IVF 2017

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

Re: IVF 2017

Inläggav Ivfminime » 09 apr 2017, 10:00

Hoppas allt går bra då :) Jag var där på genomgång i fredags och då sa hon att om man får ut fler ägg så vill man att de "mognar" längre som du har gjort till dag 5-6 för det ger tydligen bättre chans till att det fastnar.

Det är ju positivt :D Får man ut mindre ägg vill de helst göra återföring dag två men är det tillräckligt med befruktade ägg väntar det till dag 5-6 för att se hur de utvecklas.

Jag är på dag 3 idag nu med mina sprutor vilket känns bra. Att blanda själv var inte alls så krångligt som jag trodde. Om allt går sin väg nu är det UL på ons och äggplock den 17 om det finns tillräckligt annars 18 eller 19 april . Känns som det går väldigt fort det korta protokollet.

Om det är två veckor för dig så känns det som vi har återföring samma vecka? Av de 3 blastocyster som frystes är det ni som får välja ut en av dom eller hur fungerar det? Får man se bilder på hur de ser ut och hur de har utvecklats?

Såg något amerikanskt program med en som gjorde IVF där hon fick se sina blastocyster där de pratade kvalité och hur de utvecklats osv. Gör de så i Sverige också?
Hälsningar,
Ivfminime
Ivfminime
Nykomling

Inläggav Istres » 09 apr 2017, 19:32

Jag har också hört att det är positivt att de odlas till dag 5 eller 6. Hoppas du får många ägg nu med nya medicinen. Man vänjer sig så snabbt med att ta sprutor. Jag blandade också min ena medicin själv och första gången var läskig med sedan vande jag mig snabbt.

Vi är verkigen i samma fas. Jag kommer nog få ägglossning om ungefär en vecka. Sedan en veckas väntande till att få tillbaka blastocysten. Jag tror att det är embryologen som får välja vilken som ska sättas in. Barnmorskan sa att alla tre var fina. Jag hoppas vi får den innan den sätta in. De diskuterade inte alls kvalitet osv med oss. De bara sa hur många ägg vi fick ut totalt, hur många av dem som var mogna, hur många.av de mogna som befruktade korrekr och sedan hur många som kunde frysas. De sa inget om kvalitet. Det skulle kanske varit skönt att få mer information.

Hur känns det än så länge? Jag kände inget fram till någon dag innan äggplock. Då blev jag väldigt öm i magen.
Istres
Stammis

Inläggav Istres » 14 apr 2017, 10:23

Jag har nu fått omslag på LH-testet. Teststrecket var säkert dubbelt så starkt som kontollstrecket. Men nu verkar de ha påskstängt så får inte tag på dem om det blir insättning nästa vecka. Borde bli antingen på torsdagen eller fredagen eftersom att vi har blastocyster som är 5 och 6 dagar.
Istres
Stammis

Inläggav Ivfminime » 14 apr 2017, 18:16

Oj vad spännande! Det är så typiskt att det inte finns en jourtelefon så man kan ringa in på röda dagar också. Själv är det snart dags för äggplock. Blir tisdag eller onsdag. :)

Sen får vi ju se om det blir några befruktade osv.

Hur ska du göra nu när du fått omslag på LH-testet? Måste du ta spruta eller hur funkar det?

Glad Påsk! :)
Hälsningar,
Ivfminime
Ivfminime
Nykomling

Inläggav Istres » 15 apr 2017, 11:08

Äntligen äggplock snart! Hur känner du dig? Har du gjort något ul nyligen? Verkar du svara bra på sprutorna? Jag håller mina tummar att det böir många bra ägg. Då kommer vi ha i sättning ungefär samtidigt. :)

Det är väldigt frustrerande när man inte får tag på dem. Speciellt när de inte har någon info om ändrade öppettider i påsk. Men ringer jag på tisdag är det ju ändå ett par dagat till insättning så vi hinner ju. Jag ska göra insättning heöt i naturlig cykel. Det känns väldigt skönt att slippa sprutor osv. Men hoppas jag får lutinus efter insättning. Även om det kanske inte spelar någon roll skulle det kännas skönt att ta något som kanske kan vara gravididetsbevarande.
Istres
Stammis

Inläggav Ivfminime » 15 apr 2017, 15:28

Hade UL i torsdags och ska ha ett imorgon (sön) Det såg bra ut. De var i den storlek de hade förväntat sig efter den tidpunkten så imorgon vet de vilken dag som äggplock blir. Kommer inte ihåg hur många ägg de såg men de sa att det såg väldigt bra ut vilket känns väldigt skönt!

Jag mår bra, i torsdags kände jag mig väldigt svullen men det kan ju också vara hjärnan som spökar med en när man vet med sig att man skall göra UL. Känns som det släppt nervositeten en del. Känns mer som att det är detta som gäller nu och jag kan inte kontrollera hur det kommer kännas eller gå så det är bara att leva med det och hoppas på det bästa.

Känns som att du borde få lutinus eftersom det ändå är en återföring som har skett. De borde ju vilja säkra korten så gott som möjligt. Jag tog lutinus sist när jag fick ta ägglosningsspruta och vi fick försöka själva. De är lite besvärliga tabletterna och man får se till att ha på sig trosskydd hela tiden.

Men eftersom de säger att de hjälper att behålla graviditeten vad jag förstått så känns de ju som att de är väldigt bra :) Det fungerar ju att täcka upp med lite extra skydd den tiden för att säkra att det lilla fäster sig och trivs bra i magen.

Du får berätta hur det har gått här nu då efter påsk :) Är det 14 dagar efter insättning som man skulle ta test?
Hälsningar,
Ivfminime
Ivfminime
Nykomling

Inläggav Istres » 16 apr 2017, 10:49

Lycka till på UL idag! Låter ju väldigt positivt att du verkar svara bra på sprutorna hitills. Fick du behålla samma dos? Jag kände inte speciellt mycket till det var dags för äggplock. Det är en väldigt okontrollerbar situation. Jag vill ha kontroll över allt och tycker det är jobbigt att inte kunna bestämma över situationen. Låter klokt att du bestämt att acceptera läget och flyta med. Jag ska försöka tänka så jag också.

Jag vet faktiskt inte när man får ta graviditetstest. Vet du hur långt efter ET det brukar vara? 14 dagar låter rimligt. Men jag har BIM redan 1 maj. Så får se om vi testar tidigt om mensen inte kommer då.
Istres
Stammis

Inläggav Istres » 22 apr 2017, 09:28

Nu är jag för första gången en ruvare. Återföringen gick bra. Känns som vi för första gången har en chans att lyckas. Är både nervös och förväntansfull.

Hur går det för er andra?
Istres
Stammis

Inläggav Ivfminime » 23 apr 2017, 21:43

Då är vi 2 :) är på ruvardag 1. Gjorde vår återföring i lördags och såg lilla embryot som en stjärna i livmodern. Nu blir det att vänta 15 dagar tills man skall ta test.
Hälsningar,
Ivfminime
Ivfminime
Nykomling

Inläggav Istres » 24 apr 2017, 07:26

Så roligt att vi båda ruvar. Hur gick äggplocket? Jag känner inget. Det känns helt tomt. Inte ont i magen, brösten eller något annat. Jag har aldrig varit gravid så vet inte hur det ska kännas men känns inte helt positivt att det känns så tomt i livmodern. Men ska inte tappa hoppet innan testdagen.
Istres
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till IVF forum