Januarimammor 2013

Nybliven förälder? Här träffar du fler som fick barn i januari, 2013.

Januarimammor 2013

Inläggav fruhultberg » 18 feb 2013, 14:41

Hej, nu startar jag en ny tråd för oss som har fått barn i januari.
Jag kan ju börja med att skriva en kort presentation av mig själv. Jag är 23 år och gift sedan hösten 2009 med min underbara make.
I november 2011 åkte jag in till förlossningen för att föda mitt första barn. Där upptäckte de att hennes hjärta inte slog. Så vi fick begrava vår dotter i början av december.
Det blev ett väldigt tufft år där varje bebis blev en påminnelse om den dotter vi inte hade kvar. Men i början av juni 2012 fick vi ett glädjebesked, vi skulle få ett barn till.
Den 26 januari föddes vår lille prins, den stora kärleken i våra liv som just nu sover mot min axel. Så nu är jag äntligen föräldrarledig och myser med min son :D

Här vill jag nu kunna prata med andra mammor med barn i samma ålder om allt som rör oss som mammor och våra barn. Att vi kan hjälpa och stötta varandra och kunna skratta tillsammans om alla de olika händelser i våra liv med våra små<3

Välkomna!
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
fruhultberg
Alltid online

Status: Mamma till två små, men en bor i himlen

Re: Januarimammor 2013

Inläggav Beccis73 » 18 feb 2013, 15:03

Bra initiativ!

Jag är en glad tjej som ska fylla 40 i augusti (vart tog tiden vägen?). Jag och min sambo bor på en gård utanför Göteborg. Det är en hästgård.
Efter 18 månaders försök så blev vi äntligen gravida och den 16 januari föddes äntligen vår son. Vi var mitt i utredningen när det äntligen tog sig.

Nu är vår son snart 5 veckor och vi kämpar lite med att komma in i våra vardagliga rutiner. Tyvärr så har han väldigt ont i magen varje dag som resulterar i några timmars skrik per dag, vi ger honom Sempers magdroppar nu och det verkar ha hjälpt lite grann. Han skriker inte lika mycket nu iallafall.
Just nu ligger han och sover i sin säng så jag får väl passa på att ta mig en liten eftermiddagslur jag med :)
Beccis73
Stammis

Status: Mamma till Otto!

Inläggav KattmatteMia » 18 feb 2013, 19:39

Hej!

Jag är en tjej på 29, fyller 30 i april, som bor i Stenungsund tillsammans med min sambo och våra katter.
Vi fick vår dotter den 7 Januari 2013 och efter en relativt enkel och problemfri graviditet kom en förlossning som inte alls blev som jag hade tänkt. Nellie plockades slutligen ut med kejsarsnitt och jag mådde så fruktansvärt dåligt efter det. Både fysiskt och mentalt. Dom tre första veckorna var i stort sett bara pest och pina, kände mig som världens sämsta mamma.

Nu har jag återhämtat mig kroppsligt ( i stort sett iaf ) och jag får hjälp med att bearbeta mina tankar och känslor så det börjar kännas bra, kommer på mig själv med att gå omkring och se glad ut ganska ofta nu :)
Min lilla tös är det mest underbara som finns :P

Första bebisen och allt är nytt! Behöver byta tankar med andra mammor och få lite tips och råd. Ibland kanske behovet att få gnälla av sig kommer dyka upp också. :)
Nellie född 130107
KattmatteMia
Stammis

BF: 121222
Status: Väntar på bebisen...

Inläggav Joey » 19 feb 2013, 13:25

Hej! Är en 30årig Uppsalabo som precis fått en son (mitt första barn). Lever tillsammans med min man och hans två barn från ett tidigare äktenskap - det har ibland varit jobbigt men just nu är syskonen helkära i sin nya lillebror och vi kommer bra överens allihop. Ruben föddes den 5 januari med lite hjälp av en sugklocka, och nu går jag här i föräldraledighetens ensamma universum. Tur att ni finns!
Användarvisningsbild
Joey
Stammis

Inläggav fruhultberg » 19 feb 2013, 15:23

Är det bara jag som känner mig lite ensam? Visst får man lite besök av olika människor men man är så bunden hemma och har mycket tid själv. Maken är på jobbet hela dagarna och när han är ledig så hittar han ibland på lite saker som inte vi kan (och ibland inte vill :wink: ) följa med på. Då känns det ännu mer orättvist. Jag älskar min son och tycker om att vara hemma med honom, men ibland vore det kul att få hitta på nått. Det mest spännande jag har att hitta på är att gå till kyrkans hus och träffa min kompis som fick barn 8 dagar efter mig och fika :oops:
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
fruhultberg
Alltid online

Inläggav Beccis73 » 19 feb 2013, 19:01

Jo då, jag känner mig ensam stundvis. Jag är ju hemma med vår son i över 10 timmar, ibland 12 eller mer per dag. De dagar som han är extra skrikig känns som långa evighetsdagar som aldrig tar slut. Min sambos pappa har en gård med mjölkkor som han behöver hjälp på titt som tätt, därför åker min sambo ofta dit direkt efter sitt jobb.

Härom dagen fick jag nog och sa att jag också vill ha "ledig" tid några kvällar i veckan. Så nu kommer min sambo hem direkt efter jobbet 2 dagar i veckan och på helgerna så hjälps vi åt så att någon av oss kan få sova. Min sömnbrist har kickat in ordentligt och det gör att tålamodet tryter snabbt och jag kan säga att jag är inte speciellt trevlig när något går emot.... :shock:

För det mesta så sitter man ju hemma (jag har ju hästarna att ta hand om på morgnarna också), jag längtar också ut lite och träffa lite folk. Men det är ju så få hemma på dagtid. Sen är man ju inte helt varm i kläderna än så det blir ju lätt ett halvt företag att ge sig iväg någonstans. På kvällarna sitter man ju mest i soffan och är lite halvapatisk för man är så trött... Det kanske bara är jag som känner så?
Beccis73
Stammis

Inläggav Joey » 20 feb 2013, 08:46

Nä jag håller helt med! "Sov när bebisen sover" är ju ett bra tips för att motverka sömnbristen, men då har man ju inget liv överhuvudtaget - då kan man snacka om isolerad! Det är ju skönt att ostörd kunna göra lunch till sig själv eller duscha, för att inte tala om att träffa en annan vuxen människa och försöka sig på någon slags intelligent konversation... Och ärligt talat, att sova tre timmar, vara vaken en, sova två, vaken en, sova en , vaken två osv. kan aldrig bli lika utvilande som åtta timmars drömsömn i sträck! Under en period var jag konstant arg på min man varje natt när han somnade och jag satt och ammade och stirrade ut i mörkret - verkligen asförbannad! Jag vet att han jobbar och att det är okej att han får sova, men jag var arg som ett bi ändå.
Användarvisningsbild
Joey
Stammis

Inläggav fruhultberg » 20 feb 2013, 15:41

Det är verkligen inte enkelt. I natt fick jag lillen att sova i sin egen säng hela natten. Han somna vid 22 och sov till 02.40 och sen somna han igen kl 04 och vakna 07 igen, det va skönt. Känner mig faktiskt inte helt slut idag. Sen är maken hemma idag så vi kan hjälpas åt, och vi har varit i kyrkan idag på förmiddags fika och då har man fått lite socialt plus att vi umgås med lite vänner idag så idag är en bra dag :)
I början var jag mer irriterad på att maken kunde sova hela tiden och jag måste upp hela tiden på natten och aldrig får sova och när han va ledig en dag så bad jag honom hjälpa mig på natten för jag va helt slut, men då verka han nästan irriterad men gjorde det. Men nu har han bett om ursäkt för att han inte hjälper mig mer.

När lillen sover på dagen så vill man passa på att äta eller städa lite, så man slipper göra allt med en hand :wink: Dock borde man kanske sova lite mer.
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
fruhultberg
Alltid online

Inläggav Beccis73 » 21 feb 2013, 10:18

Igår var det en av de värsta dagarna jag varit med om. Lillplutt hade väldigt ont i magen och skrek oavbrutet i två timmar för att sedan somna av utmattning i ca 30 min, sen började det om från början igen. Så höll det på hela dagen och halva kvällen. Jag kände mig så fruktansvärt hjälplös och ynklig. Man blir ju så ledsen själv när man inget kan göra.
Sambon var på ett kvällsmöte också så jag var helt ensam.
Min son var klistrad i famnen på mig, varje gång jag försökte lägga honom i sängen, barnvagnen eller på skötbordet eskalerade skriket en nivå.
Vid åttatiden på kvällen avtog magontet och då var det en utmattad bebis som sov i mina armar. Natten har ju varit väldigt lugn, bara ammat två gånger och ett uppvaknande kl 2 som det var svårt att somna om från.
Jag är helt slut idag...
Beccis73
Stammis

Inläggav Sharand » 22 feb 2013, 11:45

Hej.

Jag är en stockholmare som är 28 år och bor med min man och nu även min dotter. Hon var beräknad att komma 10 mars men kom till världen 24 jan i v 33+3. Så jag har hängt på marsbarn men nu ville jag kunna "prata" med några andra som har sina bebisar redan.
Vi fick stanna på sjukhus i 13 dagar innan vi kunde komma hem med henne.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sharand
Stammis

BF: 150227
Bor: Nacka
Status: Mamma till Leylan

Nästa

Återgå till Januaribarn 2013
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 9: file_get_contents(http://api.minbebis.com/articles.json?category=all&count=6&size=medium&sortorder=latest): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/relatedContent.php on line 12: Invalid argument supplied for foreach()