Julimamma 2010 bebissnack

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav Liiiiten » 23 sep 2010, 10:30

Jäkla horoskop! :p

Fick ett bra tips av min BM förresten, som jag tänkte dela med mig av! Om barnet inte godtar ersättning så kan man blanda det med 50% bröstmjölk så smakar den mamma. Testade detta på Lukas och han åt ur flaskan! Inte hela målet tyvärr, men det är en bra bit på vägen.

Angående amning på offentlig plats är jag osäker eftersom att jag inbillar mig att andra "mer erfarna mammor" ser ner på mig och tycker att jag gör fel osv. Skitlöjligt jag vet, men jag antar att det hör till resten av spökena i huvudet.

I natt var en skitskum natt. Jag somnade aldrig! Låg i en halvslummer och låg och vred och vände mig till SJU i morse innan jag somnade till 09:15 då Lukas bestämde att det var dags att gå upp... Förstår inte varför det ska vara så skitsvårt att somna när man är dödstrött?! Verkar ändå bli en bra dag idag. Har planerat in en långpromenad :)
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav julimama » 23 sep 2010, 16:58

Idag har Wilma rullat runt från mage till rygg! Jättehäftigt...hon har blivit väldigt stark i armarna så hon orkar lyfta sig själv när hon ligger på mage. Så plötsligt fick hon hela tyngden på vänster armen och tippade över på rygg....har flrsökt att göra om det hela dagen för att fånga det på film men det har inte riktigt gått. Men vi får öva mer när pappa kommer hem.

Helena jag ammar också lite varstans. Jag trodde nog innan att jag skulle tycka det var lite jobbigt men det gör jag inte. Brukar inte ens använda filt men jag drar ju inte upp tröjan mer än nödvändigt. Tycker det är en sån naturlig sak.
Men jag kan samtidigt förstå dig Liiten. I början kände jag mig också osäker i vissa sammanhang när det fanns mer erfarna mammor närvarande inte bara när det gällde amning utan lite allt möjligt. Men nu tycker jag att den känslan har släppt. Brukar tänka att alla barn är ju olika och det är jag som känner mitt barn bäst!

Idag har vi haft en hemmadag. Wilma har inte sovit så mycket och jag har satt henne framför tv i babysittern lite då och då så att jag ska hinna med allt...typ äta. Får lite dåligt samvete över att hon sitter och tittar på tv men det funkar så bra. Det är ju inga längre perioder men det känns ändå hemskt....fast jag tror inte hon lider.
julimama
Stammis

BF: 100706
Bor: Stockholm

Inläggav helenaeg » 23 sep 2010, 18:40

Ja då har vi haft ännu en fruktansvärd dag här hemma. Tove har varit så orolig hela natten att hon vaknat från och till konstants och hon har viftat med armar och ben och slängt med huvudet.. Jag har i stort sett inte sovit nånting i natt. När kl var kvart i två fick jag ett psykbryt och började storgråta för att allt kändes så hemskt och orättvist och för att jag lider av sån sömnbrist. Vi delar ju på nätterna men det hjälper knappast när jag inte kan somna när jag ligger i de andra rummet.. och inatt var det extremt.. jag gick in i andra rummet efter mitt sammanbrott och kunde inte sova alls.. jag låg vaken till kvart i fyra då Tove började gråta för att hon var hungrig och sen fortsatte natten likadant.. Vid halv nio kunde jag sova till halv elva.. och sen har jag sovit en timme en gång och 45 min lite senare.. Håkan har varit hemma från jobbet pga att vi är förkylda och det var ju tur för annars hade jag aldrig klarat av det här..

Hela dagen har Tove varit så fruktansvärt kinkig och ledsen. Hon gråter och gnäller konstant och vägrar sova. Hon sover om hon ligger på nån av oss men inte annars och det är inga långa stunder då.. Jag vet inte om det nu är magen, förkylning eller om hon börjar gå in i 12-veckors fasen.. Den fasen kan ju börja kring 11 veckor och hon är det på lördag. Mycket stämmer av det som står i boken Växa och upptäcka världen men jag ha svårt att våga tro på det eftersom det känns som att 8 v fasen inte gått över än :(

Ja nog om det.. ber om ursäkt om jag tråkar ut er men jag mår så fruktansvärt dåligt av det här och behöver prata av mig. Inatt ska jag försöka sova i andra rummet igen och hoppas att jag kan sova då. Jag har ju en pojkvän som verkligen delar allt ansvar med mig också kan jag inte somna.. hur jäkla idiotiskt kan det vara??????

Ursäkta att det blev långt.. :oops:
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav Hoppas2010 » 23 sep 2010, 21:02

Hej

Jag har nog missat de här faserna, vad är det för några? Och vad för det med sig? Vet att hon har varit gnällig vissa perioder men men...

Jag har också svårt att somna ibland även om lillan sover och jag tror att det är övertrötthet och oss mammor.

:)
BildBild
Hoppas2010
Stammis

Inläggav ulrika124 » 23 sep 2010, 22:36

fullmånen tjejer ...har nu varit hos oss under 3 dagar den STÖR våran nattsömn..och jag lovar att den även kan störa våra små pluttisar..

Felicia är en glad prick men idag ojoj liten ynklig och rädd ibalnd känns det som..va på prommis som va härligt å hon sov gott...sen under em och kväll känns det som hon fått stunder av oror...men nu sover hon för natten och hoppas hon kan sova gott även om em och kväll varit lite förvirrad....

Va kul julimama :) Felicia snurrar från rygg till sida som en tok ..så gulligt :)

Ammar gör jag också på offentlig plats ..håller med helt om att det är ju NATURLIGT att mata sitt lilla barn, sen visar jag väll inte upp brösten utan har ju en liten filt me mig :)

helena HOPPAS verkliegn ni kommer till rätta med Tove så ni alla får sova och va "pigga" och glada.

natti på er alla
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ulrika124
Alltid online

BF: 100711
Status: mamma :)

Inläggav Lilja74 » 24 sep 2010, 08:52

Jaha, är det fullmånen kanske?! Jag trodde för 3 nätter sedan att Evelina äntligen hade kommit in i att sova 22-03 varje natt, men så var det inte för nu 3 nätter i rad har hon vaknat varannan timme och ätit - som vanligt igen. Ska jag aldrig få längre tid mellan amningarna?

Var på föräldrargrupp möte i onsdags - Kul! Verkligen! Framförallt kul att se Evelina med andra bebisar. Att de såg och upptäckte varandra liggandes på en stor filt på golvet var jättemysigt att se.

Ny vägning och mätning av lilltjejen: 4900 g och 58,5 cm lång. Igår blev hon 2 månader.
Hon börjar bli tung, jag har fått ont i ryggen och handlederna. Slarvar för mycket när jag lyfter och bär henne. Måste tänka mer på att hålla ryggen rak!!
Promenerar ca 1-2 timmar varje dag. Underbart att komma ut tycker jag. Men tyvärr blir det nästan samma promenad varje dag - lite trist att gå i samma fotspår. Får försöka hitta fler alternativ här i Gävle. Men jag är nyinflyttad och har promenerat omkring överallt känns det som. Och det verkar bara finnas ett ställe som är värt att promenera i och det är Boulognerskogen. Om det nu finns någon här på MB som känner till Gävle. Så nu blir det att jag går i den varje dag. :D
Lilja74
Alltid online

Inläggav Liiiiten » 25 sep 2010, 20:08

Liten update:

Lilleman vaknar med 1 ½ timmes mellanrum varannan natt och 2½ timmes mellanrum de övriga nätterna. Han har börjat sova halvlånga pass på kvällskvisten, han påverkas väl av att det blir mörkt ute tidigare. Känns drygt att jag ska gå och lägga mig redan åtta på kvällen. Hinner då umgås med sambon i en halvtimme efter middagen och det känns inte optimalt då vi äntligen börjar få pli på allt och slutat bråka! Hur tusan håller man ett så litet barn vaket?

Sixten (katten) fick somna in igår tyvärr. Han visade tecken på att må fruktansvärt dåligt i och med att han kissade på ett flertal ställen och sedan till sist även i sin egen säng.. Har förstått att så pass renliga djur inte sölar ner ställen de själv gillar att vistas på.. Suck, men aaa. Tungt som fan och har gråten i halsen när jag råkar tänka tanken "sitter han kanske i garderoben". :cry:

I övrigt ska våra fönster äntligen tätas på måndag. Då ska jag även till doktor och prata problems (och sorg) och sedan på tisdag kastar vi loss och åker till Helsingfors. Min kollega med sexmånaders dotter som har erfarenhet av förlossningsdepression ska med. Kommer bli så skönt att bara få prata av sig - först med läkare och sedan en vän.

Hoppas ni andra har det bra!

Lilja: Jag promenerar 2-3 timmar varje dag (förutsatt att vädret tillåter)! :) Hur skönt som helst.
Liiiiten
Alltid online

Inläggav Happy_Mum » 30 sep 2010, 07:11

Känner mig så utvilad min lilla sötnos har sovit tre nätter i rad utan att vakna 21.00-07.00 :)
Nu ska jag köra storasyster till skolan sen hem och göra mig i ordning innan operationen är lite pirrig!!
Bild

BildMake a pregnancy ticker

MF 1 September 2009
Happy_Mum
Stammis

BF: 080710

Inläggav Liiiiten » 04 okt 2010, 16:23

Lukas flirtar hejvilt med krukväxterna här hemma :) Charmtrollet!
Liiiiten
Alltid online

Inläggav zabinahotchili » 04 okt 2010, 16:27

jag har missat julitråden
min kille föddes 10 juni 7 veckor för tidigt
[url=http://lilypie.com]BildBild[/url

gå in på min blogg om livet som mamma och min träning
http://www.sabinamamma.blogg.se