnet så dämpas det ju? Eller menar du att det är högre och att jag inte hör det för att det är för högt då eller?

Man avråds från att jobba på högljudda arbetsplatser (aldrig hört om men ok) för att det är höga nivåer vareviga dag då.
Och med de redan 80 Decibel som kommr innifrån så blir det kanske för mycket.
MEn några timmar på en konsert är bara löjligt, det är ingen som helst fara sålänge man inte står och trycker magen mot en högtalare.
Vilket faktiskt går att läsa i boken "På smällen - från a till bebis.."
om vi nu ska dra upp böcker vi läst.
NLEnnart som du talar om är en fotograf, inte en barnmorska och helt ärligt så är jag rätt säker på att de inte vet verkningarna av höga ljud inne i magen som det är just nu och därför avråder.
Doptone och sådant ger ifrån sig ljudvågor som riktas direkt in i magen och KAN därför störa, därmed inte sagt ATT de gör det.
Glöm inte att bebben ligger i ca 80 decibel alltid vilket i sig dränker andra ljud rätt så effektivt dessutom.
Men man kan u se till att ta en handduk eller nå att lägga om magen så dämpas ljudet lite till.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Intressen & nöjen