Hur vet försäkringskassan...

Diskutera ekonomi och jobb kring graviditeten och det nya livet med barn

Hur vet försäkringskassan...

Inläggav Gotland » 05 dec 2011, 13:32

...om dom ska betala ut pengar till mig eller inte?

Har precis börjat på min gravidpenning. Innan den trädde in var jag sjukskriven 3 v.

Ringde idag till fk för att kontrollera att allt var som det skulle, att dom fått alla uppgifter dom behöver.
Sjukskrivningen var ok!
-Gp då? undrade jag.
-Har du skickat in alla papper? var frågan jag fick.
-Öh, jag vet inte, det är därför jag ringer.
-Har du fått din gp godkänd?
-Ja.
-Har du skickat in begäran om utbetalning?
-Jag är inte säker, det är därför jag ringer.
-Vi kan inte se det här så jag skickar ut nya papper till dig så får du skicka in det. Och har du redan skickat in dem förut så gör det inget att det blir dubbelt.

Jag fattar inte!!!! Om dom inte vet och inte kan se om jag skickat in papprena, hur vet dom då om dom ska betala ut pengar eller inte?

Jag som alltid haft så bra erfarenheter av fk. Nu börjar man ju undra vad dom håller på med...

Vad säger ni andra?
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Re: Hur vet försäkringskassan...

Inläggav L8i » 05 dec 2011, 20:12

Jag hann bara få gravidpenning under två veckor innan lillfis kom, men då fungerade det utmärkt!
Vad som sen strulade var att både sambon och jag fick VAB eftersom sonen vårdades på neonatalen och detta hade vi läkarintyg på från dag ett. Julian är född den 7 december och första utbetalningen fick vi i början av mars och då endast för att jag ringde och skällde ut fk för tredje gången. Hur fan ska man kunna vårda sin sjuka son när ingen av oss fick pengar är en bra fråga.
Tur vi hade lite sparkapital, annars hade det blivit svårt att överleva.

Så tyvärr, nej jag har ingen bra erfarenhet av dom.
Hoppas det blir bättre denna gången :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav Gotland » 05 dec 2011, 20:57

Ibland undrar man vad dom håller på med.
Hur vet dom om dom ska ge mig pengar eller inte när dom inte vet och inte kan svara på vilka uppgifter dom har fått av mig. J-t märkligt...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

Inläggav L8i » 05 dec 2011, 21:28

Håller med!
Blir det löst nu då med de nya blanketterna?
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav kristallklarvinter » 06 dec 2011, 10:32

När jag gick på havandeskapspenning som gravidpenningen hette för 2 år sedan så sköttes allt själv. Jag fick godkänt, gick hem och fick pengar den 26e eller 25e minns ej. Sedan från 10 dagar innan sonen "skulle komma" till 11 dagar efter BF alltså 21 dagar så fick jag plocka ut FP för att kunna täcka.. Så på "den tiden" var det inga problem. Men jag har inte läst mycket om gravidpenningen och vad som skiljer sig där alls.. Ska dock ringa nu för att se vad som skiljer sig. Orkar inte sitta på datorn och kolla detta..
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Inläggav Gotland » 06 dec 2011, 13:28

Har en dotter på 15 mån. Då hette det fortfarande hsp. Minns att jag fick skicka in ett papper om jag ville utnyttja hsp eller inte, efter att jag fått den godkänd. Man måste ju inte ta det bara för at man fått den beviljad. Det var det pappret som jag nu undrade om jag skickat in. Men det kunde dom inte svara på.

Hsp och gp är exakt samma sak, dom har bara döpt om det. Det är väl modernare att va gravid ist för havande :lol:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

Återgå till Ekonomi & Jobb