Januari barn -15

Här följer du andra i samma vecka med beräknad födelse i samma månad och andra gravida nära dig.

Re: Januari barn -15

Inläggav scg85 » 27 maj 2014, 06:38

Jag läste "Mammapraktika" som tog upp det mesta om graviditeten på ett lätt sätt.
Och "På smällen - Från A till Bäbis" som var rolig och bra, mer personlig.
Sen fick vi flera böcker om graviditet och barnets första tid från MVC.
Mitt tips är att läsa lite om barnets första år, olika problem som kan komma som kolik och sömnproblem, och så vidare. Man är så inne i graviditeten så man tänker kanske inte så mycket på tiden efteråt.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
scg85
Alltid online

BF: 150123
Status: Väntar nummer 2

Inläggav ettbarntill » 27 maj 2014, 08:04

Jag tänkte nog på min graviditet konstant under alla 9 månader förra gången. Jag hade svårt att tänkta på nåt annat. Det var inte så att jag var orolig, jag var bara fruktansvärt otålig. Veckorna hasade sig fram. Jag blev dessutom igångsatt på grund av överburenhet. De där sista två veckorna, när man varje dag gick å tänkte "Idag då, kanske idag..." Men nej ;)
Min graviditet var väldigt "bra". Jag hade inte så många problem eller krämpor. Hoppas verkligen på en liknande graviditet den här gången. Och jag ska försöka att inte tänka lika på mkt på allt den här gången. Jag börjar nytt jobb snart och jag har ju min lilla 3 åring som pockar på min uppmärksamhet hela tiden så det ska nog inte vara nåt problem. Dessvärre (eller vad man ska säga) börjar jag jobba på förlossningen och då är det ju svårt att inte relatera till sig själv då och då :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
ettbarntill
Stammis

Inläggav scg85 » 27 maj 2014, 10:14

ettbarntill
Känner igen det du skriver. Tänker precis likadant att jag ska försöka att ta det lugnt och njuta denna gång, och inte "stressa" framåt hela tiden. Få se hur det går :)
Vad spännande att jobba på förlossningen, vad är det du jobbar som?
Bild

Bild
Användarvisningsbild
scg85
Alltid online

Inläggav ettbarntill » 27 maj 2014, 10:41

Scg85 Jag kommer att jobba som barnmorska :) Blir färdigutbildad om dryga veckan. Ska bli SÅ spännande!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
ettbarntill
Stammis

Inläggav scg85 » 27 maj 2014, 10:48

Åh vad kul! :D
Då har vi ju en expert i gruppen :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
scg85
Alltid online

Inläggav barumdem » 29 maj 2014, 00:17

Gah ! :evil: vad kommer alla engelska inlägg ifrån? Sorry kanske inte tillhör den här tråden men finns det nån admin man kan klaga hos ? Hoppas det går bra med allas graviditeter..... Jag är mest sur grinig och otålig. Borde vara i vecka 9 nu ,men känner mej mycket mindre gravid än vad jag gjort dom andra gångerna. Nästa vecka är det vul iaf så då får jag se om något finns därinne så jag kanske kan glädjas. Det känns himla svårt attva glad efter missfall och ma. Men jag hoppas det in 4 åring tjatar och längtar efter syskon.........
barumdem
Alltid online

Inläggav Missies » 29 maj 2014, 09:31

Jag tyckte också att veckorna gick såå sakta fram när jag väntade min son.. Kommer ihåg att jag tyckte att det var lite jobbigt då jag var rätt ung (20) när jag var gravid då många hade åsikter om vad man skulle göra i den åldern istället. Annars var min graviditet hur bra som helst förutom att jag gick upp så hemskt mycket i vikt ca 30kg(!) Jag vart även ordentligt skrämd av bm då hon sa att bebisen lätt kommer att väga över 4kg..Hade inte heller några förväntningar på förlossningen utan jag bestämde mig att jag skulle ta det som det kom..Ut kom iaf en gosse på 4855g utan problem ;) Är även i tankarna på att byta jobb.. Jobbar som sjuksköterska på en väldigt stressig kirurgavdelning o känner att kroppen inte alls mår bra av det.. Varannan helg och 2-3 kvällar i veckan är inte min dröm när man helt plötsligt har 2 barn.. :wink:
Bild
Missies
Stammis

BF: 110217

Inläggav Ducksie » 30 maj 2014, 19:40

Känner att jag vill skriva av mig, men vet inte riktigt vad jag ska skriva om. Blir ett negativt inlägg tror jag, förlåt.

Jag pendlar mellan att inte känna av graviditeten alls vilket ibland leder till att jag blir lite orolig att inte allting är som det ska, till att ha halsbränna, illamående och extremt kort stubin pga trötthet. Just nu får jag skylla mig själv för jag har inte sovit 8 h per natt som jag borde (borde antagligen komma upp emot 8,5 h per natt).

Det är tur att jag känner av att livmodern vuxit. Då vet jag att nånting händer där inne! Jag kissar också flera gånger per natt nu, första gången stiger jag upp efter en halvtimme för tydligen samlas det vätska i benen under dagen, som sen ska kissas ut när man legat en stund.

Jag vet att man som gravid har humörsvängningar, men jag vill inte känna mig nere och negativ som just nu... Hoppas ni andra är glada! Jag ska också bli glad snart! Får ta och tänka på hur fantastiskt mitt liv är. Har en underbar man, världens sötaste dotter (alla mammor har ju världens sötaste barn ;)) som blir lika glad varje gång hon ser mig som jag blir när jag ser/tänker på henne. Tösen som ibland utbrister "TASSSS" för vi har kallat henne "tassig" så många ggr. Nu är jag på lite bättre humör igen ;) <3
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

Inläggav Mayya89 » 30 maj 2014, 20:14

Ducksie,

Ska passa på att också skriva av mig, har också haft ett väldigt varierande humör dom sista dagarna, var väldigt taskig och fräste ordentligt åt min syster igår och har påpekat alla fel som min man gör som gör mig irriterad nu av någon anledning, igår grät jag 3 gånger under dagen och kände en hopplöshet som att något stort saknas i mitt liv.. förstår inte alls mina känslor men som tur är så var min mamma och min man väldigt stöttande och snälla tillbaks!

Och som min man sa "ibland måste man få gråta när man känner sig ledsen, och man måste inte alltid förstå" så det är bara att kämpa på och tänka på att det går säkert över snart och unna sig själv en piggelin (finns alltid i min frys nu för tiden!)

Hur går det för er andra!? :)
Mayya89
Stammis

BF: 150106
Status: Överlycklig

Inläggav Ducksie » 31 maj 2014, 12:11

Imorgon ska vi berätta för familjen att vi väntar barn! Mannen fyller år på måndag så alla tror att de kommer på vanligt födelsedagskaffe ;) I nåt skede när alla är på plats tar jag tösen med mig och byter blöja på henne och passar samtidigt på att dra på henne en tröja med texten "Jag ska bli storasyster!" på. Ska bli roligt att se allas reaktioner när de märker :D Åh, ska bli så kul!
Känns förstås lite underligt att berätta så tidigt som v. 6+1, men men, om det blir missfall så försöker vi ju ändå pånytt... Jag orkar inte smusslas med drickandet mer då jag i vanliga fall inte är en som spottar i glaset ;)

Mayya89, du verkar ha en förståndig familj! Skönt att de tar det så lugnt och förstår att du inte menar illa. Min man frågade mig på kvällen hur jag vill att han ska vara när jag är på så dåligt humör, om han ska försöka pigga upp mig eller låta mig vara. Han säkerställde nog att jag inte var arg på honom, men visste att det humöret inte var nånting jag kunde rå för själv.

Ha en underbar helg allesamman!
BildBild
Bild
Användarvisningsbild
Ducksie
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Vänta barn - medlemsgrupper