Hyperaktiv bebis

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Hyperaktiv bebis

Inläggav MylittleMiracle » 24 sep 2014, 15:29

Hej allesammans! Jag skulle behöva hjälp med lite frågor angående min dotter på 3 månader.

Ända sen hon föddes så har hon vart världens lugnaste och absolut underbaraste bebisen någonsin men sen några veckor tillbaka så verkar allting ha vänt..

Förr så sov hon hela dagarna och åt mestadels på kvällen men nu sover hon knappt något alls. Hon sover sammanlagt ungefär 2-3 timmar om dagen och kanske 6-7h i sträck på natten. De resterande timmarna så är hon aldrig still. Hon är inte en bebis som skriker hela dagarna men så fort hon inte får vara uppe i min famn så gnäller hon och när jag väl håller henne så sparkar hon med armar och ben som en galning, slänger med huvudet och kan inte sitta still en sekund. Hon ska stå, sitta hoppa, ligga, klättra (ja ni förstår vad jag menar).

Något mer som oroar mig är att hon äter så konstigt. Jag ammar inte utan matar på flaska och jag har hört att barn ska äta runt 4-5 gånger per dag i den här åldern (ca.150ml per gång) men min dotter äter ca.10 gånger per dag och småäter (ca.90ml per gång,om ens det). Vi har precis börjat med en ny ersättning som heter Althera eftersom att vår BM antog att hon är allergisk mot mjölkprotein då hon blev förstoppad mycket tidigare, men jag misstänker att det även kan vara laktos då hon bajsar väldigt löst och VÄLDIGT MYCKET.

Tror ni att det kan vara maten som gör att hon är som hon är eller är detta vanligt? Någon annan som är i samma situation som jag? Jätte tacksam för svar, är så orolig att hon ska fortsätta vara så här hyperaktiv när hon blir äldre. Har hört att spädbarn som är för hyper kan bli aggressiva senare..
MylittleMiracle
Nykomling

Re: Hyperaktiv bebis

Inläggav MylittleMiracle » 24 sep 2014, 23:03

Ingen? :/
MylittleMiracle
Nykomling

Inläggav smulan_88 » 25 sep 2014, 08:59

Min dotter hade en stödskena när hon var liten då hon hade problem med överrörliga höfter. Detta gjorde att hon från att hon var nyfött till ca 4-6 månader endast sov 10-30 minuter under dagen.

Men sedan tackolov hela natten 20-8.00

Och vet att hon i perioder ville ha mer mat. Dock ammade ju vi. Men man hade nog inte någon direkt "så ska det va" utan man får försöka att se till sin egen lilla individ.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav Mysmonstret » 26 sep 2014, 08:15

Vid 3 månader kommer ett utvecklingssprång. Skaffa appen wonder weeks och läs på om utvecklingssprången så ska du se att du finner hennes betéende helt normalt.
De kan dessutom inte ha samma sov och ätmönster som de hade när de föddes. De små växer och rutinerna ändras.

Precis som amningen, så ska du flaskmata på bebis signaler. Lita på att ditt barn vet vad hon behöver.
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år