Julimamma 2010 bebissnack

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav Hoppas2010 » 17 jul 2010, 14:13

Vi har det ok här hemma men det ända vi gör är att amma sova och byta. men det finns inget som är så underbart som att ha henne mätt(som jag tror att hon får tillräckligt), sovarndes i armarna eller på bröstet. värt allt obehag som min amning har gett mig.
Hur länge ligger era skatter vid bröstet? och hur mycet skall de ha som rekomenderat dagligt intag och hur ofta? Julia sover gärna så ska kolla vikten på måndag igen. hoppas vikten har krypit upp lite iaf, då vet man iaf att vi gör rätt... :?
BildBild
Hoppas2010
Stammis

Inläggav helenaeg » 17 jul 2010, 15:53

Nu såhär dag 7 så suger hon 10-15 min på ena bröstet, tar 5 min paus och sen lika länge på andra. Alltså ca 20-30 min per amning. Det finns nog ingen daglig rekomenderad dos på nyfödda utan de ska äta när du vill äta. Det BM sa till oss är att det inte ska gå mer än 3 timmar för hon väger så lite men för normalstora bebisar ska det inte gå mer än 4 timmar emellan. Vi ska väcka Tove om hon inte ätit på 3 timmar. Men hon har som mest gjort uppehåll på 2 timmar och det har hon själv styrt.

Känner ni av eftervärkar mycket när ni ammar? jag känner ganska ofta att det gör ont i magen när jag ammar. Inte så mycket men det känns. Vet ni hur länge det brukar vara så.
Sen så syddes ju jag och det gör fortfarande ont i underlivet när jag kissar. har ingen aning om ifall det är där de sydde men det svider ganska rejält när jag kissar, har ni så?
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Hoppas2010 » 17 jul 2010, 17:19

Jo hon skall också passa vikten då hon gått ner lite mycket de första dygnen... så försöker mata var 3e timme. men hon äter ca 20-30 min på ena bröstet och kan även äta lite till på andra ibland... det rättar väl till sig men oroar mig lite ibland ifall hon fått i sig tillräckligt.
Vet ju inte riktigt vad som kommer ut ur tuttarna... :)

Vägning igen på måndag. :?
BildBild
Hoppas2010
Stammis

Inläggav MamawannaB » 17 jul 2010, 17:36

Helena, ang stygnen. Ställ dig i duschen och kissa medan du duschar lite svalt vatten på underlivet! Det känns MYCKET bättre plus att det är mindre risk att man får inflammation i livmoderslemhinnan och dyl om man sköljer ofta.

Om du inte kan ställa dig i duschen varje gång så häll ett glas vatten eller nåt medan du kissar. Ett annat tips är att huka sig när man kissar. Alltså typ som man gör om man är på offentliga toaletter och inte vill nudda sitsen. Hoppas att det känns bättre snart!
Nu efter 2 veckor klarar jag mig utan värktabletter!

Hade också onda eftervärkar första veckan men de försvann tack och lov. Nu börjar jag känna mig lite mer mig själv igen. Blev lite chockad över hur dåligt man mådde efteråt faktiskt...

Kramar till alla!
Bild
MamawannaB
Alltid online

Inläggav helenaeg » 17 jul 2010, 18:32

ja inte mår man bra. Ska prova med vatten.

Hoppas 2010: Om du pumpar bröstet själv kommer det ut mjölk då och kommer det ut ganska direkt? om hon inte blev mätt skulle hon vilja äta oftare.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav .linda » 17 jul 2010, 21:34

ja, vatten är bra. jag har klarat mig så att jag kan kissa utan problem, men att torka är inte så mysigt med en massa stygn, så då har jag först baddat lite med papper och sen sköljt istället. sänker även tempen på vattnet successivt till kallt så får man lite smärtlindring och svullnaden minskar lite.

jag börjar känna mig bättre där nere nu. nu har det istället börjat klia och jag hoppas att det betyder att jag läker och inget annat!

har idag varit in på akutmottagningen på sös med mitt onda ben. någon sa att det kunde bero på blodpropp, och det ville jag ju såklart utesluta. så vi åkte dit allihopa och hoppades att det inte skulle ta hela kvällen..
det gick ganska fort dock. det var ingen blodpropp, utan ryggskott med ischias i kläm... fick en spruta i rumpan och recept på mer smärtstillande, samma som jag fick för stygnen.
hon kunde inte rekommendera kiropraktor eller naprapat, utan bara att vänta ut det.. dock antar jag att de inte FÅR rekommendera alternativ medicin... så på måndag ska jag hitta den bästa i stan, så att jag kan gå igen. sprutan var rätt najs, så det känns bättre nu. men den håller bara i till imorgon bitti tydligen :(

idag har luna fått mat i 1,5 timmes omgångar. hon äter mycket! men sen har hon somnat om jag har tuttat henne till sömns i sängen. verkar vara det mest effektiva sättet att få henne att sova på, då hon annars vägrar att somna utan bara vill vara med och titta på allt och inget. till slut blir hon lite smågrinig och vill ha tutten, fast hon redan har ätit hur mycket som helst. men somnar hon med mig i vår säng, då kan hon sova i 2,5 timme ca. jätteskönt!
inatt sov hon jättebra också, och vaknade bara för mat kl 4 och kl halv 7 ca. sen tog vi sovmorgon till 12, så hon fick ett mål till vid 9. gick hur bra som helst. tjoho! :)

små små mål...
Bild
.linda
Alltid online

BF: 130930

Inläggav helenaeg » 18 jul 2010, 02:03

Skönt Linda att det inte var blodpropp men det andra låter inte så kul det heller.
Tove hae både ätit och sovit mkt idag men nu vill hon inte sova som ni ser på tiden för inlägget. Är så jäkla trött, snyft.

Är bara jag som duger på natten, inte Håkan tyvärr. Jag hoppas det går över snart. Måste ta mig och köpa amningsklãder. Har bara köpt bh sen innan men resten av kläderna måste ju också funka om man ska kunna amma bland folk. Har inte haft en tanke på det innan.

Nu somnade hon vid mitt bröst så nu ska jag göra ett försök att sova igen.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav helenaeg » 18 jul 2010, 23:27

Tove har börjat flaga i alla hudveck. Är inte röd så det är inget som gör ont men är det nån mer bebis som gör det?
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav .linda » 19 jul 2010, 16:22

japp, det gör luna också.
Bild
.linda
Alltid online

BF: 130930

Inläggav Liiiiten » 22 jul 2010, 12:11

Till en början hade jag fruktansvärt såriga bröstvårtor och kände att amningen gick helt åt helskotta. På BB fungerade det hur bra som helst, men gick bara nedåt då vi kommit hem. När mjölken rann till hade jag så ont i brösten och ryggen att jag kände att jag aldrig skulle palla amma. Fick då låna en bröstpump av min kompis, vilken räddade mina bröst! Pumpade med 2,5 timmes mellanrum och det räckte för Lukas. Var rätt skönt att även pappan kunde mata och så.

Under återbesöket på sjukhuset frågade sköterskan om amningen och jag sa som det var. Kände mig riktigt uppgiven och ledsen över att inte kunna amma och började emellanåt gråta när Lukas skrek efter mat. Hade dock bestämt mig för ett nytt försök när bröstvårtorna läkt.
Eftersom Lukas var lite gul fick vi en tid två dagar senare på sjukhuset igen, där väntade en annan sköterska. Henne hade jag träffat redan på BB och visste att hon var lite hård och blev nästan lite rädd för vad hon skulle säga om amningen.

När Lukas började gnälla under undersökningen bad sköterskan mig hala fram bröstet så visade hon hur jag skulle göra. Vänligt men jääääkligt bestämt. Och det funkade! Och sen den dagen helammar jag! :)
Så ett tips till er som inte fått det att fungera - pumpa tills vårtorna läkt och fråga sedan efter Gun på Huddinge sjukhus ;)

I övrigt är rutinen att Lukas är hungrig med 2-3 timmar mellanrum. Sköterskorna säger att det inte ska gå mer än 3 timmar mellan matningarna, men på BVC tyckte sköterskan att eftersom han emellanåt äter så pass ofta som 1,5 timmar mellanrum och med 4-5 timmars sent på kvällen så är det okej. han ökar ju i vikt (om än långsamt) men sån är han. Han får styra sina mattider bäst han vill har jag bestämt. Blir ju bara tokig att att lyssna på 14 olika regler på hur man ska göra.. För oss funkar det med hans vilja. På nätterna är det 2-3 timmars mellanrum och han sover som en stock mellan amningarna. Går upp och byter blöja vid 03-04 när han vaknar, annars ligger vi bara i sängen och myser/ammar..

Hade feberfrossa igår, men ingen feber. Mådde allmänt pissdåligt och låg i soffan och huttrade med filtar och en jättetrött liten kille. Efter en timme försvann det och jag började svettas som en gnu istället. Detta var andra gången under samma dag som jag fick detta.. Tidigare trodde jag på vätskebrist men jag vet inte. Någon som känner igen sig?

Ååååh, nu har jag.. The mästare of långa inlägg gjort det igen. FÖRLÅT :oops:
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2010