Annons:

IVF 2017

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

IVF 2017

Inläggav Ivfminime » 01 apr 2017, 19:19

Hej, Jag skall börja med IVF i april. Har gjort en omgång tidigare men den avbröts då jag hade fått fel dosering av medicin så nu skall vi börja på nytt igen i april.(förhoppningsvis får jag rätt dosering denna gång) :)

Jag är väldigt nervös för äggplocket och skriver därför här för att höra vad ni andra har för erfarenheter av den biten. Gjorde det ont, tog det lång tid?
Hälsningar,
Ivfminime
Ivfminime
Nykomling

Mitt Krypin

Re: IVF 2017

Inläggav Istres » 01 apr 2017, 21:13

Vad spännande med ny IVF, ivfminime. Håller tummarna att den här nya omgången blir bättre dos. Jag gjorde korta protokollet i februari, var för hög dos för mig så blev totalfrys. Kommer sätta in en blastocyst (om den överlever upptining) i april eller maj.

Jag tycker äggplocket var helt ok. Det gjorde lite ont men var hanterbart. Morfintet hjälpte bra och personalen var så snälla. Jag hade 25 blåsor så tog ett tag (kanske 20 minuter). Jag fokuserade på att andas och att titta på skärmen där man ser läkaren punktera blåsorna. Jag tycker det var fint. Vårt allra första riktiga försök. Vi är ofrivilligt barnlösa pga åtminstone delvis manlig faktor. Läkarna har varit oenade om det är enda förklaringen. Det blev i alla fall 3 blastocyster som frystes på dag 5 eller 6.

Jag nojar mig över att de frystes på dag 6. Orolig att de kanske inte har toppenkvalitet om de utvecklats till blastocyster först på dag 6.

Ska du göra långa eller korta protokollet?
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Ivfminime » 01 apr 2017, 22:53

Hej Istres,

Tack för ditt varma och vänliga svar! Jag håller tummar och tår för att allt går sig vid för dig/er nu till våren. Man känner verkligen att man lägger över chansen att få barn i någon annans händer. Tur att de är så duktiga, varma och goa de som arbetar med IVF så att man känner sig trygg i den situation man är i.

Hos oss har de egentligen inte hittat något riktigt fel förutom att jag har hypotyreos och äter levaxin för det. Jag skall också göra det korta protokollet. Gjorde det sist med men de visste inte riktigt vilken dos som passade och hur min kropp skulle reagera på medicinen.

Har du någon strategi eller plan på hur du skall förbereda kroppen för din embryoåterföring? Har du några tips?
Hälsningar,
Ivfminime
Ivfminime
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav Istres » 02 apr 2017, 09:09

Det är trevligt att fler hittar hit!

De verkar köra ett standardprotokoll vid första försöket. För vissa hittar man rätt doser direkt men för vissa blir det fel. Jag har hört att läkarna ser första omgången som en prövomgång. Måste vi göra IVF igen hoppas jag att de byter dos och/eller läkemedel.

Jag funderar eventuellt på att dricka mindre kaffe men vi får se om det blir så. Kanske lever som vanligt denna insättning och kanske hittar annan strategi om vi behöver ny insättning. Tänkte du köra på någon särskild strategi?

Hypotyreos kan ju ställa till det för en. Så bra att du får levaxin så du blir bra bra nivåer. Jag har haft TSH som varierar mellan 1 och 4 och läkarna verkar inte vara helt nöjda med det men vill inte sätta in levaxin. Har du känt att du mår bättre av att äta medicinen?
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Ivfminime » 02 apr 2017, 11:50

Hej igen,

Jag ska försöka ta det lugnt och inte försöka tänka så mycket på det... försöker jag intala mig själv. Jag vet faktiskt inte, ska försöka hålla mig glad och äta bra.

Vet inte om jag känner jättestor skillnad. Har ätit medicinen i typ två år nu så jag kanske inte kommer ihåg. Vet att jag var väldigt trött förr vilket jag kan vara periodvis nu med. Humöret kan fortfarande svaja vet inte riktigt om man blir av med det helt. De har fått höja min dos några gånger med.

Låter förståeligt att första gången är en provperiod för att veta hur kroppen reagerar. Vissa har tur där.
Men då måste det vara snart som de tinar upp din blastocyst. :D måste kännas väldigt spännande!

När du haft kroppen på vila har ni fått planera in din ägglossning nu då så får du ta en spruta i magen innan insättning?
Hälsningar,
Ivfminime
Ivfminime
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav Istres » 03 apr 2017, 11:27

Jag ska börja ta ägglossningstester om ca en vecka. Om det inte krockar med påsken får jag en blastocyst tillbaka en vecka efter positivt test. Det är spännande men nervöst! Tänk nu är det äntligen vår tur! Kroppen har fått vila och känns som den återhäntat sig bra nu. Ska göra insättning i helt naturlig cykel. Det känns skönt att inte behöva stimulering.

Bra att du äter levaxin och att nivåerna verkar vara stabila nu. Tror det är vanligt aty man får höja dosen ju längre tiden går. Till mig sa de att jag nog kommer behöva levaxin om jag blir gravid.

Var anledningen att ni fick avbryta att du fick för låg dos? Har du fått besked om doser osv för detta försök? Har du hämtat ut medicinerna än?
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Ivfminime » 03 apr 2017, 19:36

Verkligen spännande och skönt för dig att slippa sätta igång kroppen med massa hormoner igen och bara få den att vila inför ägglossning. Jag hoppas att allt går bra för er! :)

De fick avbryta då doseringen var för låg och beroende på min sambos jobb kunde vi inte höja dosen för att han skulle vara borta då. Jag hade inte fått tillräckligt mogna ägg eller vad man säger för äggplock det datumet som var planerat så vi fick avbryta med en ägglossningsspruta och gå hem och försöka själva.

Det fungerade inte tyvärr så nu gör vi ett nytt försök med ivf. Vet att de har höjt min dos men kommer inte ihåg hur mycket. Tänkte att jag skall ringa imorgon då jag beräknas få min mens nästa vecka ifall det är någonting jag skall tänka på för denna gång. Vi har haft två månader av vilo nu sen vi gjorde det sist.

Du får berätta mer om din resa nu i april då :) Jätte spännande att höra andras historier tycker jag. Vi har alla så olika, det är fantastiskt vilket arbete dom gör.

Ett plus är att vi båda har vår och sol att se fram emot nu under denna process vilket jag tror är bra då man brukar vara ganska glad denna tiden på halvåret. :)
Hälsningar,
Ivfminime
Ivfminime
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav Istres » 06 apr 2017, 21:03

Jag hoppas också att det går bra för er denna gången! Att de hittar rätt dos denna gången. Skönt att de ändå avbröt stimuleringen när det var få ägg. Känns ju synd att köra på och förlora ett försök. Ringde du mottagningen? Vad sa de?

Jag ringde mina mottagningar för att få 100 procent ok att börja med ägglossningstest. Känns bra att båda sa ok. Gör ultraljud på hemorte och insättning och uttag på större sjukhus. Kommunikationen mellan de båda är inte sä bra så jag ringer båda och är övertydlig.

Det kanske är bra att få viloperiod ett tag innan nästa försök. Men känns verkligen som man är redo nu. :) du har så rätt om ljusare tider. Det är så härligt med ljuset och värmen. Äntligen är våren här.
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav Ivfminime » 06 apr 2017, 21:44

Jag ringde och börjar min behandling nu. Korta behandlingen.
Den gången som avbröts räknades aldrig som ett försök så vi har alla 3 försök kvar. Vilket känns väldigt bra.

Får en ny medicin denna gången så skall dit imon för att få en genomgång hur man blandar medicinen. Sist hade jag en färdig penna och färdiga sprutor. Känns bra att de har ändrat eftersom det inte fungerade sist.

Vad skönt att sjukhusen kan samarbeta så om man bor långt från större sjukhus. Även om kommunikationen kan vara sämre men så man slipper pendla långa avstånd.

Om det går bra för oss båda kommer vi inte vara långt i från varandra i graviditeten. :) Kul att se om man har lika symptom eller om de är som natt och dag.

Har du fått datum på när du skall återföra embryot?
Hälsningar,
Ivfminime
Ivfminime
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav Istres » 07 apr 2017, 15:01

Vilken tur att det inte räknades som ett försök då de fick avbryta. Reglerna är ju olika i landet har jag förstått. Korta protokollet känns enklare än långa. Jag gjorde också korta. Bra att du ska få en genomgång hur man blandar medicinen. Jag var också tvungen att blanda en medicin. Det gick väldigt smidigt även om jag var orolig innan att det skulle bli fel. Skönt att ni inte behöver vänta så länge att starta igen. Hoppas mensen kommer snart så du får börja.

Det är väldigt bra att man kan göra de flesta undersökningarna vid hemmasjukhuset. Så slipper vi resa långt för varje undersökning. Lite knepigt bara för de samarbetar inte så bra och jag måste ringa båda för att dubbelkolla allt. Vi har inte fått datum ännu men det beror på när jag får omslag på ägglossningstestet. Men enligt mina beräkningar blir det om cirka 2 veckor.
Istres
Stammis

Mitt Krypin

Nästa

Återgå till IVF forum
Annons: