Illamående? Ursäkta frågan...

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Illamående? Ursäkta frågan...

Inläggav tezzy10 » 22 jan 2009, 15:50

Halloj halloj.

Hehe, alltså ja.... ni får ursäkta den här tråden men jag undrar lite över graviditets-illamåendet.
Ni som har fått illamående och kräkningar som första symptom, hur tidigt har ni fått det? Och hur känns det precis innan, känns det som när man får maginfluensa och måste spy?
Eller man kommer märka tydlig skillnad?

Som sagt, ursäkta den lite osmakliga tråden :P
Bild
tezzy10
Stammis

Re: Illamående? Ursäkta frågan...

Inläggav soff » 22 jan 2009, 16:07

Jag började må illa och kräkas i vecka 6, man mår liksom illa men inte så pass att man blir sängliggande om man säger så.....känner mer avsmak till allt, typ som när man är åksjuk :)
soff
Alltid online

BF: 090417

Inläggav Solstrålee » 22 jan 2009, 16:14

När jag var gravid föut (gjorde dock abort) så var jag så illamående att jag inte kom upp ur sängen under 3 veckor. Jag kräktes även var 10 min och ville bara försvinna kändes det som, mådde hemskt.
Så det här med illamåendet är ju väldigt inviduellt :)
Mitt illamående började då i v.6 och det började en kväll att jag mådde väldigt illa, dagen efter var jag sängliggandes och kom knappt upp. Kunde varken äta eller dricka något alls utan att jag kräktes. riktigt jobbigt var det :( Under de 3 veckorna drog jag ner 10 kg.
Men tror även det är ytterst ovanligt att få så svårt illamående, så du har nog inget att oroa dig för :)
Självklart så mår man kanske illa så det är jobbigt, men han aldrig hört någon som haft sån kraftig illamående som jag hade :P hehe
Bild
Solstrålee
Stammis

Inläggav soff » 22 jan 2009, 16:19

Nä, hoppas att du slipper må illa länge....det vanligaste är att illamendet lägger sej efter vecka 12 och att det inte är så extremt (jag kräks fortfarande) men det är ovanligt som sagt.
soff
Alltid online

BF: 090417

Inläggav 08nin » 22 jan 2009, 16:38

Mitt illamående kom nån gång efter bim. Jag hade inte känt illamående på det sättet förut. Det var som att man ständigt hade en kräka i halsen. Jag kräktes aldrig, men det var nära några gånger. Det var mer som en envis åksjuka.

Det var starkt ihopkopplad med min trötthet, vilket jag var ganska mycket. Det kändes också som att man var mätt fast man kände att man var hungrig.

Jag hade totalt avsmak för varm lagad mat. Var aldrig illamående på morgnarna, det kom lite senare på dagen, men var kass på kvällarna.

Hoppas att du blev hjälpt. Som du märker så är det väldigt individuellt. :)
Bild

MA 4 dec - 08 v 12
MF 23 nov - 09 v 8+0
Användarvisningsbild
08nin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav tezzy10 » 22 jan 2009, 16:39

Okej, tack ska ni ha.
Jag undrar lite för att jag vaknade inatt och mådde superilla och fick rusa till badrummet... sen gick jag och la mig igen, sen blev det en omgång till ett par timmar senare. Nu känns det ganska lugnt.
Men, det kändes precis som när jag haft maginfluensa förr... lite därför jag undrar, hur vet man liksom?
Denna gången är jag ganska säker på att det inte är pga graviditet, om det skulle vara det så hade jag bara varit i typ v.3... och det låter väldigt konstigt.
Men om inte annat så hade det varit bra att veta om jag ska misstänka sjukdom eller graviditet "nästa gång" så att säga :P
Bild
tezzy10
Stammis

Inläggav Emmasmage » 22 jan 2009, 16:41

Jag mådde illa redan första veckan. Jag fick mest på morgonen. Men nu när jag är i vecka 22 mår jag sämmre på kvällen.. Jag tycker man märker vilket sorts illamående det är men det är nog olika. Lycka till Mvh Emma
Emmasmage
Nykomling

Inläggav tezzy10 » 22 jan 2009, 23:53

Emmasmage: Menar du första veckan du var gravid eller första veckan efter det att du fått plus?

Fick lite falska förhoppningar här innan idag när jag låg och tänkte känner jag... men men, tiden får visa!
Bild
tezzy10
Stammis

Inläggav Shelly » 23 jan 2009, 10:36

Jag började må illa i v.7-8 någonting .. Det var så jag kom på idén att jag kanske borde testa mig .. :) Tror det med illamåendet är väldigt individuellt!
BildBild
Användarvisningsbild
Shelly
Alltid online

Inläggav Ääna » 25 jan 2009, 19:07

hej man känner nog skillnad från maginfluensa...lite annan sorts illamående och det kör inte runt i magen på samma sätt utan ligger mer o smyger och blir häftig då och då så att vissa kräks (jag kräktes aldrig hulkade vid flera tillfällen men kunde hejda det)....man mår illa på ett annats sätt svårt att förklara. menar inte att du inte är gravid för det kan du säkert vara ändå men just om det kändes mer som kräksjuka eller matförgiftning m.m så kanske det var det ...men du kan ju ändå vara en gravid med magsjuka :P
men det e så klart olika för alla men jag kände det inte som magsjuka utan som ett helt annat illamående.
Ääna
Rådgivare Minbebis

Nästa

Återgå till Bli gravid