Julimamma 2010 bebissnack

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav Oxygen » 04 okt 2010, 17:12

Va säger ni... ja måste höra med er för ja håller på att bli tosig emellanåt. Detta blir ett långt inlägg tyvärr. Zander har kommit in i en sån period nu igen som han hade när han var cirtka en mån gammal o vi hade hemska hemska nätter där vi var uppe varannan timme o han åt massvis o hela tiden. När han ätir var han inte nöjd då ens. Nu gäller inte detta nättterna men ja tycker han komit in i de mönstret igen. Ja har ju både ammat o gett flaska hela tiden, el ja sen han var två veckor o ja började med amningen. Ja har ju ammat till väldigt stor del o tidigare var de endast kvällsflaskan o nattaflaskan som var ersttning resten ammade ja så länge ja inte var iväg längre stunder under dagen. Ungefär för en mån sen, lite mindre kanske, drabbades ja ju av mjölkstas (fy f*N säger ja bara ja hade så ont att ja grät o kunde pumpa ur säkert 100 ml varannan timme o de var bara om ja släpte på trycket då!!) o var helt förtvivlad över allting med amningen som var så jobbigt. Ja rasade i vikt o tappade 2.5 på mindre än en vecka, troligtvis för att ja inte mådde bra psykiskt då skulle ja tro. o min mjölk gick nästan från en sjuklig överproduktion till att sina på bara 2dgr. Om de var som min mjölk nästan sinade i ren reaktion på att ha haft motsatsen, överproduktion eller om de var för ja mådde dålig psyksikt o åt väldigt dålig den veckan ja var så förstörd.. de vet jag inte. Men ja hade iaf ett helvete att få igång mjölken igen o ja kämpade genom att bara amma o amma dricka massor, pumpade till de del ja stod ut eftersoja alltid hatat de för de gör så vanskligt ont o för ca två veckor sen köpte ja amningste som ja tycker är de största skit o påhitt ja varit med om. Visst kom mjölken tillbaka efter cirka en vecka då ja kämpat med amning o pumpen men inte i närheten va de ja hade innan. sen försökte ja med te mnu på sistone men va hjälper de.. Ja ammar ju inte nattamålet så mina bröst är ju som mjölksprängda bomber på morgonen. Men ja har ju ändå försökt att amma under dagrna i den mån ja kan o ja har adrig varit glad för att ge flaskan alls iom ja ville amma va ja kunde. Men ja har märkt på Zander att han med tiden inte blivit nöjd.. massor med mjölk om morgnarna som bara sprutade nästan när han började suga o sen längs med dagen har de blivit mindre o mindre o mot sen eftermiddag o kväll har han inte alls blivit mätt ngn enda gång så kvällarna har varit pest med honom. de känns so att väldit mkt av mjölkem ja hade på morgnarna efter nätterna spilldes ut för de kom så jäkla fort o ja tyckte de va synd med spillet när ja redan hade mindre än ja haft tidigare. så ja har efter 6 veckor med zander kämpat järnet i två veckor för att lyckas lära mig amma utan amningsnapp vilket ja försöker sen han var nyfödd men vilket varit ett jäkla projekt o omöjligt. de gick efter två veckor men de är fortf sjukt jobbigt eftersom ja måste hålla bröstet HELA tiden så han inte tappar. han har varit jätteduktig o ja har banne mig också varit de med den smärtan ja fått tillbaka igen ja med mina löjligt känsliga bröst hehe. på detta vis gick inte lika mkt till spillo som med nappen kände ja men för ngn dag sen använde ja napp igen då mitt ena bröst tagit för mkt stryk utan nappen. men han har lärt sig ta rätt grepp o gapa ordentlgit vilket han inte gjorde först iom han var van vid napp o dessutom inte kunde få tag i mitt bröst. nu åker den på o av men ja försker att låta bli den va ja kan för ja är så trött på den. Zander har brukat ligga hungrig o sugig o gnällig hela kvällarna o ja har försökt envisas om att helst inte ge ersättning mer än sista målet för att försöka underhålla min egen mjölk va ja kan. Sen en vecka nu får de vara bra, ja ger honom mer flaska än ja vill men ja anser att han behöver de för min mjölk vill uppenbarligen inte komma igen som innan ='( De gör mig löjligt besviken men ja tror de var kört redan redan då ja fick stas o de sen nästan sinade helt. Ja ammar under morgnarna o förmiddagarna o kanske ibland ev fram till strax efter lunch. Det beror på hur länge min mjölk räcker till de märker ja ju rätt tydligt. Sen på kvällen försöker ja igen före han får flaskan för att försöka hålla igång o för ja är LITE påfylld då, men ändå rätt minimalt. Så han får flaskor under dagen o då får han ju rejält inte på de vis som när man ammar o de blir mindre men oftare. Men alltså denna unge, han har kommit in i en period nu när han aldrig är nöjd. ja vetef*n va ja ska göra?? han vill äta i ett kör o inte ens när han ätit färdigt (o knappt orkat de sista ibland) så är han nöjd. han fortsätter ligga o suga o nappen bara spottas ut om ja försöker med de. han blir kinkig till slut o ja märker ju tydligt att han är hungrig än???? ibland försöker ja mysa med honom ist så han ska komma på andra tankar, de brukar funka men inte de gör deens ibland utan då ligger han bara o sprallar i ren protest o e är inte fisighet då heller. Skulle han få välja skulle han alltså äta en hel flaska en gång i timmen känns de som o ja får fan krupp nu snart. Har ngn av era varit så här löjligt hungrig i perioder? Att trots de får massa mat är de fortsatt sugiga hela hela tiden? Munnen ser snart u som ett O permanent på honom haha. Sorry för ett långt inlägg, hoppas ngn orkat läsa. Ja känner mig verkligen "villrådig" el snarare, de hade varit intessant att höra om ni upplevt detsamma. Ja ammar emellanåt mitt på dagarna också bara för att han ska få närheten o lugna sig lite o som ja känner att han verkligen behöver spec på kvällarna iom han är van vid det sen ja så gott som helammade under dgarna. Men de hjälper ju inte för han är nöjd 20 min efter ja sen lagt honom ifrån mig sen är han gång igen. HJÄLP! Haha
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Status: Förlovad med sambo, lycklig o MAMMA!!

Inläggav zabinahotchili » 04 okt 2010, 19:58

några som bor i skåne,,, har ni haft några träffar
[url=http://lilypie.com]BildBild[/url

gå in på min blogg om livet som mamma och min träning
http://www.sabinamamma.blogg.se
zabinahotchili
Stammis

BF: 100825
Bor: kristianstad
Status: jag längtar efter dig mitt mirakel

Inläggav helenaeg » 04 okt 2010, 20:25

Ja Vicky, det är svårt att säga vad det beror på men det kan ju vara så att han är i en tillväxtperiod och har börjat behöva äta mer och då försöker han att suga igång så att det ska bli mer i brösten. Om du ger flaskan och låter honom äta tills han är mätt, hur mycket äter han då? Jag tycker du ska ringa till bvc och fråga vad de tror.. De har hjälpt mig mycket med att tyda Toves signaler gällande amningen.
Detta är säkert en fas som går över. Av vad jag förstår har det inte pågått så länge eller?
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav helenaeg » 04 okt 2010, 20:29

Zabinahotchili.. den här tråden har börjat sina lite då vi har en grupp på Facebook också som vi använder mer frekvent. Det skrivs här ibland men det är fler på FB. Då det är en sluten grupp så måste du maila till hon som startat gruppen. Frusol heter hon här på Minbebis men jag vet inte hur ofta hon är inne här numera.. Så om du skriver här vad du heter så kan jag be Lina (som Frusol heter) bjuda in dig till gruppen på FB.. Du är såklart välkommen även om du inte varit med förut..
Det har inte varit någon träff i Skåne men ett antal i Stockholm
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav Oxygen » 05 okt 2010, 07:38

Helena, ja jo sist då när han var runt månaden o hade en sån här period, d var de just det. han växte som bara tusan. Men som ja förstått de ell tyckt mi märka på honom ar de 'ändå stannat upp lite nu i tillväxten, att de inte ska eller går lika frtf nu som de första två månaderna gått. ja har ju försökt ha honom liggande id bröstet så mkt ja kunnat innaneftersom ja ville att min mjölk skulle komma tillbaka på samma vis som innan. Men de har inte känts so ngn meing till slut när dels mjölken inte rann till extra o dels så märkte ja ju att zander iunte blev nöjd. ja tycker synd om honom som får vara hungrig. ja har faktiskt inte gett honom en flsaka med fri tillgång till mängd dvs. Ja brukar ge honom 90-100 ml eftersom han inte klarat få ner mer utan de bara flyger rätt upp igen enda sen han var liten. Skulle ju så klart kunna testa igen men ja har inte velat innan d ja tydligt märkt att där inte var plats för mer.
Detta har börjat komma igen mest de sista dagarna och märks av som allra mest under sena eftermiddagar fram emot kvällarna. just pga den anleningen att ja blir superstressad av att han hålle rpå å här så fr han flaska här o var på dagarna också. men de hjälper liksom inte nu längre ens känns de som.
ja ska prata med de idag ja.. ska vara där redan kvart i nio så ja ska faktiskt väcka liten nu som ligger o sover inne i sovrumet med pappa hehe. så han hinner få i sig va han ska innan v ska iväg. ja ammar ju inte mitt på natten så nu sitter jag med sprängfyllda bröst.. tänk om de kunnat vara så helatiden :( eller åtm fyllt på sig längs med HELA dagen... då hade ja ju kunnat amma hela dagarna som innan. de 'är de ja är mest ledsen för antar jag. så länge ja ändå är hemma hade ja kunnat ha honom liggandes hos mig dagarna igenom om de nu är som han vill ta konstant.. men som läget är nu är de ju ingen mening för efter en stund sprallar han ju bara för där inte kommer mer el tillräckligt.
ja nej, nu får ja gå o väcka Liten. Dags för mat. Nu ska ja väl spruta ner hela hans axel som ja brukar på morgonen om han inte hinner äta tillr fort hhahahah. =P
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Inläggav helenaeg » 05 okt 2010, 19:58

90-100 är ganska lite för en bebis i hans vikt och alder tror jag.. prova ge tills han själv säger stopp. De ska ju äta så mkt de vill. hoppas det går bra på bvc
BildBild
helenaeg
Alltid online

Inläggav soffilina » 05 okt 2010, 20:23

ja 90-100 verkar lite. kerstin har fått "ordinerat" 110ml var tredje/fjärde timme. såklart mer om hon vill ha mer! men det är en riktlinje iaf. ibland äter hon lite mindre och ibland äter hon mer, betydligt mer för den delen. men 110 är det hon bör äta iaf per mål i snitt uträknat på hennes vikt och att hon ska öka lagom i vikt.
hon väger 4800 ungefär.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav Oxygen » 06 okt 2010, 10:05

Jo visst är de lite men de var där det tog stopp när ja trappade upp maten för var dag när vi kom hem från bb o som de blivit efter det. ja har i flera omgångar försökt trappa upp. ja vet att ja skulle vara uppe i närmare 110-125 per mål men de har liksom inte rymts i han mage för de har flugit upp varenda gång o då kände ja bara att de var fel att ge honom så mkt . han ska inte behöva kräka för att de tar stopp el att de blivit för mkt kände jag. nu är ja uppe på 100. de funkar fint! o de ggr han får maten alltså, tror ja var otydlig, så är han alltså mätt o klar efter hanätit men sen ta de en stund sen fortsätter han ändå suga. Trots han ibland inte ens orkar äta upp mer än 90 o jasitter o försöker locka med mer.
Det blev skit av BVC igår, ja skulle ju dit på läkarbesöket men fik ett samtal tio min före att de var instält för dr var sjuk. snacka om att ja var sur eftersomja var precis på väg upp ur garageporten med bilen o stressat som en gnu hela morgonen. men vi åkte dit o vägde o mä'tte iaf dock på öppen mottagning, men de hjälpte ju inte när de va saker ja ville prata om o fråga om.
ja hade n tuff dag igår by the way. kämpar järnet nu en sista omgång för att försöka dra igång min mjölkprod ordentligt så han kan födas på de under hela dagran o kvällarna som ja kunnat förr. o endast flaska på natten o jamåste säga de, min pojk är ju bara så duktig. strackars lilla kille :( . han fick ingen flaska igår under dagen utan hängde snarare vid bröstet på mig till o från konstant från kl två till kvällen. O han grät inte o beklagade sig. sugig o lite "småbesvrälig" men både han o ja kämpade o ja la till honom hela tiden. tror de han fick i sig fårn mig under dagenvar minimalt men eftersom han fick ligga där hela tiden var han nog okej med de. På kvällen fick han en flaska på 80 bara för att lugna magen medan ja åt, sen var vi på det igen. Ska ge järnet nu o vill inte min kropp så vill den inte. Känns som ja kämpat länge redan med att få igång de nu o är de ngt som kan få igång de ordentligt så är de att amma konstant, dricka MÄNGDER så ja näsytan bor på toa nu haha o äta hehe.
dags för liten att äta an suger hysteriskt på min hand här
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Inläggav Liiiiten » 07 okt 2010, 11:37

Lukas har perioder då han äter varannan timme från och till. Rätt frustrerande då han knappast lär ha tillväxtperioder så pass ofta som varannan vecka typ ;)

Från och med ikväll blir det komplettering med Sempers Lemolac ersättning så att han förhoppningsvis kan sova något längre första pass på nätterna. Numer är det ofta 22-01.30/02 som han sover, sedan äter han och vaknar igen 04-05. Benhård på tretimmarspassen! Är ju så fruktansvärt trött! :(
har försökt med allt känns det som, men på kvällarna ligger jag bara och vrider mig, på nätterna väcks jag av en hungrig bebis och på morgnarna av en gasig bebis. Hur gör ni för att få de små att sova på nätterna?
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav Oxygen » 07 okt 2010, 13:00

den där lemolac, är de den mjölkfria versionen?
ja alltså ja har ju inte helammat nån enda period men så gott som 85 procent innan när ja hade mjölk så de räckte. nu är de ju åt helvete med de rent ut sagt ja kämpar som en nöt för att få de att komma tillbaka som innan... men ja har alltid gett han de sista målet, kvällsmålet innan sänggång dvs i ersättning. EFTER att ja ammat. så han får både och då. de har resulterat i att han är mätt o mkt belåten o brukar sova FLER timmar den första sovperioden (till första matvaket på natten). om du nu ändå ska börja lite med ersättning igen... kör då en kompletteing av kvällsmålet o ge flaska också. om du vill alltså. kan vara värt att testa de för om de så bara är en extratimme han håller sig på en större mängd med mat (ersättning som dessutom mättar mer av ngn anledning) så är den timmen guld värd när de kommer till sömnen tro mig. ja var likadan som dig. ja är sån som är i EXTREMT behov av sömn o har inte ritkgit varit mig själv sen zander föddes iom de här konstanta avbrutna sömntimmarna på natten. spelar ingen roll om ja skulle få ligga 12 timmar, de är de konstant avbrutna som gör att de inte går att vila ut. ist för 3 timmar kanske du kan få sova 4... o den där extra timmen KÄNNS mkt när man är så matt som du så de är mitt tips... sen kan du ju amma hur mkt du vill under dagarna men ja har haft kvällsmålet o nattamålet i ren ersättning o sen allt anat ammade jag... give it a try :) de står sig längre på en rejäl flaska ersättning. det har varit en av anlendningarna till att ja aldrig började helamma, sen var de ju mina problem med amningsnapp som gjorde att ja inte kunde amma i mörkret o ja går in o ut ur svackor av trötthet där ja känner mig som ett lik. då var de inte lägligt att tända på natten för mig o inte heller alltför bra med zander som vaknade till för mkt av ljuset ibland. allt däromkring spelade in såklart... men ja är nöjd med att ha haft de som ja haft de o de har funkat skitbra för oss iaf. :)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2010