Januarimammor 2013

Nybliven förälder? Här träffar du fler som fick barn i januari, 2013.

Re: Januarimammor 2013

Inläggav KattmatteMia » 20 mar 2013, 10:03

Hej på er!

Välkomna alla som är nya! :)

Angående sömn så verkar det ju vara väldigt olika min lilla Nellie sover oftast bra på nätterna :) Nu det senaste har hon sovit hela nätter ( ca 22.00 - 7.30 ) och det känns helt underbart skönt! Att hon dessutom är på glatt humör när hon vaknar gör ju inte saken sämre :)

Vi har testat på öppna förskolans babyöppet två gånger nu. Första gången var inget roligt alls enligt tösen men andra gången gick mycket bättre och hon skrattade och "pratade" med personalen.
Idag har vi BVC-besök på schemat. Vägning och mätning. Nästa besök blir nog värre :shock: 3-månader = sprutor :cry:

Ha det så gott!
Nellie född 130107
KattmatteMia
Stammis

BF: 121222
Status: Väntar på bebisen...

Inläggav MalinSimonsson » 20 mar 2013, 11:28

Jag ger min lilla Noah ersättning sedan han var tre veckor gammal då mjölken tog slut. i början hade vi det väldigt kämpigt med en kille som hade ont i magen men var tvungen att få i sig ganska mycket mat då han bara vägde 2,5 kilo när han föddes.

Idag är han elva veckor gammal och har inte alls ont i magen längre. Vi har även börjat låta han sova hela nätter emellanåt (beroende på hur bra han har ätit under dagen). Han brukar ha en "gnällperiod" mellan ungefär 16-19 varje dag sen vid 19 somnar han, sen får han mat en gång till runt 21-22 och efter det får han sova tills han vaknar och är hungrig och det brukar vara 5-6 timmar senare, efter det somnar han om igen och sover till 7-8.

Jag törs inte hoppa över mer än ett mål per natt eftersom han inte är så stor än. Nu väger han 4,5 kilo.

Skönt att kunna skriva av sig och se lite hur andra har det som är i liknande situation! =)
MalinSimonsson
Nykomling

BF: 130112

Inläggav fruhultberg » 21 mar 2013, 14:31

Min lille Noah är snart 8 veckor och han har gått upp bra i vikt :) vägde 5300 g för två veckor sedan.
Han äter ganska bra för det mesta. Han brukar gnälla lite på morgonen/fm. Men han brukar kunna sitta i babysittern när jag är i köket så det är väl väldigt skönt att kunna arbeta fritt när han är med och ser mig hela tiden :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
fruhultberg
Alltid online

Status: Mamma till två små, men en bor i himlen

Inläggav fruhultberg » 04 apr 2013, 11:56

Hur går det för alla? Var länge sen man hörde nått nu.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
fruhultberg
Alltid online

Inläggav KattmatteMia » 04 apr 2013, 19:40

Lite dåligt med fart i denna tråden... ;)

Här går det okej iaf. Nellie blir tre månader på söndag och jag fyller 30 år idag :)

Nätterna är okej. Nellie sover från 22.30 till 8.00 men skriker i sömnen (en del gånger vaknar hon utav sina skrik) flera gånger per natt och jag förstår inte vad det beror på :cry: Oftast räcker det att hon får nappen men om hon har vaknat så är hon helt otröstlig tills jag får lagt henne i vagnen och gungar henne i den... Har jättesvårt att hantera detta, jag vill ju så gärna att hon ska sova gott och vakna pigg och utvilad...

Nellie har även lugnat ner sig med ätandet. Blir nästan orolig att hon får i sig för lite. Fast hon är glad och go så det borde inte vara något fel!

På dagarna promenerar vi mycket :) När Nellie är vaken gillar hon att stå på golvet framför speglen i hallen och skoja med den roliga bebisen och mamma nr 2 ;) Det är även skoj o sitta bredvid pappa och lyssna på musik eller kolla på TV:n :S Vi har även testat Öppna förskolan (babyöppet 0-1 år) ett par gånger och det går bättre och bättre :)

Hur går det för dig?
Nellie född 130107
KattmatteMia
Stammis

BF: 121222
Status: Väntar på bebisen...

Inläggav fruhultberg » 08 apr 2013, 15:28

Det går bra. Noah sover bättre och bättre. Måste gå upp en gång per natt men han somnar tidigt också. Han brukar somna runt 8-9 och vaknar runt 3-4 och sen somnar han om till runt 7 då går vi upp.
Han har varit väldigt skrikig och grinig på kvällen, men igår gav jag honom mat när han skrek och oj va hungrig han var :oops: Han hade ätit två timmar tidigare så jag trodde inte han va så hungrig redan. Vi har det allt bra vi ändå! :wink:
Han gillar att jag håller honom så att han kan stå på mina ben och "gå" lite. Eller så vill han sitta och titta på allt runt om eller vara mot min axel och kolla på allt bakom mig. En nyfiken liten kille :D
Han "pratar" ofta också och jollrar, och ler och då smälter mammas hjärta :wink:
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
fruhultberg
Alltid online

Inläggav Beccis73 » 09 apr 2013, 08:07

Hej alla!

Grattis i efterskott KattematteMia! :)

Här är allt bra, Otto är för det mesta på strålande humör och "babblar" väldigt mycket. Han har även börjat prata med sig själv när han vaknar på morgonen, inget skrik alls utan ligger och jollrar tills jag tar upp honom. Så härligt!
Han har fortfarande lite ont i magen stundvis men det går fort över.

Idag ska vi till mitt jobb och hälsa på. :)
Beccis73
Stammis

Status: Mamma till Otto!

Inläggav fruhultberg » 09 apr 2013, 17:39

Var på föräldragrupp på bvc idag och det va väldigt trevligt och givande :) Kanske man kan få några nya vänner som också är nya på hela föräldrar grejen.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
fruhultberg
Alltid online

Inläggav fruhultberg » 19 apr 2013, 12:17

Vad gör ni för att underhålla era små? Jag känner mig lite dum som inte vet vad jag ska göra för att aktivera honom... Ska nog köpa ett babygym och hoppas att han tycker det är kul. Han struntar i leksaker som jag försöker använda när jag busar med honom, han gillar babymobilen som hänger över spjälsängen när jag vrider upp den.
Någon som har tips?
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
fruhultberg
Alltid online

Inläggav Beccis73 » 19 apr 2013, 12:52

Otto sover nästan hela nätterna nu, så skönt. Jag börjar bli människa igen :)

Jag aktiverar honom genom prat, löjliga miner, sång där jag använder händerna (imse vimse spindel-typer av sånger). Vi har ett babygym som han leker med (slår på grejerna som hänger) jag tog bort lite hängande leksaker så han bara har två att fokusera på, annars blir det för mycket och då är det inte kul.... Sen har vi en madrass på golvet där vi övar magläget, där brukar vi bägge ligga en stund och ha små konversationer. Det finns två grejer han älskar att leka med, det ena är "snutten" ett goselamm, den kör han i hela ansiktet och "myser" med och det andra är en färgglad kanin med prassliga öron och en kropp formad som ett O med två mindre ringar i som är lätta och greppa. Den är tydligen rolig att skaka runt på samt att smaka på naturligtvis.
Ja, så håller vi på på dagarna :)
Beccis73
Stammis

Status: Mamma till Otto!

FöregåendeNästa

Återgå till Januaribarn 2013
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(http://api.minbebis.com/articles.json?category=all&count=6&size=medium&sortorder=latest): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: System error
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 12: Invalid argument supplied for foreach()