Julimamma 2010 bebissnack

Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav helenaeg » 14 jul 2010, 11:55

En tråd om våra små liv vi fått och allt annat som händer efter förlossningen.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav .linda » 14 jul 2010, 20:22

ja, hur går det för alla julimammor som fått sina bebisar? hur känns det? har ni hunnit smälta att ni blivit mammor?

lilla luna har nu hunnit bli en hel vecka gammal. vad fort det gick! dagarna flyger även fast vi inte gör annat än att amma, byta blöja och sova.
idag var vi ute på promenad hela familjen för att komma ut och få lite luft. även fast jag har sjukt ont i mitt ben igen och knappt kan gå idag, så var det skönt. när jag inte orkade gå längre fick T och luna gå lite till utan mig vilket resulterade i en hel timma för mig själv. luna sov hela tiden. lycka! jag älskar verkligen mitt barn, men det var skönt att få en liten paus. tänker och ser till henne hela tiden och det tär på krafterna ibland..
att ha bebis är verkligen ett heltidsjobb! hinner knappt borsta tänderna.

amningen har gått super tills igår då jag fick feber och mjölkstockning. inte kul alls.. fick inte ut många droppar och visste inte vad jag skulle ta mig till. idag rinner det till lite mer och jag hoppas att det vänder nu. luna får amma tills hon tröttnar på att hon inte får så mycket. det blir alltså ännu fler timmar med amning nu. puh.

annars är hon världens finaste och jag älskar hennes små ljud av njutning när hon ammar och hennes nyfikna blick när hon kikar på oss och det som händer omkring oss. ibland får hon små spasmer och ger oss "jazz hands", och hon pruttar som jag vet inte vad. sjukt söt och helt underbar :D
Bild
.linda
Alltid online

BF: 130930

Inläggav helenaeg » 14 jul 2010, 21:41

Jjag. Ingenting känns som förr.
Det jobbiga är att jag har så sjukt ont i bröstvårtorna och i brösten, mjölken började komma idag. Jag kan inte avgöra om jag har ont enbart pga att mjölken rinner till eller om jag fått nån mjölkstockning. Kan man få det direkt? De är varma, ömma och jag har en knöl på ena bröstet, högt upp.. Kan det vara körtlarna pga nya mjölken eller stockning tro?

Lilla Tove som bara vägde 2800 víd födseln väger nu 2555g. Har fått väga henne varje dag på södra bb. Imorgon ska vi också väga men på bvc istället. Hoppas hon inte gått ner mer.
Hon har också fått testas för gulsot då hennes värde var på gränsen flera dgr men idag hade det gått ner lite så nu slipper vi oroa oss för den biten iaf.

Linda: hur märker du av din mjölkstockning förutom febern? Har du fattat att du är mamma?
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav evelinah » 14 jul 2010, 22:14

helena, testa amningsnapp om du har ont.. dom e toppen! =)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online

Inläggav .linda » 14 jul 2010, 22:42

helena - förutom febern blev bröstet hårt och ömt, men det kan ju också bero på att mjölken rinner till, som du säger. svårt att avgöra vad som är vad. men jag fick inte ut någon mjölk ur bröstet i samband med febern. har en pump och körde på båda för att jämföra och det högra var det full fart på, medans det vänstra kom bara några droppar, trots stort bröst. så frågan är väl om du får ut något alls? annars är det bara att värma och massera (spela piano, lätt) på det området som är hårt och ömt. använd en vetepåse eller duscha med varmt vatten just där.
bvc sa bara att jag skulle vila och amma på. det släpper ju inte på en dag tydligen..

hade också jätteont först, fast inte pga stockning, utan för att utdrivningsreflexen gjorde ont. kändes som om man stack in en tjock nål i bröstet. nu gör det inte lika ont, men det känns ändå lite först. men det tar jag som något positivt då jag känner att det verkligen kommer ut mjölk..
hade också sår på ena bröstvårtan, troligtvis för att hon sög fel, och det kan ju vara därför stockningen dök upp. sen har jag kylt ned mig med fuktiga handdukar och har säkert lagt en sån på bröstet någon gång.. kommer nog inte göra det mer..

haha jag vet inte om jag riktigt fattat än att jag blivit mamma :D när förstår man sånt egentligen? jag inser ju att den här bebisen är här för att stanna och att jag spenderar all min tid till att se till att hon är nöjd och glad. hon kommer ju först. och hon är ju så galet fin att jag längtar efter att se hennes framsteg. tror att det kommer bli hur roligt som helst. redan nu kan man ju se små glimtar av hennes personlighet och det är ju superhäftigt! :D

dock så längtar jag också efter att läka helt och även hitta rutinerna i vardagen. känner mig lite låst just nu iom att jag inte riktigt vet när och hur länge hon vill bli ammad. och jag vill kunna ta promenader på stan och bara njuta. OCH att det ska bli lite svalare ute. som det är nu kommer hon ju att hinna växa ur sina minsta kläder innan vi ens hinner använda dem.... :roll:
Bild
.linda
Alltid online

Inläggav helenaeg » 15 jul 2010, 08:42

Evelinah: de säger ju på mvc att amningsnapp inte är att föredra. Vet du varför? Har det något med sugtekniken att göra?

Linda: Nej, det är svårt att förstå. Allt gick så snabbt och sen hinner man ju inte reflektera utan bara kastas in i verkligheten, är en märklig känsla. Jag är också lite låg men det är ju vanligt att man får en liten depression när man börjat amma säger dom. Igår började jag gråta för att håkan inte tyckte vi skulle ha fläkten på i sovrummet för att inte bebisen ska få det för kallt men jag är sååååå varm och svettas som en gris. Började störtgråta och sa att han inte förstår hur det känns när man har ont överallt, i brösten, magen, huvudet (har druckit på tok för lite vatten) och sen har jag knappt sovit sen hon kom till oss.
Tror killar inte riktigt kan förstå hur man kan känna sig när man kommer hem. För Håkan är det mest bara underbart allting och för mig är det inte det för jag känner mig förvirrad och har så ont. Jag vet att det är helt normalt att känna på detta sätt direkt efteråt men det är jobbigt ändå. Sen är det absolut inte bara jobbiga stunder utan många underbara fina stunder också med lilla Tove.

Tycker också att amningen är svår på det vis att jag inte vet när hon är hungrig eller bara vill amma ändå och eftersom jag har så ont vill jag ju inte amma för att hon är kinkig om jag inte måste. Då vill jag hellre lära henne att pappa kan trösta också.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav .linda » 15 jul 2010, 12:16

helena - vi har kommit på att om hon är nöjd med att bara suga på fingret (knogen tex) och inte bli arg för att det inte kommer mjölk, då är hon inte hungrig utan vill bara mysa.
Bild
.linda
Alltid online

Inläggav .linda » 16 jul 2010, 19:47

hur gör ni som fått era bebisar med tider och sånt? ammar ni "hipp som happ", dvs när bebisen vill ha, eller försöker ni redan nu få in ett schema med mat och sömn?

hittade just anna wahlgrens tips om för nyfödda upp till en månad. hon föreslår 4 stora mål under dagen med 2,5 tim sömn mellan och två korta nattmål, upplagt i ett speciellt schema som även omfattar skötning och vakentid. tyckte det lät bra, men är det överambitiöst undrar jag??

jag vill gärna få till nåt vettigt mönster, men antar att det är JAG, och inte bebisen, som måste sätta upp det om det ska bli något?

vill gärna höra er andras tankar om detta :roll:
Bild
.linda
Alltid online

Inläggav helenaeg » 16 jul 2010, 20:50

Tove är för liten för det. Hon får inte vara utan mat mer än tre timmar. Men jag tror inte vi kommer köra nån metod utan jag tror det kommer rutiner vart efter. Skulle jag ha fel så får vi kolla på det då.

De säger iaf att det intw ska vara mer än 4h mellan för nån bebis så här tidigt
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav helenaeg » 16 jul 2010, 21:33

Tove är för liten för det. Hon får inte vara utan mat mer än tre timmar. Men jag tror inte vi kommer köra nån metod utan jag tror det kommer rutiner vart efter. Skulle jag ha fel så får vi kolla på det då.

De säger iaf att det intw ska vara mer än 4h mellan för nån bebis så här tidigt
BildBild
helenaeg
Alltid online

Nästa

Återgå till Julimammor 2010