Julimamma 2010 bebissnack

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav Oxygen » 07 okt 2010, 13:03

ville bara tillägga de att effekten av att ge både ersättning o amma på kvällen har iaf i vår situation lett till att zander bokstavligt talat däckar efter maten. finns inte en chans att skaka liv i honom så ja tror de är därför han sovit så bra o avslappnat för magen varit full o han varit nöjd. dessutom värmer ja gärna ersättningen så den är mer än bara ljummen, självfallet inte FÖR varm för de man får smaka själv så de är lagom. men just de där varma är också lite sövande för de. åtm upplever jag det så..
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Status: Förlovad med sambo, lycklig o MAMMA!!

Inläggav Nattim » 07 okt 2010, 14:10

Hej, hari nte varit inne på ett tag!
HUr är det med era små?? Några roliga färdigheter som de lärt sig?

Vi har sprungit på sjukhus en del. Men inget allvarligt och Matea mår bra.

Är dock trött på alla kräkningar. Det är kaskadspyor heeeela tiden! jag kan aldrig gå en dag utan spya på kläderna och inte hon heller för den delen.
Hur har ni andra det med kräkningar??
Har fått instruktioner av en läkare som säger att jag har mycket mjölk och näring och hon äter för snabbt. Varje måltid tar hon bara ett bröst. Så nu måste jag ge henne mat i 3-4min lyfta upp, rapa, mata, rapa, mata. Allt detta ska gå på 15-20min.
hhhmmm innan har det tagit max 10min att mata henne med ett bröst och hon har varit nöjd och glad i 2,5tim. A ja får se hur det går. Så länge hon äter och mår bra och sover på nätter så är jag nöjd!
Bild
Nattim
Alltid online

BF: 100709

Inläggav Liiiiten » 07 okt 2010, 17:44

Ja du Nattim :P Verkar som det mesta finns på facebook tråkigt nog. Men Lukas råkade sätta sig upp igår. Han vart helt chockad och föll tillbaka ner på kudden och har inte lyckats göra om det. Däremot så har han varken börjat sträcka sig efter saker eller sova på nätterna (som räknas som milstolpar innan de blir 3 mån enl Go'Boken om utveckling).

I den boken förresten finns ett tips Oxygen! Det är att amma på nätterna eftersom det ökar mjölkproduktionen mer än om man gör det dagtid! Men ska iaf testa med ersättning ikväll.. Tänkte kvällsamma strax innan tio så att han somnar tio som vanligt. Sen när han vaknar vid ett-två på natten ska han få ersättning så får vi se om han lyckas sova längre. Det värsta är att på morgnarna vaknar han sällan av hunger, han vaknar av gaser i magen.. :roll:
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav emmaoskrutten » 07 okt 2010, 19:13

Nina - När han vaknar, är du säker på att han är hungrig? Har du försökt söva om honom utan att ge honom mat? Om man alltid matar så fort dom vaknar på natten så vänjer dom sig vid det även om det kanske inte behövs. Testa och se om du inte kan få honom att somna utan mat. Efter ett par nätter kommer han antagligen ha lärt sig att det blir ingen mat och så sover han längre perioder istället...
emmaoskrutten
Alltid online

Inläggav Lilja74 » 08 okt 2010, 07:57

emmaoskrutten Det där du säger har jag provat nu i två nätter i rad - vilket resulterat i att Evelina har sovit 22-4-6.30(7), och det har aldrig tidigare hänt (tror jag...). Hon har ätit varannan var tredje timme hela natten sedan hon föddes. Men nu har jag provat att lägga henne intill mig och bara hålla om henne - så somnade hon om och lugnade sig utan mat. Alltså hon är ju aldrig ledsen och gråter när hon är hungrig - hon bara gnyr och bökar, söker efter ett bröst.
Min lilla tjej har börjat att titta på sina händer, märker att det är hennes egna och att hon kan styra dem. Ser jättekul ut när hon tittar så frågande på sina händer! Hon klarar att ta tag i saker med vilja, men håller dem bara en kort stund innan hon verkar glömma bort att hon tog något - så tappar hon det. Hon vill helst sitta hela tiden, gillar inte alls att ligga på rygg, det är nästan så att jag funderar på att köpa en barnstol till middagsbordet och pallra upp ordentligt bakom ryggen så att hon får bra stöd och kan sitta med oss när vi äter. Babysittern på golvet leder också till att hon bara drar sig upp till mer upprätt sittande. Hon har absolut inte klarat att vända sig från vare sig rygg eller mage. Är det ngn annan som lyckats än?
Någon frågade om kräkningar - Jag kan räkna antalet ggr hon kräkts på en hand. Skönt. Hon äter också fort, typ 10 minuters pass. Men ibland (på kvällarna) kan hon ligga 30 minuter åt gången.
Synd att det bara verkar vara Facebook sidan det skrivs på numera. Jag gillar detta lite mer anonyma forum.
Ha en bra dag:)
Lilja74
Alltid online

Inläggav Liiiiten » 08 okt 2010, 09:43

Det ska jag definitivt testa Emma! Har inte ens tänkt så.. Men kan minnas att natten mellan tis-ons vaknade jag till, slängde fram tutten och vaknade inte förrän framåt fem på morgonen och DÅ började han suga. Så då vaknade han bara till och somnade om rätt omgående utan att äta.

Angående kräkningar är min fortfarande omöjlig. Vi brukar snitta på en tre ombyten om dagen. Trist nu också när det börjar bli så jäkla kallt, vill inte gärna att han har något fuktigt på sig! Har dock märkt en liten förbättring om han rapas efter måltiderna.. Men att byta blöja om han bajsat under matning - big no no!

Lilja - Lukas har en period nu då han vägrar ligga på mage, så det lär dröja ett tag ;) Men däremot råkade han sätta sig upp i tisdags! Han halvsatt i mitt knä med huvudet på en kudde, sprätte ut med benen och satte sig upp! Han vart så himla chockad så han föll tillbaka pladask och började gapskratta, har inte lyckats igen efter det, men det var stort! Sen som de flesta skrivit på facebook så älskar han ju att stå upp om man håller honom om midjan, eller att dra upp honom i armarna från liggande till stående ställning :)
Liiiiten
Alltid online

Inläggav ulrika124 » 10 okt 2010, 10:44

hej på er!

Här har vi en kräks bebis :) lilla Felicia kräks mkt men hon är så gluppsk så hon sväljer ju en del luft hmmm får byta många gånger per dag ..tur vi bor i hus och har egen tvättmaskin :)) Annars är hon en tok glad tjej som växer så det knakar, rullar från rygg till sida och kan nästan ta tag i sina leksaker i babygymet ;) Hon sover sedan drygt 1 vecka hela nätter TACK!!! så vid 22 är det sedan 3 veckor natt för Felicia sen sover hon till ca 06.00 idag sov hon till 06.30!! ammar sen sover hon till ca 08.00 sen sover hon till ca 10-10.30 LYX!!! så jag brukar gå upp efter jag har ammat vid 8 sen har jag lite egentid ..mmm helt galet skönt, får hoppas det håller i sig ;)

På ons är det dags för sprutor UCH ..får hoppas hon slipper ha ont och få feber.

Kul att ni skriver lite här igen :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ulrika124
Alltid online

BF: 100711
Status: mamma :)

Inläggav helenaeg » 10 okt 2010, 21:55

Jag tror också på det Emma skrev, att inte ge mat direkt för det kan bli problem när de blir äldre och då är det svårare att bryta mönstret mot nu.

Tove kräks inte så mkt trots att hon fått diagnosen reflux.. det yttrar sig på andra sätt hos Tove men vissa dgr kräks hon mkt.
Har läst att man redan nu kan skönja bebisens personlighet genom att vara observant på vilka saker dom övar mest på och vilka saker de inte är så intresserade av. Tove tex går inte att dra upp i sittande pga huvudet men jäklar vad hon skrattar, pratar och vevar med händer och ben. Har börjat slicka på allt också. antar hon blir en social pratkvarn :). Vände sig från rygg till sida var först idag men hon stoppar in hela handen i munnen och idag fingrarna ner i halsen så hon fick k kvaljningar..
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Inläggav zabinahotchili » 11 okt 2010, 11:04

vincent gillar itne heller att ligga på magen.. emn får lägga han på mage flera ggr om dagen så han vänjer sig...
[url=http://lilypie.com]BildBild[/url

gå in på min blogg om livet som mamma och min träning
http://www.sabinamamma.blogg.se
zabinahotchili
Stammis

BF: 100825
Bor: kristianstad
Status: jag längtar efter dig mitt mirakel

Inläggav Liiiiten » 11 okt 2010, 11:11

Lukas vände sig från mage till rygg igår :D *Stolt*

Kan dock inte börja "avvänja" nattmålet vid 01-03 tiden ännu. *Har blivit störtförkyld (igen) så han behöver all mjölk han kan få. Brösten känns tomma och slappa, men Lukas tycks få i sig det han behöver iaf. Fyfan vad jag hatar att vara sjuk!

Sömnbristen sätter sina spår.. :roll:
Liiiiten
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2010