Hej! Jag är ingen mamma, men jag har gått en liten liten amningsutbildning genom min doulautbildning. Du vet kanske redan en hel del om detta, men såhär har jag lärt mig:
När det blir problem med amningen kan det vara en bra idé att "börja om från början". Dvs, att man startar om amningen så att barnet får en chans att "lära sig rätt". Lättare sagt än gjort dock... men:
- Se till att det är en lugn och avslappnad atmosfär när det är dax för matning.
- Lär dig att tyda de tidiga tecknen som visar att barnet är hungrigt. Om det går så långt att barnet börjar skrika och gråta, måste man först trösta och lugna ner barnet innan man kan påbörja amningen. Här är en bild på tidiga tecken:

- Sitt i en bekväm position, gärna med stöd för armarna, så att du slipper rätta till barnet under själva amningen.
- Barnet ska ligga mage mot mage. Barnet ska inte vrida på huvudet för att äta. (när barnet blir stadig i nacke och rygg kan barnet ammas i sittande position).
- För barnet till bröstet, inte bröstet till barnet. Detta ökar chansen för ett bra tag. Om man för bröstet till barnet måste man hålla bröstet i samma position genom hela amningen, för att det inte ska trilla bort så att barnet tappar greppet.
- Lägg barnet till bröstet när hen gapar stort. Tvinga inte in bröstet om barnet inte aktivt visar att hen är redo. Bröstvårtan ska hamna i barnets gom.
- Se till att barnet får rätt tag redan från början. Om barnet får ett bra tag har hen hela vårtgården i munnen, inte bara bröstvårtan. Hakan ska ligga kloss med bröstet och näsan ska vara fri. Tungan ligger på undersidan av bröstet. Översta delen av vårtgården är synlig ovanför barnets övre läpp, iom att bröstvårtan ska peka uppåt mot barnets gom.
- Barnet får i sig mjölk genom att använda tuggande rörelser med käken. Det syns då att barnets underkäke rör sig upp och ner med lugna regelbunda tuggrörelser.
- Barnet tar pauser i amningen och slutar då att tugga, för att sedan börja med "tuggningen" igen.
- Att barnet vill ammas behöver inte alltid betyda att hen är hungrig, utan vill kanske bara "tutta" lite. Barnet använder då inte käken för att suga i sig mjölk, utan suttar endast med munnen, oftast med mycket smackande ljud. Käken är stilla.
- Om barnet får fel tag, bli inte stressad! Stoppa då in ett finger i barnets mun för att släppa vakumet. Det kan annars göra mycket ont att dra barnet från bröstet. När vakumet släppt backa bak barnet en bit. När barnet åter igen gapar stort för du barnet till bröstet.
Hoppas du fick lite hjälp!