Jätteont i brösten och han vägrar ta flaskan, hjälp!

Allt om den nyfödda bebisen, först tiden hemma, amning & flaskmatning.

Jätteont i brösten och han vägrar ta flaskan, hjälp!

Inläggav Beccis73 » 21 mar 2013, 09:15

Jag har en liten kille som är drygt två månader. Har klarat amningen utan problem men nu har han plötsligt börjat bita och dra i mina bröst. Detta har gjort att det gör enormt ont att amma honom.
Han har tagit flaska när han var ca en månad så jag tänkte att det inte skulle vara några problem att pumpa ut lite mjölk och ge honom i flaska för att kunna läka mina bröst lite... MEN...nu totalvägrar han att ta flaskan och jag har fått ge honom bröstet ändå som resulterar i att jag gråter av smärta.
Jag har tre olika flaskor och har köpt olika nappar till dom, ingen fungerar. Vi har tillochmed försökt "svälta" honom så han "måste" ta flaskan, då fick han i sig 75ml på en hel dag.
Här finns ju många erfarna mammor så jag hoppas någon kan ge mig tips hur jag ska göra.
Beccis73
Stammis

Status: Mamma till Otto!

Re: Jätteont i brösten och han vägrar ta flaskan, hjälp!

Inläggav Mysmonstret » 21 mar 2013, 17:40

Hej! Jag är ingen mamma, men jag har gått en liten liten amningsutbildning genom min doulautbildning. Du vet kanske redan en hel del om detta, men såhär har jag lärt mig:

När det blir problem med amningen kan det vara en bra idé att "börja om från början". Dvs, att man startar om amningen så att barnet får en chans att "lära sig rätt". Lättare sagt än gjort dock... men:

- Se till att det är en lugn och avslappnad atmosfär när det är dax för matning.
- Lär dig att tyda de tidiga tecknen som visar att barnet är hungrigt. Om det går så långt att barnet börjar skrika och gråta, måste man först trösta och lugna ner barnet innan man kan påbörja amningen. Här är en bild på tidiga tecken:

Bild

- Sitt i en bekväm position, gärna med stöd för armarna, så att du slipper rätta till barnet under själva amningen.
- Barnet ska ligga mage mot mage. Barnet ska inte vrida på huvudet för att äta. (när barnet blir stadig i nacke och rygg kan barnet ammas i sittande position).
- För barnet till bröstet, inte bröstet till barnet. Detta ökar chansen för ett bra tag. Om man för bröstet till barnet måste man hålla bröstet i samma position genom hela amningen, för att det inte ska trilla bort så att barnet tappar greppet.
- Lägg barnet till bröstet när hen gapar stort. Tvinga inte in bröstet om barnet inte aktivt visar att hen är redo. Bröstvårtan ska hamna i barnets gom.
- Se till att barnet får rätt tag redan från början. Om barnet får ett bra tag har hen hela vårtgården i munnen, inte bara bröstvårtan. Hakan ska ligga kloss med bröstet och näsan ska vara fri. Tungan ligger på undersidan av bröstet. Översta delen av vårtgården är synlig ovanför barnets övre läpp, iom att bröstvårtan ska peka uppåt mot barnets gom.
- Barnet får i sig mjölk genom att använda tuggande rörelser med käken. Det syns då att barnets underkäke rör sig upp och ner med lugna regelbunda tuggrörelser.
- Barnet tar pauser i amningen och slutar då att tugga, för att sedan börja med "tuggningen" igen.
- Att barnet vill ammas behöver inte alltid betyda att hen är hungrig, utan vill kanske bara "tutta" lite. Barnet använder då inte käken för att suga i sig mjölk, utan suttar endast med munnen, oftast med mycket smackande ljud. Käken är stilla.
- Om barnet får fel tag, bli inte stressad! Stoppa då in ett finger i barnets mun för att släppa vakumet. Det kan annars göra mycket ont att dra barnet från bröstet. När vakumet släppt backa bak barnet en bit. När barnet åter igen gapar stort för du barnet till bröstet.

Hoppas du fick lite hjälp! :)
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav soma » 21 mar 2013, 17:50

Vad jobbigt! Har du provat att sätta ett sånt där plastskydd på vårtan för att få lite lindring? Och det finns ju olika slags krämer som också lindrar slitna bröstvårtor. Överhuvudtaget är det viktigt att du inte låter honom ligga och suga med fel tag och om han biter och drar så lyft bort honom och låt han ta nytt tag. Jag lät aldrig min dotter använda brösten som "napp", antingen åt hon eller så fick hon släppa taget. BM kan hjälpa dig och dessutom finns det ju alltid amningshjälpen - de är vana med alla slags frågor! http://www.amningshjalpen.se/

Jag tror inte på att "svälta" honom. Oavsett hur hungrig han är kommer han inte att ta flaskan förrän han är redo och dessutom kan det vara dåligt för amningen att prägla flaskan på honom. Men om detta tvistar de lärde :D

Lycka till!!!
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav Afasi » 21 mar 2013, 20:20

Aj! Stackare!

Mitt tips blir också att testa amningsnappen kanske varannan amning för att det ska göra lite ondare. Använder man nappen allt för ofta så finns det en risk att barnet vänjer sig vid den och sen får svårt att hitta rätt grepp utan nappen. Annars finns en hel del krämer för bröstvårtorna.

Ett annat tips är att så fort du känner att bitandet börjar så pillar du en lillfingret i mungipan och alltså tar ut bröstet ur munnen. Sen får du börja om från början. Rätt grepp är superviktigt för att du ska slippa smärtan. Men att avbryta när han börjar tugga kan nog hjälpa.

Periodvis är amningen jäkligt jobbig och barnen hittar på alla möjliga sätt för att plåga oss mammor haha men det går över. Det gäller att hitta lösningar som funkar!
Jag försökte för övrigt också "svälta" sonen för att han skulle ta flaskan då jag skulle börja jobba tidigt. Det resulterade bara i att han inte åt på 8 timmar och jag kände mig som en urkass mamma.
Byta grepp, se till att skifta bröst varje gång, lufta gärna. Amningshjälpen finns ju också alltid om du känner att du vill ha tips från några som har bra koll :D
Bild

Bild

Bild
Afasi
Alltid online

BF: 170712
Status: 2barnsmamma och gravid

Inläggav Beccis73 » 09 apr 2013, 16:09

Tack för alla svar!

Jag har lärt mig att snabbt sätta in lillfingern i munnen på min son när han nyper till. Själva amningen har ju funkat hela tiden. Det har visat sig att den lilla älsklingen har fått små vassa tänder som skär in i bröstvårtorna :shock:
Nappflaskan tar han nu också efter lite övertalning. Det är mjölk jag pumpat. Så nu kan jag få gå på det eventet jag ville den 12 april, utan att oroa mig om han får i sig någon mat och min sambo ser fram emot att få ha honom för sig själv i några timmar. :D
Beccis73
Stammis

Status: Mamma till Otto!

Inläggav TusseSmulan » 13 jun 2013, 23:11

Mysmonstret: tusen tack för din målande bild och text. Är inte mamma än men snart och lite orolig över amning. Men detta du skrev ich speciellt bilden ska jag försöka ha i minne när det är dags!
TusseSmulan
Alltid online

Återgå till Nyfödd, amning & flaskmatning
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(http://api.minbebis.com/articles.json?category=baby&count=6&size=medium&sortorder=latest): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 12: Invalid argument supplied for foreach()