Jag vill inte vara gravid mer..

För alla ensamstående föräldrar.

Jag vill inte vara gravid mer..

Inläggav Nenny84 » 22 feb 2009, 02:44

Haft ett helvete tillsammans med sambon mer eller mindre sedan jag blev gravid.
Mina humörsvängningar gjorde tillvaron mer eller mindre outhärdlig.
Efter massor av gräl så tog det slutligen helt slut i måndags.
Han bröt förlovning, flyttade härifrån och lämnade mig helt ensam.
Nu vill jag inte vara gravid mer. Känns totalt meningslöst och få ett barn om jag inte har min älskade. Var inte så det skulle vara.
Var meningen vi tre skulle bli en familj, inte att jag skulle få ett barn som får mig att tänka på honom varje gång jag ser det.
Vår kärlek skapade ett liv, men den kärleken tog slut och ändå växer där ett liv inom mig. Känns så oförståbart o gör ont i mig.
Har troligtvis gått för långt i min graviditet så det finns ingen möjlighet till abort.
Men det hade varit en enorm lättnad. Då finns det inget påtvingat band mellan honom o mig. Så då slipper vi ha kontakt om vi inte vill det.
Pressen av att det hade varit bäst o vara tillsammans och så vidare hade försvunnit. Och jag behöver inte känna sån avsky mot det liv som växer inom mig, utan honom känns det bara som en sjukdom som jag vill ta bort.
Vet att det låter hemst det jag säger, men att tvingas ha en del av honom inom mig och samtidigt sakna honom så fruktansvärt är nästan mer än jag reder ut.
Så fort jag tänker på att jag är gravid påminner det mig om allt vi sagt, all kärlek vi hade, alla framtidsplaner och drömmar jag hade gjort upp för vårt liv tillsammans.. som en familj..

Och så som jag mår nu så kan bebisen inte må bra i vilket fall som helst.
Även om jag försöker ställa mig in på att vara lycklig för att jag ska bli mamma så brister det hela tiden.
Nerverna spökar och jag är som en osalig ande.
Samtidigt som jag röker en himla massa, mer än jag gjorde innan jag blev gravid.
Och jag känner mig som en fruktansvärt hemsk människa som inte lyckas sätta mitt barn först..
Nenny84
Nykomling

Re: Jag vill inte vara gravid mer..

Inläggav gravid18 » 22 feb 2009, 13:46

Hej!

Min syn på det hela är att han verkar både rädd och feg!
Att gå in i en graviditet är ingen dans på rosor för alla. Min graviditet har väl mer eller mindre varit ett helvete, med alla humörsvängningar och psykiska/fysiska påfrestningar.

Om han tycker att det är en anledning att ni gör slut pga att du har humörsväningar så tycker iaf jag att han är en liten j*vla skit i rymden!

Sen förstår jag dej fullkommligt med alla dessa känslor du har. Med barnet och så. Jag var påväg att göra en väldigt sen abort pga att pappan till barnet bara förstörde mej gång på gång. Men känns inte så!!!!!! Jätte lätt för mej att säga som har tagit mej över den *tröskeln* men jag lovar dej.. just nu är det typ ett världskrig i din kropp med alla dessa hormoner och allt. Så om ett tag kommer du känna helt annorlunda! Jag får leva med att pappan till mitt barn är ett riktigt äckligt svin, så visst klarar du det här tjejen!! :D

Du är inne i en sårbar period i livet, tänk på det. Och han är verkligen dum om han tycker att det här är en bra lösning!

Och ang. rökningen... Jag tog också till med en rejäl extra portion cigg när jag hade det som jobbigast.. visst alla har lite olika syn på det där med rökning.. Men jag som själv har varit i samma sits kan bara säga att, gör DITT bästa, vad du förmår att göra.. ditt barn kommer inte hata dej.. Visst man hatar sej själv ibland, men det är inte det störta problemet.. Det är faktiskt nog allvarligt om du mår dåligt!
Jag är i vecka 31 och röker fortfarande.. högst 10 cigg om dan, oftas mindre.. Ta de lungt! :)

Önskar dej alla lycka! Mår du bra, så mår bebisen och bra! Kramar!!
BildBild
Användarvisningsbild
gravid18
Stammis

BF: 090429

Inläggav Nenny84 » 22 feb 2009, 19:22

Idag har jag försökt prata med mitt ex men han svarar inte ens mig.
Berättade att det är väldigt mycket som far runt i huvudet på mig och att jag ska ringa barnmorskan imorgon och se till att få någon att prata med.
Jag sa även att jag behöver höra vad han har för känslor inför att bli pappa. Hur han känner för att vi kommer att dela ett barn tillsammans. Att allt känns bara mörkt just nu. Att jag behöver höra något positivt från honom, något som kan få mig att ändra inställning. Och kanske möjligheten att vi kan vara lyckliga för graviditeten tillsammans, att jag ej lyckas finna någon glädje i det som det är nu.
Jag behöver hans stöd, för min egen skull fast främst för bebisen.
Jag som inte ens lyckas ta hand om mig själv, hur f-n ska jag lyckas ta hand om en bebis?!?
Jag känner mig så himla värdelös och panikslagen inför allting.
Kanske begär jag mycket? Men jag behöver verkligen hans stöd nu.
Få lov att dela mina rädslor och min oro, känns som om det bara är han som kan förstå för det är bara vi två som befinner oss i just denna situationen.
Jag vill inte älta en massa om vårt förhållande utan det löser sig med tiden om så är meningen.
Börjar även bli nojjig inför onsdag (ultraljud) tänk om allt inte är som det ska, hur det kommer kännas o se vårt barn, och så åter igen paniken att jag inte kommer reda ut d här.
Allt jag gör hela tiden som bara gör barnet illa, röker för mycket, äter fel, blir upprörd hela tiden. Känner mig som en hemsk människa, som om jag inte är värd att få barn.
Behöver verkligen honom nu! inte som pojkvän utan som pappa till vårt barn.
Allt det här har jag skrivit till honom men jag får inte ens något svar..
Pratade med hans kompis och han sa att mitt ex känner sig sårad över saker jag sa igår (lite av mitt förra inlägg) plus saker jag sagt idag.
Men jag då? Det var han som lämnade mig! Det är han som inte bryr sig när jag verkligen behöver honom. Är det inte jag som borde känna mig sårad om någon ska göra det??
Nenny84
Nykomling

Inläggav mallissen » 29 mar 2009, 14:09

Hej Nenny...gud vad jag känner igen mig i din situation. Min sambos och mitt förhållande är bristningsgränsen känns det som. Det har varit problem enda sedan han fick "panik" när jag var i v11. Jag valde att behålla barnet oavsett vad han tyckte och så småningom valde han att stanna hos oss. Men det är ju inte min gamla Sambo jag har fått behålla. Känns som om jag fått en ny. Vi kan inte prata om oss eller barnet utan att bli ovänner och någon närhet finns det verkligen inte. När jag frågar om han älskar mig så säger han bara ja men kan inte titta mig i ögonen och sen går han och gör något annat innan jag har chansen att säga nåt mer. Jag är väldigt känslig just nu och det går inte en dag utan bråk. Jag tror inte han älskar mig mer och detta kommer inte hålla. När jag försöker få honom att förstå hur jag mår just nu och att jag behöver honom så blir han bara sur och säger att jag måste ju förstå att jag tvingar honom till detta då han inte vill ha barnet egentligen. Jag tvingar inte honom....tvärtom så har jag gett honom många chanser att bara dumpa mig om han vill. Men det kan han ju inte heller. Grrrr....pallar snart inte längre mår så sjukt dåligt och bara bölar så fort jag får chansen. Min familj vet hur det ligger till men jag vill inte riktigt prata med dom heller. Vill ju att allt ska bli bra och då vill jag inte att han ska vara hatad av min familj.
Vi ska på RUL imorn så vi får väl se hur det går. Det värsta är att vi arbetar tillsammans också. Så det kvittar vad vi gör så kommer vi aldrig ifrån varann. Ibland undrar jag om det bara är därför han är kvar. Pga att våra kolleger inte ska få veta.
Hur har det gått för dig???
kram
mallissen
Rådgivare Minbebis

Inläggav emmasusanna » 21 dec 2009, 17:29

Hur dåligt jag än skulle må skulle jag ALDRIG röka när jag är gravid, så egoistiskt och elakt mot barnen ni bär i magen! Era barn kommer bli sjuka, få allergier och astma - hoppas ni tycker det är värt det!
emmasusanna
Nykomling

Inläggav En som vill » 21 dec 2009, 18:53

Nenny84: Se till att du får tid hos en psykolog!!! Gärna genom UM alt KM. Prata med din Barnmorska!!! Klart att du mår piss och du behöver hjälp för att ta dig igenom detta... Se till att få den hjälp du kan!! Du är inte ensam i världen även om det känns så...

(ang rökning!!! Sorry med det är otroligt skadligt för barnet. Det har gjorts mycket forskning på området och tyvärr är rökning skadligare än narkotika. Säger inte det för att vara en moralkärring med det är tyvärr sant.. Tänk på det så här: Skulle du ta ett fullt halsdrag och blåsa det in i näsan på en liten bebis som ligger i vagnen? Troligen inte... De flesta känner att det inte är ok att röka runt barn utan försöker att blåsa lite åt sidan... Dock är det så att ett barn som ligger i en vagn kan andas ut röken igen men det kan inte fostret i din mage... Det lever nu sina första självande så månader i din mage (vare sig du vill eller inte) och har ingen chans att komma undan från den skadan cigaretterna gör....

Tänk på att varje cigarett gör skillnad!! Försök med tuggumi eller plåster istället!!! Då slipper fostret i alla fall få i sig tjära och alla andra skadliga ämnen som finns i cigaretterna. Nikotinet i plåster och tuggumi gör att blodet kommer fram sämre till fostret vilket kommer göra att det troligen kommer få låg födslovikt vilket kan göra den första tiden extra svår för dig... Det kan även ge konsentrationssvårigheter senare i livet för det lilla barnet...

Tänk på att varje cigg du klarar att vara utan gör stor skillnad för din kommande!!!)

Om du har orkat läsa enda hit hoppas jag verkligen att du kan få hjälp att ta dig igenom din hjärtesorg! Jag gick ur ett trasigt förhållande för 5 år sedan och trodde livet skulle ta slut. Drack allt för mycket och bara festade i 6 mnd. Efter det gjorde jag militärtjänst vilket troligen räddade mig från ett mycket destruktivt liv... idag har jag gjort färdigt mina studier och har ett bra jobb. Jag har även träffat mannen i mitt liv som jag gift mig med och nu väntar vi barn nr 1. Sensmoralen i detta är att trots att ditt liv känns botten just nu så finns det hopp i morgon. Dock kanske du inte orkar att se det helt ensam! Ta hjälp av vården och människor omkring dig!!!

Jag önskar dig verkligen lycka till med hela mitt hjärta...
Användarvisningsbild
En som vill
Alltid online

Bor: Sverige

Inläggav Gryn » 28 maj 2011, 11:33

Jag bara tyckte att den här tråden var perfekt för mig att skriva på, jag hoppas att det är okay.

Jag har velat ha barn i så otroligt många år, men nu när jag är gravid så hatar jag varje sekund av det och jag önskar önskar att jag bara kunde göra abort nununu! Det gör så ont! Jämt. och jag mår illa! Hela tiden! Och jag hatar det! Och jag är trött. ALLTID. Jag är inte ens i närheten av att kunna jobba. Och min psykolog är hurtig och jag vågar inte berätta exakt hur mycket jag hatar hatar hatar att vara gravid, för hon skriver upp saker och om jag inte slutar vara deprimerad kommer alla veta att jag är världens sämsta mamma. Och det kommer vara så jävla synd om mina barn men jag kan inte göra något åt det för jag orkar inte ens titta på tv. Min doktorsavhandling faller i bitar och det finns ingen chans att jag kan göra klart den. Mina vänner är alla singlar. Snälla, men långt ifrån barn.

Jag vill inte! Jag vill verkligen inte! Jag vill bara göra abort och bota mig själv från den här vedervärdiga cp-sjukdomen jag håller på med. Det är inte ens för sent. vecka 8. Men min pojkvän skulle aldrig titta på mig igen. Eller mina vänner. Eller jag själv för den delen. Så jag ska fortsätta ligga och stirra in i väggen. Jag kan inte komma på något annat att göra.
Gryn
Nykomling

Inläggav L8i » 28 maj 2011, 12:01

Gryn: hela min graviditet sög!! Alla 34 veckor var mer eller mindre fruktansvärda med illamående, magkatarr, foglossningar, tidiga värkar, samt att bebisen klämde på mina redan irriterade tarmar. Jag var så himla arg och bitter, hade ju inte ens bett om att bli gravid. Tröttheten blir bättre runt v 12, iaf i 90% och illamåendet blir det för dom flesta också! Får tillägga att när du börjar känna bebisens rörelser är det ofta värt smärtan också. Nu är det nästan exakt ett år sedan vi plussade och Julian är snart 6 månader! Tiden går fort och allt det jobbiga glöms bort, jag lovar! Bry dig inte om vad andra skulle tycka om en abort, tänk istället på hur du skulle känna om ett år :)
BildBild

Bild
L8i
Alltid online

Status: Mamma till Julian och Milian

Inläggav WEAREWATER » 28 maj 2011, 12:02

Gryn:
Är det bara graviditeten du hatar? För i så fall kan jag säga dig att du inte är ensam om att hata att vara gravid. Jag hatar visserligen inte det, men det finns andra som gör det. Du är inte konstig, udda eller på något annat sätt dum som hatar graviditeten. Graviditeten är inte som en dans på rosor för alla. Så känn dig inte dålig för att du tycker det.

Men om det är så att du inte vill ha barnet så tycker jag att du måste tänka igenom hur du faktiskt vill ha det. Strunt samma om din kille och dina vänner kommer se ner på dig om du tror det. Men du kan inte sätta ett barn till världen som du inte ens vill ha från första början. Det är mer förståeligt då att du gör abort än att fortsätta graviditeten.

Hoppas det löser sig för dig/er!
Bild
WEAREWATER
Alltid online

Status: Vi ska få världens sötaste lillkille!

Återgå till Ensamstående föräldrar