Ignorerad hemma

Forum speciellt för våra blivande och nyblivna pappor!

Ignorerad hemma

Inläggav Ellas pappa » 20 apr 2010, 22:23

Hej! Har två tjejer en på 2½ och en som blir 5 i höst! Skulle väl tro att båda är inne i varsin utvecklingsfas just nu. Självklart går det i perioder då mamma och pappan är olika populära hemma men nu är det nästan som om barnen ogillar mig. På morgonen går det bra, då är dom jätteglada och vill busa och kramas men så kommer vi till middagen efter dagis och då är det inte samma stämning längre, jag kan knappt tilltala dom utan att dom blir sura och griniga eller så bryr dom sig inte alls. Att få en kram är det inte tal om. Inte alla dagar men väldigt ofta.

Stina ser ju också detta och försöker hjälpa till och medla lite mellan oss. Möjligen är jag mindre tolerant och gör saker snabbare. Ibland blir jag verkligen sårad när jag känner att jag verkligen försöker att ge och vara delaktig men bara ratas. Luften går liksom ur en tillslut när man försöker kommunicera...

Även så blir det ju jobbigt för Stina med två barn som slåss om att få vara med henne. Jag tror att det är en fas just nu men trots det känns det jobbigt! Någon som känner igen situationen?
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Re: Ignorerad hemma

Inläggav helvite » 12 aug 2010, 08:40

Hej!

Lessen för sent svar, men jag brukar inte vara här så ofta. I mitt fall finns det 3 barn i hemmet: 3, 6 och 8 år gamla. Jag upplever också att det är lite "till och från" med vem som är populärast, men oftast brukar allt groll lösa sig innan dagen är slut och det är dags för nattkramar. Ibland upplever jag att jag på något sätt är mer populär hos barnen, totalt sett. Vet inte vad det beror på men jag tror att det kan bero på att jag behandlar alla 3 lika. Alla har samma regler att rätta sig efter, utan undantag. Jag tror att det skapar en "trygghet" hos barnen, att de känner att de vet spelreglarna. Jag försöker även belöna alla lika och gulla och busa med dem lika mycket.

Allt sånt här ligger ju på en personlig nivå så det är ju svårt att generalisera.

Även en pappa är en människa, det går inte att vara en "superman" jämt och ständigt. Så det är ju klart att ens egen popularitet hos barnen varierar i olika perioder..
helvite
Stammis

Re: Ignorerad hemma

Inläggav LeBebb » 06 apr 2011, 01:17

Hm, lät jobbigt där. Känner mig nästan lite bortskämd när jag läser det där. Skulle också plågas om det var så. Bara att bita ihop och göra sitt bästa oavsett hur det känns så släpper det nog. :wink:
LeBebb
Nykomling

Återgå till Pappa forum