inskolning på dagis

Forum speciellt för våra blivande och nyblivna pappor!

inskolning på dagis

Inläggav Ellas pappa » 08 dec 2006, 12:54

Hej!
I slutet av januari är det dags för Ella att börja på dagis! Är det några av er som har erfarenhet av inskolning och hur det går till och hur det kändes? Känns väldigt konstigt att lämna henne där men antagligen kommer hon tycka att det kul att träffa så många andra barn.
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav Stina » 08 dec 2006, 13:03

Jag kan inte fatta att det gått så fort! Men nu ska Ella börja på dagis och pappsen ska sköta inskolningen! :) Det kommer nog gå jättebra!! Lycka till!! :)
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Sanna » 08 dec 2006, 13:18

ja då ni ska inte vara orolig för inskolningen .... första dagen brukar barnet vara på dagis ca 1 timme träffa dom andra barnen å bara vara pappan/mamman är med hela tiden dom första dagarna ... sen kanske pappan/mamman går iväg å tar en kopp kaffe elelr nått men fortfarande finns på dagis ... allt i barnets tackt så va inte oroliga å säg ifrån om ni tycker det känns tokigt med något ...

sanna (barnskötare på ett dagis i sandviken)
BildBild
Användarvisningsbild
Sanna
Alltid online

Inläggav Stina » 08 dec 2006, 13:24

O va skönt att du finns här! Det e ju inte så lätt att veta så här med första barnet! Vad brukar föräldrarna kommentera då?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Ellas pappa » 08 dec 2006, 13:32

***** skrev:ja då ni ska inte vara orolig för inskolningen .... första dagen brukar barnet vara på dagis ca 1 timme träffa dom andra barnen å bara vara pappan/mamman är med hela tiden dom första dagarna ... sen kanske pappan/mamman går iväg å tar en kopp kaffe elelr nått men fortfarande finns på dagis ... allt i barnets tackt så va inte oroliga å säg ifrån om ni tycker det känns tokigt med något ...

sanna (barnskötare på ett dagis i sandviken)

Ok! tack vilket bra svar :)
Pappa till två underbara tjejer!
Användarvisningsbild
Ellas pappa
Alltid online

Inläggav Sanna » 08 dec 2006, 14:25

ne men vi personal tycker det är bra om ni säger till om det är något speciellt med erat barn tex hon vägrar äta potatis :) eller hon sover middag 2 ggr under dagen osv. men pedagogen brukar fråga er om saker dom undrar så det brukar lösa sig ganska naturligt ... å sen är det ingen förälder som gillar att lämna sitt barn till dagis första gången ... å det är ju naturligt att man skulle vilja vara hemma så länge som möjligt ...

lycka till !! men jag tror absolut inte det blir några problems :)
BildBild
Användarvisningsbild
Sanna
Alltid online

Inläggav mal » 08 dec 2006, 15:20

Sanna har helt rätt. Jag är föskollärare och arbetar här i Göteborg (när jag inte är mammaledig). Prata med personalen och berätta vem Ella är så löser det sig. De flesta förskolor (dagis heter det egentligen inte längre) har en plan för hur inskolningen går till men självklart altid med ett utrymme för individanpassning.
Sen är det ofta så att det går lättare när det är pappan som sköter inskolningen....antagligen för att små barn är vanast vid mamman och har lite svårare att säga hejdå till henne...men det kanske inte stämmer på Ella...
Lycka till! Ni får skriva å berätta hur det går!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
mal
Alltid online

Inläggav helvite » 08 dec 2006, 16:50

Min Anna har ju två barn sedan tidigare.

Hon berättar att vinkandet i fönstret är viktigt, att man säger "hejdå" ordentligt till sitt barn. Men sedan är bara borta som sagt nån timme. Att ha mobilen med sig å på är en bra sak OM det skulle bli bekymmer för dagispersonalen. Bara ta någon promenad så att man är i närheten.

Jag själv har bara erfarenheten att hämta barnen. Massor att tänka på där med. "Hur har dagen varit för xxxx?" Alla prylar som ska med. Snuttetrasan å nallen är kanonviktiga att få med hem, speciellt en fredag. Annars kan det bli sömnlösa skriknätter hemma..
helvite
Stammis

Inläggav sara_and » 08 dec 2006, 19:33

Inskolningarna här är på 2 veckor. Första veckan äe föräldrarna med de tre första dagrna och sen lämnar man dem genom en fika i närheten och sedan utökas detta. Ungefär 2 a dagen vecka 2 börjar man lämna barnen direkt.
Det här med ordentligt hejdå behöver inte vara vinkning i fönster utan vi kramas och pussar i hallen och berättar när vi ska hämta dem. t ex kommer när ni ätit middag, vilat, ätit mellanmål osv. Bara man gör det som är rätt för en själv.
Det kommer att komma perioder då det blir gråt vid lämnandet och det är bara att försöka hantera det så bra som möjligt, är ju inte så konstigt att barnen får seperations ångest ibland när de är i någon utv. fas
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
sara_and
Alltid online

Inläggav mandis04 » 08 dec 2006, 21:08

Amanda gick aldrig igenom den där perioden med gråt vid lämnandet, så personalen på förskolan tror att det kommer komma när hon blir tre år och byter avdelning... Vatt så på vissa barn innan sa dom.

Men hoppas att det inte gör det iaf :)
Bild
Amanda 040516 - Min lilla prinsessa =)

-------------------
Bild
Julia 090525 - Min lilla prinsessa =)
Användarvisningsbild
mandis04
Alltid online

BF: 090525

Nästa

Återgå till Pappa forum