Julibarn 2013 - efter förlossningen

Här träffar du fler som ska fick barn i juli 2013!

Re: Julibarn 2013 - efter förlossningen

Inläggav godishanna » 11 feb 2014, 17:02

Usch hoppas ni är friska nu. Här har jag och barnen varit förkylda för 2a gången i år. Nu börjar de bli friska men jag har förmodligen dragit på mig bihåleinflammation. Hm borde väl gå till vc... De har öppen mottagning imorgon fm men jag tänkte ju gå på babycafe... hmm...

Alve kryper fort som 17 fram nu med sin egen lilla stil. Han kryper på ena knät och ena skinkan liksom. Ser jättekul ut och fort går det. Han reser sig upp mot allt han kan (och inte kan... man måste passa hela tiden). Lite övermodig är han för han tror han kan släppa med ena handen nu också... ojoj mamma är några gråa hår rikare... ;)
Lillebror Alve född 130703
Bild

Sötaste Vidar född 110112
Bild
Användarvisningsbild
godishanna
Alltid online

Bor: Hurva

Inläggav godishanna » 11 feb 2014, 17:04

Väntar på mensen också... Fick tillbaka den när Vidar var ca 7 månader så snart är det väl dags... Hoppas verkligen det iaf för vi har kankse fuskat någon enstaka gång... Inte lust med fler kids... :roll:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
godishanna
Alltid online

Inläggav soma » 12 feb 2014, 19:51

Hej allihop! Hehe nu har alla fullt upp tror jag! :wink: Gustav är 6mån och 2v nu och idag var vi på 6 mån besök hos doktorn. 9380 G och 70 cm lång :oops: Big boy!
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav Hia-Hia » 14 feb 2014, 12:10

Kul att höra om att era barn börjat krypa, väntar på att Silas ska bli intresserad av det. Adrian började åla iväg när han bara var 4 månader (!!!!) det kändes lite för tidigt och Alfred var nog runt 7 månader har jag för mig. Silas är iofs väldigt nöjd med att sitta på golvet med lite leksaker framför sig och titta vad idolerna (storebrorsorna) gör.

Silas har varit jätteförkyld och febrig så efter en vecka med feber så fick vi åka in till vc och han hade öroninflammation.. Inte konstigt att han inte sov något på natten :/ Han fick kåpvepenin och ska få sista omgången imorgon bitti.

Igår så var vi på Bvc och han hade knappt gått upp något i vikt :/ Från 5 till 6 månader var det 100 gram och inget på längden, och den här gången från 6 till 7 månader så hade han växt en halv cm men bara ökat 5 gram.. Kändes inte helt okej även om han varit okej, så nu ska vi börja ge ännu mer mat. Han äter redan som en häst men tydligen behöver han mer :) Det blir pappan som får ta tag i det för han ska vara föräldraledig i 4 veckor medans jag ska ut på praktik som jag inte kunde göra för ett år sedan när jag var gravid med Silas och gick på kryckor pga foglossningen.
Användarvisningsbild
Hia-Hia
Alltid online

BF: 130723

Inläggav Skoogstrollet » 15 feb 2014, 21:24

godishanna & Hia-Hia: Jag hoppas ni blir friska snart igen!

Här har jag och Ronja hunnit avverka magsjuka i måndags. Tack och lov gick Ronjas över på några timmar på natten medan jag hade diarré ett halvt dygn plus att jag fick upp allt på andra hållet en vända också. Sambon fick vara hemma och ta hand om Wilda, då jag inte hade någon ork och dessutom ville undvika att smitta henne om det var möjligt. Hon kräktes lite efter amningen kvällen innan, men annars var hon stabil i magen tack och lov.
En kompis bebis hade varit magsjuk i drygt en vecka och gått ner 400 gram, stackars bebis, så jag är evigt tacksam så länge hon slipper den skiten
.
Wilda nöjde sig istället med lite snuva och hosta utan feber, så det har varit på med 3 puffar morgon och kväll igen plus insmörjning av hennes eksem på magen som inte vill ge med sig. Frågan är om det hänger ihop med att hon rör sig mycket på magen eller är allergiskt eller torrhet.

Här kör Wilda med en form av ålning och drar sig fram på händerna och typ hoppar framåt med underkroppen. Hon kan gå upp i krypställning, men det är väl för jobbigt.
På 8-månadersdagen satte hon händerna på hyllan under soffbordet, vid samma tidpunkt reste sig syrran upp, men jag är glad om jag får behålla min bebis ett tag till. Annars händer det nya saker nästan varje dag. Igår hade hon kravlat in under gåstolen och blev arg när hon inte kunde ta sig därifrån.
När vi sjunger klappar hon händerna och att göra pruttljud med munnen och fräsa saliv så det sprutar om det är senaste tricket.

På matfronten har vi fått öka upp igen så nu är det gröt till frukost, två mål mat (1 köttburk/dag) och gröt på kvällen. Om hon inte blir nöjd med amningen innan läggdags har hon fått lite välling också, annars ammar jag oftast 1-2 gånger tidig morgon och någon mer gång under dagen.

Hur mycket äter era bebisar?
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 130606
Status: Mamma t Ronja 101227 & Wilda 130606

Inläggav Hia-Hia » 16 feb 2014, 19:33

Skoogstrollet - Silas äter gröt (gjord på 2 dl vatten) på morgonen, sen 1 portion mat (motsvarar samma mängd som i en köp-burk ungefär) vid 13 och samma vid 17, sen äter han 200 ml välling på kvällen. Lite fruktpuré emellanåt också. Tycker han äter mycket men han har ju stannat av i vikten ändå, fattar inte hur vi ska kunna få i honom mer mat :P
Användarvisningsbild
Hia-Hia
Alltid online

Inläggav godishanna » 18 feb 2014, 13:08

Hia-hia: ammar/ger du ersättning också? Alve har ungefär samma fördelning av måltiderna som Silas men han äter inte lika mkt. Det blir gröt på trekvarts dl eller en halv barnmatsburk (ca 1 dl) eller 1,5 dl välling (brukar blanda 2 dl men det har han bara ätit upp typ en gång). Sen ammar han upp till 6 ggr per dag fortfarande, han är en riktig Tutt-Frans :wink:
Har börjat försöka trappa ner snuttandet om nätterna, det började bli ohållbart att han ville snutta varannan timme så nu försöker vi gå runt med honom i famnen eller i sele så att han kan somna om utan att amma sig till sömns. En till två gånger låter jag honom amma om det inte blir total kris förstås. Sen hade vi ett bakslag nu när han var förkyld men nu går det på rätt håll igen och inatt sov han från 21 till 02.30 i sin säng 8), sedan ammade jag honom även 05.30 ca samt 07 sedan var det morgon.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
godishanna
Alltid online

Inläggav soma » 20 feb 2014, 14:36

Gustav blir 7 mån nästa vecka och sedan en månad tillbaka vill han inte amma dagtid. Det kan vara att han släcker törsten någon enstaka gång. Såhär ser hans matdag ut:

8:00 gröt på 1dl vatten + fruktpure
11:00 lunch, mat motsvarar 1 barnmatsburk
14:00 mellanmål, halv banan/turkisk yoghurt och frukt
17:00 middag (som lunch)
19:00 gröt (som frukost) alt välling (går sådär)
Ammar vid nattning och 1-2 ggr per natt

Han står i krypställning och gungar men har inte fattat att han måste lyfta handen för att komma framåt. Ålar bakåt :D
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav Skoogstrollet » 24 feb 2014, 12:28

Jösses, vad det händer mycket saker just nu. I fredags kom tredje tanden och hon ställde sig på fötterna för första gången med händerna mot mig.
Igår kom den fjärde tanden, så jag tackar för att vi äntligen fick en bättre natt efter 2 bottennapp med många uppvak.

Igår var vi i badhuset för första gången med hela familjen. Wilda tyckte det var lite läskigt med hålen som sprutade vatten i babybassängen, men i badringen/babystol trivdes hon.
Ronja var helt speedad och har inget badvett. Naturligtvis lyckades hon springa och halka och slog i huvudet, men hon skulle promt fortsätta åka rutschkana, så det gick bättre än det såg ut, tack och lov. Som mamma hann jag ju få hjärtat i halsgropen och såg blodet forsa typ.

Idag kör vi bajsrace. Frågan är om sambons blandning av 3 matskedar fullkornsgröt istället för 1 i lördags fortfarande sabbar magen eller om det är i kombination med nya tänder och förkylning med snuva. Igår var det också lösare mot hennes normala plattor, men idag hamna nästan lika mycket utanför blöjan som i .... :-( Tur vi har tvättdag.
Skoogstrollet
Alltid online

BF: 130606
Status: Mamma t Ronja 101227 & Wilda 130606

Inläggav Hia-Hia » 24 feb 2014, 13:52

godishanna - nej, han tar inte ersättningen längre, nu när han börjat med vanlig mat, verkar bara vilja ha välling i flaska det är väl godare tydligen ;) .. frågade på bvc och de trodde inte det var det som var "problemet".
Användarvisningsbild
Hia-Hia
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Julibarn 2013