Julimamma 2010 bebissnack

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav Delacosta » 21 sep 2010, 10:17

Jag badar min tjej ca 2ggr i veckan, det har hänt att d blir en gång nån vecka. Men när hon bajsat (en gång om dagen) sköljer jag henne i handfatet. Sen torkar jag av henne en gång om dagen med en blöt tvättlapp.
BildBild

2011 oktober; MF v 8 (tom hinnsäck konstaterades i v 8, då var den 2v för liten så förmodligen skedde nåt i v 6.)

Gravid igen. BF 7/9
Användarvisningsbild
Delacosta
Alltid online

Status: Fick en dotter 18/7 2010!

Inläggav Nattim » 21 sep 2010, 11:52

vi badar oxå 2ggr/v, sköljer bajs i vasken o använder tvättlappar att torka av henne med då o då.

inatt hade jag en jobbig natt för andra gången sebn hon föddes. det jobbiga låg i att hon ville äta var annan timme. Hitills har hon sovit 22-3.30 och sedan 6.30. men hon åt betydligt mindre under dagen igår. usch hoppas det bara var en konstig dag. Jag gillar min sömn hehehe

igår körde jag 30min kondis o lite styrka (armar) med lillan i liggdelen. gymmet ligger i trappen bredvid så det e ju dumt att inte använda det. skulle det bli kaos med lillan så har man ju nära hem :)
Bild
Nattim
Alltid online

BF: 100709

Inläggav Liiiiten » 21 sep 2010, 12:14

Jag var på efterkontroll igår men var så psykiskt nedbruten att jag inte ville bli pillad på. Sömnen är fortfarande obefintlig och jag är på gränsen till ett nervöst sammanbrott.
Har under morgonen gått och sparkat i dörrar, kastat saker och skrikit. Har så mycket ilska och frustration över situationen som sitter i kroppen. Självklart är det inte lilleman jag är arg på och låter heller inte det gå över honom. Men är ändå rädd att han hör mina förtvivlade utrop och blir rädd, ledsen eller orolig.

Ska ju till doktorn nästa vecka och prata om mitt tillstånd, men jag vetefan.. Hade en lång diskussion med min sambo igår och vi kom fram till att jag helt enkelt får tänka positivt och ta vara på de stunder jag mår bra, vilket resulterade i en trevlig kväll hemma framför tvn.
I morse brast det igen.. Lilleman hade vaknat 01,02:30,04:10 och 05:20 under natten. Vid halv sex tog sambon honom och bytte blöja. Själv gick jag upp för att besöka toaletten och möttes av en iskall lägenhet och avloppet som ingen får pli på. Och jag grät hejdlöst tills Lukas somnat vid tutten en timme senare.

Självklart vaknade han en gång i timmen fram tills vi gick upp vid 09 och jag började störtböla igen.. Denna gång för att jag såg mig själv i spegeln! Håret var skitigt som fasen, trekilospåsar under ögonen och stanken av farfar under armarna. Bestämde då att ta mig i kragen och hoppa in i duschen. Mådde lite bättre då jag kom ut, men är sååååå trött och sååå hungrig. Ska laga frukost och möts av mögligt bröd och en unge som gallskriker efter mat.

Tar fram en förpackning med rulltårta, brygger kaffe och sätter mig vid datorn för att googla på "nervöst sammanbrott" och inser att jag behöver mer hjälp än vad jag någonsin kunnat inbilla mig.

Tänkte att det skulle hjälpa något om jag delade med mig då de flesta ofta bara lyfter fram det bra, positiva och mysiga med att vara mamma.. Men jag mår verkligen som ett övergångsställe psykiskt och måste ha hjälp av något så tabu som en psykdoktor. :cry:
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav helenaeg » 21 sep 2010, 13:11

Liiiten: Jag förstår hur du känner, det gör jag verkligen. Jag får inte heller sova på nätterna och är psykiskt labil pga det. Vissa dagar bara gråter jag och jag är ofta irriterad och arg på det mesta. Jag tycker ofta att allt känns hopplöst och är på väg att ge upp så fort något går lite lite fel. Jag vet dock att mitt handlar om sömnbrist just nu och de nätter man får sova mår man så mycket bättre. Ni måste börja försöka att hitta sätt så att du varje natt i alla fall får 4-5 timmars sammanhängande sömn. Jag vet hur svårt det är, tro mig. Det är jättesvårt för mig också när jag ligger i rummet brevid för jag vaknar av alla ljud Tove gör och blir orolig över att Håkan inte vaknar eller inte stoppar in nappen osv osv.. men du måste försöka och din kille måste hjälpa dig med det här. Sen så tror jag att det här med att komma iväg och prata med någon är jättebra för du kan inte må såhär. Avboka inte det besöket vad du än gör!! Jag tänkte t o m fråga om du inte kan få en tidigare tid? Är det via BVC du fått tiden? Kan du inte säga hur allvarligt läget är i så fall coh försöka få hjälp tidigare.? Om du vill Liiiten får du gärna maila mig på Facebook eller här så kan vi prata mer om det här för jag befinner mig i en liknande situation och mår inte bra jag heller.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Nattim » 21 sep 2010, 21:56

oj vad tråkigt att höra liiiten...trodde inte det var så illa. O det finns såklart många fler i din situation. Och som helenaeg säger ta för allt i världen vara på tillfället att prata med någon!

Styrkekramar till er båda!!
Bild
Nattim
Alltid online

BF: 100709

Inläggav ulrika124 » 21 sep 2010, 22:42

liiten det låter verkligen inte bra, hoppas du/ ni kan få hjälp tidigare att räffa någon att prata med. Har ni ingen släkt eller nära vän som kan avlasta er några timmar?
Uch jag önska verkligen vi alla bodde nära varandar kunde man hjälpas åt! Även om man har en sambo så kan det va skönt att få stöd och avlastning från fler håll.

Hoppas hoppas det löser sig!! stor kram på er
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ulrika124
Alltid online

BF: 100711
Status: mamma :)

Inläggav Liiiiten » 22 sep 2010, 16:15

Tusen tack tjejer!

Idag är en s.k "bra dag".. Trots att jag inte sovit så mycket som jag önskar så är jag ändå på rätt gott humör. Solen skiner och jag har varit iväg och handlat. Borde väl kanske egentligen inte köra bil med tanke på tröttheten, men jag måste ju kunna komma iväg lite.
Hann besöka en hel del butiker med Lilleman sovandes i vagnen. Han vaknade visserligen precis då jag satt mig ner på ett café för att äta lunch, men för en gångs skull brydde jag mig faktiskt inte om omgivningen - utan halade fram en tunn filt som lilleman blev ammad under. Fick en del blickar från övriga lunchgäster, men valde att inte bry mig. Hittade dessutom ett par jeans som passar! Små saker gör mig inte bara arg, små bra saker gör mig jätteglad :)

Angående tidigare läkartid så är det rätt tight på vårt BVC just nu. Jag ska ju träffa Lukas läkare och inte min egen. Min egen är dessutom ofta jätteupptagen eftersom alla har honom som husläkare ;) Är man bra så är man! Men jag tror nog att det ska gå bra. Ska göra ett nytt försök i helgen till att sova borta en natt och hoppas på att det går bättre. Dessvärre har lilleman börjat flaskvägra av oklar anledning.. Fast skulle nog tro att om han verkligen är JÄTTEhungrig så tar han den ändå.. Vad tror ni?

Ni är det mindre än en vecka kvar tills jag tar en tripp till Helsingfors för att andas ut. Lilleman ska ju visserligen med, men en kollega till mig som har en 6-månaders ska följa med och det kan nog inte bli annat än kul. Dessutom så är det en resa där jag slipper se mitt hemska hem!!

Helena - Tusen tack till dig! Jag skriver ett par rader på facebook när jag har mer tid!
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav helenaeg » 22 sep 2010, 17:25

Liiiten: skönt med en bra dag, det behöver du.. Jag har också en ganska bra dag idag då Tove idag sovit jättemycket .. det var flera veckor sedan hon gjorde det.. Hoppas du får hjälp på läkarbesöket.
Angående vägrandet av flaskan... För att du ska kunna slappna av i helgen om du sover borta, se till att ni har testat om han tar flaskan först.. Du kommer kanske inte alls kunna släppa det annars om du är borta och itne vet om han äter. Fråga BVC innan helgen om de har något råd att ge kring hur ni ska få honom att ta flaskan igen.

Det här med amning på offentlig plats.. Är det bara jag som stuntar blankt i vad andra tycker? Självklart skyler jag det hela med en filt som jag sätter fast i bh-bandet.. Om folk då vill störa sig på att jag ger mitt hungriga spädbarn mat så får dom faktiskt titta åt ett annat håll. Jag förstår om folk reagerar om man sitter och halar fram tutten helt öppet men skyler man det hela så förstår jag inte alls vad de har för problem.. Nä.. i min värld är amning det mest naturliga som finns och jag tänker inte gömma mig eller stanna hemma bara för att de har sina principer.. Finns det amningsrum går jag dit för att det är enklare och inte lika trixit.. men finns det inte så ammar jag..
Så var det med det.. :)
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav Hoppas2010 » 22 sep 2010, 17:39

Liiten: JAg har också sådanna dagar, men som du skrev det är inte mycket som behövs för att man skall bli ledsen arg eller glad. För mig hjälpte det att ha en riktig rutin på morgonen med ordentlig fukost och dusch, även om jag inte känner för det och lillan behövs ammas så prioriterar jag det innan. Kanske lite själviskt :oops: men fungerar inte jag så fungerar inte amningen, och så har vi en riktigt dålig dag. Jag stressr för att hon skall äta hon blir kinkig, jag trött... osv. En riktigt ond cirkel. Hon är numera (peppar peppar) nästan glad hela tiden, och jag mår 100% bättre. :D

Vet inte om det är av erat intresse men jag läste att våra Julibebisar Är kännsliga bebisar... enligt horoskopet... :)
BildBild
Hoppas2010
Stammis

Inläggav helenaeg » 22 sep 2010, 18:26

Ah.. det ante mig ;)
BildBild
helenaeg
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2010