IVF, vikt

IVF forum för dig som planerar och går igenom IVF behandling.

IVF, vikt

Inläggav orkide85 » 26 nov 2012, 16:20

Hej,

Jag och min man har försökt bli gravida i snart 2 år utan resultat. Vi har nu avslutat en utredning och blivit godkända för IVF. Jag har haft problem med min ÄL men har med hjälp av medicin fått igång den som den skall.

Vi väntar nu på att få en tid hos Kliniken för ett första samtal för att sedan komma igång.

Jag är dock lite osäker på hur känsliga dom är med vikten, nån som vet?

Jag har väl ca 7kg för att komma till normalvikt på BMI skalan. Min man har väl ungefär samma problem. Är det nån som vet om vi kan få vänta på IVF nu när vi väl kommer till kliniken trots att vår läkare som gjort utredningen tycker att vi är godkända? IVF kliniken har ju gjort ett godkännande på hans uttlåtande men jag vet ju intevad som kommer att sägas/hända på första mötet.

Ska ju försöka gå ner lite nu medan vi väntar på att få tid men nu kommer ju julen och allt och då vet jag att jag inte kommer kunna strunta i alla godsaker och vara motiverad till det då jag själv inte tycker att jag ser speciellt överviktig ut.

Skulle vara tacksam om det är någon som vet lite mer vad som händer under detta första möte och om det kan bli så att vi får vänta ytterligare pga av BMI.
orkide85
Stammis

Re: IVF, vikt

Inläggav smulan_88 » 26 nov 2012, 17:03

Jag har lärt runt lite det enda jag kan läsa mig fram till är att vikten inte får vara för hög men inte heller för låg. Dock kan jag inte hitta några konkreta siffror.
Vet själv vad svårt det är det där med vikten och framför allt nu när det nalkas juletider. Det man kan tänka på är ju att försöka klämma in några extra promenader eller ute aktiviteter under jul för att i alla fall inte öka i vikt. Skridsko och skidåkning är ju underbart om vi får lite snö och is eller varför inte pulkaåkning. :wink:
Alla brända kalorier är bra brända kalorier.

Önskar er lycka till! Kramkram
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Inläggav orkide85 » 26 nov 2012, 17:09

Jo jag har också läst en del på nätet men inte hittat något konkret och det är väl därför jag är lite orolig.

Hade varit så jobbigt om vi väl kom dit och tror att vi ska få komma igång och så får vi vänta för att dom kräver att vi ska gå ner i vikt först.

Jag är motiverad till att gå ner i vikt samtidigt som att allt det jobbiga kring att vi inte blir gravida gör att jag blir trött och tröstar mig med godis vilket blir en ond cirkel. Jag har inga problem att hålla vikten det är bara svårt att gå ner..

Jag får helt enkelt göra mitt bästa och försöka gå ner något kilo och hoppas på att det inte faller på det.

Längtar så otroligt mycket efter att få bli gravid!
orkide85
Stammis

Inläggav Libra » 26 nov 2012, 19:33

Jag har för mig att de flesta kliniker vill att man ska ha ett BMI på max 29 i alla fall. Lite övervikt gör inget. Lycka till!!! :)
Blogg - http://minbebis.com/blogg/libra/

IVF6 - Gravid!!!
IVF5 - MF vecka 5
IVF4 - MF vecka 5
FET (embryot klarade inte upptiningen)
IVF3 - MA vecka 10
IVF2 = MF vecka 4
IVF1 - Intrauterin fosterdöd vecka 22
Började försöka 2009 själva

Med på IVF-träffar? - http://minbebis.com/blogg/libra/traffar/

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Libra
Alltid online

BF: 161025
Bor: Skåne
Status: Gravid!!! 3:e gången gillt!!!

Inläggav Libra » 26 nov 2012, 19:35

Hoppa gärna in i vår jättebra tråd: alla-som-haller-pa-med-ivf-26777.html

:D
Blogg - http://minbebis.com/blogg/libra/

IVF6 - Gravid!!!
IVF5 - MF vecka 5
IVF4 - MF vecka 5
FET (embryot klarade inte upptiningen)
IVF3 - MA vecka 10
IVF2 = MF vecka 4
IVF1 - Intrauterin fosterdöd vecka 22
Började försöka 2009 själva

Med på IVF-träffar? - http://minbebis.com/blogg/libra/traffar/

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Libra
Alltid online

BF: 161025
Bor: Skåne
Status: Gravid!!! 3:e gången gillt!!!

Inläggav Ödlan » 26 nov 2012, 20:04

Hej,
Jag har för mig att de säger ett bmi på 30, men är inte helt säker. Men med en "övervikt" på 7 kg lär inte vara något problem. Jag har minst 7 kg i "övervikt" om inte mer.. Jag är inne på min 5de ivf. En gång när vi var till en annan klinik så sa läkaren att "det inte skulle skada om jag gick ned ett par kg" men det var inget tvång.
Har du problem med egen ägglossning kan problemet ibland minska om man går ned i vikt, jag tror också att det är därför de är hårdare på tjejens vikt än på killens.

Jag förstår precis vad du menar med att det är en ond cirkel och att man gärna tröstäter lite emellanåt. Jag är expert på det! :wink:
Ödlan
Alltid online

Inläggav orkide85 » 26 nov 2012, 20:59

Tack för svaren! Ligger på ett BMI på 27 så då ska det säkert inte vara någon fara!
Men självklart ska jag fortsätta försöka gå ner i vikt, det skadar ju inte om jag lyckas med några kilo :)

Ska kolla in tråden!
orkide85
Stammis

Inläggav Fridas » 26 nov 2012, 21:33

Hej!

Vi, jag och min sambo har nyligen genomgått en IVF behandling som resulterade i graviditet på första försöket, är i vecka 9 nu :). Jag har en övervikt på ca 15-20kg men jag vet att där gick gränsen för att vi skulle få genomföra behandlingen. Min sambo är normalviktig. Men innan ägguttaget hade jag hunnit gå ner ca 5kg vilket var väldigt bra i deras ögon. Jag kan aldrig tänka mig att ni skall blir nekade behandling även om det skilljer från mottagning till mottagning.

Mitt bästa råd i behandlingen är att inte stressa upp sig och tag var del för var det är. Tänk positivt och må väl :) Lycka till!
Fridas
Nykomling

Inläggav orkide85 » 27 nov 2012, 13:10

Hej,

Tack Fridas för ditt svar! Känner mig lite lugnare nu!

Och grattis till det lyckade försöket och graviditeten!

Jag hoppas på att det det tar sig vid första försöket på oss också men försöker ställa in mig på att det nog tar 2. Så om det blir på första så kan jag bli positivt överraskad :)
orkide85
Stammis

Återgå till IVF forum
Annons: