Inte dricka?... Eller?

Plussa tillsammans! Peppa, tipsa och stötta!

Inte dricka?... Eller?

Inläggav loveine » 31 okt 2011, 12:16

Nu behöver jag lite råd från er!

Jag har en hel del inbokat i november, innan BIM, och vet inte riktigt hur jag ska tänka. Under min förra graviditet var jag supernojjig, jag överanalyserade nog det mesta och tyckte det var väldigt jobbigt med mat och allt annat som kunde tänkas skada bebisen om jag gjorde "fel". Nu är det som sagt dags för nr 2 och jag har ÄL snart och BIM 19 november.
Innan BIM ska jag iväg med min syster och några av hennes kompisar, som jag inte känner så väldigt väl på ett evangemang som säkerligen kommer att inkludera några glas vin. Dock inte för mig eftersom jag kan tänkas vara gravid... eller? Hur tänker ni?
Jag har absolut tänkt att man abslut inte får dricka något ens innan man plussat, men samtidigt så tror jag faktiskt inte att några klunkar vin skadar barnet i det skedet heller. Det är ju många som dricker (mycket) och gör andra "förbjudna" saker innan de vet att de är gravida. Jag har t.o.m. en kompis som festade väldigt mycket, upptäckte hon var gravid väldigt sent, och hon fick en frisk och kry liten bebis.
Bebisen är absolut det viktiga, så jag står gärna över vinet, det är inte det. Men alla kommer ju fråga om jag är gravid och jag vill inte gärna berätta att vi försöker, dessutom är det ju inte säkert att jag är gravid.
Min fråga är, hur gör ni som försöker bli gravida? Står ni över alkohol helt och äter enligt livsmedelsverkets rekommendation från det att ni börjar försöka, eller kör ni på som vanligt tills ni fått ett plus på stickan?
Bild

Bild
loveine
Alltid online

BF: 120722

Re: Inte dricka?... Eller?

Inläggav stajners » 01 nov 2011, 18:47

Om du dricker innan BIM och är gravid så lär det absolut inte skada nåt. Embryot får ju näring från gulesäcken till en början och får då inte i sej alkoholen. Så ta du ett par glas vin, det är ju faktiskt inte ens säkert att det tar sej på en gång. Ska man då sluta dricka "i fall om att"??
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav loveine » 02 nov 2011, 09:30

Jo, men jag är en typisk "ifall-om-att-människa", så det stämmer! :roll:

Att dricka några glas innan BIM behöver jag alltså inte vara orolig över...
Bild

Bild
loveine
Alltid online

Inläggav stajners » 06 nov 2011, 10:23

Behöver du inte allas vara orolig för. Har en kompis som nojar för allt och hon fick träffa en läkare att prata med just för att hon var så orolig att hon hade druckit lite alkohol innan hon testat positivt. Han sa att det absolut inte var nån fara eftersom det inte ens når embryot.
Är ju inte ens säkert att ägget hunnit fästa när du dricker, tar ju upp till en v efter ÄL.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Inläggav Elvi » 06 nov 2011, 11:02

Allt sånt tänkte jag mycket på när jag väntade första barnet. Som med maten t.ex. Med andra och nu med tredje struntar jag i rekommendationer och äter vad jag vill, med viss måtta. Det är ju t.ex. säkert att för mycket A-vitamin inte är bra så äter inte leverpastej så jätte ofta. Gravad fisk är ju också lite osäkert.
Min mamma och svärmor och andra i den generationen bara skratta när de såg listan på mat man inte bör äta, bör undvika eller bara äta ibland som jag fick av min BM. Några såna rekommendationer fanns inte när de var gravida. Alltså på 70, 80 och 90-talet.

Så för det mesta gäller väl bara sunt förnuft och det som känns bra och gör en lugn. Ifall man mår bättre av att inte dricka några glas vin ifall att man är gravid så gör inte det. Jag undrar varför man inte ska få låta bli att dricka nåt utan att någon bör undra ifall man är gravid? det finns väl andra orsaker, ibland kanske man bara inte har lust och inte vill.
Elvi
Alltid online

Inläggav loveine » 06 nov 2011, 17:32

Skönt, nu känns det inte lika oroligt... jag vet ju i bakhuvudet att jag inte behöver oroa mig fär några droppar innan BIM, men det känns lättare att lyssna på den känslan när någon annan säger det också...
Bild

Bild
loveine
Alltid online

Återgå till Bli gravid