Husmoderskurer och annan kuriosa

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Husmoderskurer och annan kuriosa

Inläggav Mullemamman » 26 feb 2010, 22:23

Denna tråd är ABSOLUT INTE någon SANNING utan tanken är att försöka samla ihop talesätt/husmoderskurer och kuriosa kring barn/graviditet etc. Mest för att det kan vara kul att läsa det :)

Om du vill bli gravid:
* Ta en matsked slemlösande hostmedicin/dag. Skall tydligen påverka slemhinnorna så att man lättare blir med barn. Ett råd min storasyster fick av sin BM - hon blev gravid inom en månad. Därefter gav min syster mig rådet och det fungerade även för mig.. :)

* Skaffa dig ett intresse som tar bort din fokus från viljan att bli gravid. Så länge du tänker på att du vill ha barn och gör allt för att bli gravid kommer din kropp att motarbeta dig.

Hur vet du om barnet är en flicka:
* Enligt gammalt talesätt från Kosovo(!) väntar den blivande mamman en flicka om hon glömmer bort saker - ex. lämnar kvar mobiltelefon, plånbok el dyl när hon är hos någon och hälsar på.

Hur vet du om barnet är en pojke:
* Ett "tecken" kan vara om du har en linje som går från nedre delen av magen och når upp OVAN naveln. Man kan ha en linje även om man väntar en flicka men den går sällan så högt upp.
http://minbebis.com/blogg/mullemamman

Mamma till:
Plutten född juni 2007
LillaTjejen född november 2008
Lillprinsen född mars 2010
Minstingen född november 2011

MF juni 2009 i v7, därefter direkt gravid med Lillprinsen
MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Status: 4-barnsmamma, Gift

Re: Husmoderskurer och annan kuriosa

Inläggav Mullemamman » 27 feb 2010, 21:07

Problem med att mjölken är för tjock (att bebisen tycks få magknip av den) eller att du vill öka produktionen?

Lösning: drick ett glas mellanöl

Har testat detta själv och det gjorde susen - JISSES, vad produktionen ökade! ;)

Mamma till:
Plutten född juni 2007

MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online

Inläggav cillalåda » 27 feb 2010, 21:28

Problem att bli med barn pga tex cystor obalans i undelivet:

Tips jag fick från min Bosniska arbetskamrat när jag berättade om min pco- cystor:

"Smörj in magen, ljumskar o musen med honung o lägg dig i solen. Gjorde jag o rätt va det va så spände det till i magen o jag fick massor av flytningar" Blev gravid månaden efter o har aldrig haft cystor sedan dess, de hade försökt i 1 1/2 år :shock:
Bild
cillalåda
Alltid online

Inläggav MiJu » 28 mar 2010, 21:25

Fick ett tips om en"trolldryck" :) för ammande mödrar. Har provat med alla mina barn och det har funkat jättebra!

Koka en panna vatten - ca 1,5l. Sätt i en tsk. (av varje) fänkål, anis och kummin. Hela frön! Låt dra en stund. Drick då och då under dagens lopp. Jag föredrog den rumstemp. Men vill man ha det kallt så går det också bra.

Bra för att man får i sig vätska, drycken ökar mjölkproduktionen och babyn slipper magknip eftersom den får prutta ut gas ist. för att den blir kvar i magen.
Har jag inte druckit det här så har jag märkt att mina barn har fått mer magknip, så för mig funkade det. Lycka till om ni provar!
MiJu
Nykomling

Inläggav Mullemamman » 02 jul 2011, 14:57

Puffar upp den här tråden - vore kul att få in lite fler "tips", gärna mångkulturella :)

Mamma till:
Plutten född juni 2007

MF juli 2012 i v9
Användarvisningsbild
Mullemamman
Alltid online