Jag är rädd att min partner ska floppa ur när vårt barn föds

Andra trimestern - gravid vecka 13-26. När du skapar en tråd så döper du den till exempelvis "gravid vecka 18 - sparkar" skriv den vecka du vill prata om.

Jag är rädd att min partner ska floppa ur när vårt barn föds

Inläggav elli1986 » 19 feb 2014, 15:51

Hej
Jag väntar mitt andra barn och är i vecka 18, jag ser jätte mycket fram emot vår nya familjemedlem, men jag måste tyvärr säga att jag är en aning orolig över hur min sambo kommer att ta sin pappa roll.
Egentligen så finns det nog ingen anledning för oro då ha har anammat sin roll som extra pappa till min nu tre år gamla son med hull och hår och är helt fantastisk.

Jag var tidigare gift med en man som jag träffade som 18 åring och vi var tillsammans i ca 7 år. Vi hade hunnit vara gifta i två år när vi gemensamt bestämde att vi ville ha barn, och varför inte vi var stabila i vår relation och det kändes rätt.
Efter ett missfall så blev vi tillslut gravida med min lilla kille , och det var då det började hända konstiga saker.
Den mannen som jag levt med i så många år förvandlades till en övervintrad sextonåring och slutade att ta något ansvar för varken mig eller vårt hem.
Jag blev extremt ensam med min graviditet och kände att klyftan mellan oss bara blev större och större. När vår fina kille tillslut föddes på juldagen år 2010 så stängde han av alla band som fanns, det var ytterst sällan som han tog i vår son eller i mig för den delen. Jag höll på att förgås i min mamma roll och kämpade samtidigt med att försöka hålla en man kvar som jag inte ens tror ville vara kvar.
Jag kämpade i ca två år och höll på att ta kål på mig själv både psykiskt och fysiskt. Det kom till den punkten att jag upptäckte att han återgått till ett missbruk han hade i sina tonår samt hade en affär på sidan. Då lämnade jag honom.

Jag lever nu med en man som jag känt länge och han är som jag skrev en underbar extra pappa, men vad säger att det inte kommer att gå åt skogen denna gång me? Jag kanske frammanar detta beteende hos min partner på sikt, jag kanske blir för mycket?
Någon som har något råd eller bara några lugnande rader?
Jag vill inte utsätta mig själv eller min son för en separation till.
elli1986
Nykomling

BF: 140726
Status: Gravid med min andra lilla kille

Re: Jag är rädd att min partner ska floppa ur när vårt barn föds

Inläggav Linna84 » 19 feb 2014, 17:03

Förstår precis hur du tänker, och att du oroar dig är inget konstigt!

Jag har en dotter tillsammans med en man som jag levde med i nästan 8 år (från och till). Vi hade planerat att skaffa barn och jag blev gravid direkt. Har aldrig varit lyckligare i hela mitt liv! Men när jasg berättade att testet visade positivt visade han ingen glädje. De kommande 9 månaderna va jag i princip själv. Han ville att vi skulle göra abort,men jag vägrade! Han va inte med på några UL (jag gjorde 6 st), han va inte med på föräldrakurser m.m m.m.

Nu har jag en ny man i mitt liv och jag är livrädd att han i framtiden kanske ska göra likadant. MEN det behöver absolut inte bli så! Får försöka tänka positivt!

Och du skriver ju att din man nu är underbar, så bara njut och tänk inte för mkt !
Linna84
Stammis

BF: 150127
Status: Äntligen gravid!

Inläggav elli1986 » 19 feb 2014, 17:17

Tack för ditt fina svar och jag hoppas att allt går bra för dig och din lilla tjej, :) Jag är bara orolig då det inte fanns några tecken på att det skulle gå på detta sättet med min sons pappa innan vi blev gravida.
Men du har rätt jag får komma ihåg att dom inte är samma person. :)
elli1986
Nykomling

BF: 140726
Status: Gravid med min andra lilla kille

Inläggav Mysmonstret » 19 feb 2014, 18:54

Jag tänker såhär:
Du verkar iaf inte ha hittat några oroliga symtom hittills hos din partner? Och han har anammat papparollen redan med din son. Så det låter ju som att ha iaf inte har blivit skrämd över att vara pappa ;)
Så rent baserat på vad jag tolkat av vad du skrev, så erkar det inte vara någon fara.

Men varför inte prata med din sambo om hur du känner, att du har dessa rädslor baserat på tidigare förhållande? Då kan ni prata om det ofta, och ni kan tillsammans få bort din oro kanske?
Carl född 140321.
Användarvisningsbild
Mysmonstret
Alltid online

Bor: I hus
Status: Son född 140321

Inläggav mylittlebabyboy » 19 feb 2014, 21:42

Hej!
Håller med Mysmonstret o måste tilläga att om han är bra på papparollen med din son(inte med den gemensamma) då ska det bli bara Bättre med den andra bebisen :wink:
Oftast oroar vi oss över det som inte ens existerar, sluta jämföra bara(vet att det är svårt), han är ju helt annan person och ni älskar ju varandra, så allt kommer att bli 100000 ggr bättre än du tror :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mylittlebabyboy
Stammis

BF: 141015
Status: Happy Mam! :)

Återgå till Andra trimestern
Annons: