Julimamma 2010 bebissnack

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav Liiiiten » 24 okt 2010, 10:33

Nattim - det är nån bakterikultur som stabiliserar PH-värdet där nere.. Dom har gjort reklam för det på TV ;) haha. Kolla på fass.se!
Tycker förresten också att Lukas borde sova som en död när han ätit enorma mängder på kvällen, men antar att han vaknar av ren vana?! Snart är de 4 månader de små livn och ska börja äta GRÖT på kvällarna - åh så jag längtar! :twisted:

Stackars Lukas hade troligtvis nå vaj med magen igår. Han skrek som en stucken gris och var helt otröstlig tills han spytt upp varenda liten ml han hade i magen. Efter det åt han och slocknade, sov i tre timmar och var sedan sitt vanliga jag igen. Var själv rätt risig i förrigår, mådde illa och hade ont i magen.. Vad kan jag ha ätit för konstigt?! :roll:
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav .linda » 24 okt 2010, 10:54

luna hade en sån strulnatt nu i veckan då hon vaknade hela tiden, var orolig och svår att få att somna om. var rädd att det skulle hålla i sig, men, peppar peppar, så har hon sovit 8,5 timmar de senaste 4 nätterna.

JAG tror att det handlar om utvecklingsfaserna. de är oroliga av allt det nya de lär sig och kommer inte till ro. luna har blivit en helt ny bebis den här veckan och har även fått in den här nya sömnrutinen. nu somnar hon 20-21 och vaknar 5-6 på morgonen. ammar lite, även om jag knappt har någon mjölk kvar alls nu. somnar om, antingen i spjälsängen, eller bredvid mig om hon inte kommer till ro, och sover ett par timmar till.

jag har som sagt nästan ingen mjölk kvar. hon äter nästan bara från flaska och tror att hon blivit bekväm med den. hon bråkar bara vid tutten nästan varje gång jag försöker och jag tycker det är jättetråkigt och ger henne flaska istället. hon äter så mycket nu så att jobba upp produktionen i brösten känns uteslutet. fick bara ut ca 1 dl när jag testade att pumpa i veckan, och hon äter hela flaskor..
Bild
.linda
Alltid online

BF: 130930

Inläggav Nattim » 24 okt 2010, 16:09

jah hoppas verkligen att denan fasen snart är över! För jag palalr inte mer...man blev ju bekväm när hon i 2mån sov 6timmar i sträck. Hon har varit sur och tvär mest hela tiden i en vecka nu. Fast idag sov hon 3timmar i sträck på dagen. det har inte hänt sen jag minns inte när. Och hon är go och glad precis som hon brukar vara. Hoppas att det är ett tecken på att saker och ting börjar stabilisera sig. 6timmar i natt hade inte varit fel!
Bild
Nattim
Alltid online

BF: 100709

Inläggav Nattim » 25 okt 2010, 20:32

linda - jag e lite nyfilen på era läggdags - rutiner. när äter hon? hur mycket? hur o var somnar hon in?
Bild
Nattim
Alltid online

Inläggav .linda » 25 okt 2010, 22:28

nattim - det varierar lite med mängd mat. men hon äter normalt ca 3x240ml under dagen, plus lite amning.
på kvällen, i samband med nattningsrutinen och alltså timmen innan hon somnar, så blir det ungefär 120ml. men det varierar mer. har försökt att få henne att amma innan jag lägger henne i sängen, men hon vägrar eller bråkar alltid massor så jag har gett upp det nu. bara trist.

jag brukar börja nattrutinen med att byta till pyjamas när hon börjar bli lite trött och smågrinig. byter blöja och pysslar lite med henne på skötbordet. då piggnar hon alltid till och därför är hon uppe ca 30-45 min till efter det. vi leker lite, hon får ligga lite på mage osv i vår soffa. kanske sitta i knät och umgås med oss och titta lite på tv för att komma ner i varv. försöker under den här stunden få i henne mat, funkar ibland, ibland inte.
när hon är riktigt trött så lägger jag henne i sin säng, oftast på sida med napp och snutte. går allt som det ska borrar hon ner sitt ansikte i kudden och myser. efter en liten stund kommer hon oftast på att hon är hungrig och börjar gnälla. då kan hon äta ca 1 dl utan problem. sen hamnar hon i bästa fall i matkoma och somnar, själv, eller med lite hjälp av vaggning av sängen (vi har gummitassar under benen på sängen).

ibland får man kämpa mer med henne, om man lagt henne för tidigt då hon inte är tillräckligt trött. jag brukar oftast inte ge mig, till slut blir hon så trött av ansträngningen av att hålla sig vaken, men ikväll gjorde jag faktiskt det. då orkade hon faktiskt vara upp en timme till, men sen gick det finfint att lägga henne och hon somnade precis enligt ovan.
sen brukar hon vakna ibland närmaste timmen då hon tappat nappen och inte kan somna utan den. men det är bara att stoppa in och sen somnar hon.
om hon sen inte har ätit den där dl mat i samband med nattningen så kan hon vakna inom ca 30 min - 1 timme och vara hungrig. då får hon mat då och somnar om lätt. också med flaska i sängen.

på natten ammar jag fortfarande henne om hon vaknar och vill ha mer än bara nappen. men då brukar det inte vara något problem att få henne att somna om. det är på morgonen det kan vara problem, men då får hon somna bredvid mig och kanske med lite extra mat på flaska då hon börjat äta ganska mycket på morgonen har jag märkt.

kanske lite mer detaljer än vad du tänkt dig, men nu vet du hur vi gör iaf :)
Bild
.linda
Alltid online

Inläggav ulrika124 » 25 okt 2010, 23:32

oj va olika alla små bebisar är, kul att läsa om alla!
Felicia har nu sovit hela nätter i ca 10 dagar i sträck!!! peppar peppar hoppas hon hittat sin somn klocka....

Kl 22 .00 är hennes natt sömn redo :) slår nästan inte fel någon kväll sista dryga månaden :) hon vill INTE bli vagga eller somna i knät hon vill verkligen somna i sin säng..i början fatta vi inte varför hon blev så sur när vi höll henne ...testa att bara lägga henne hon grymta till å somna...efter det så lägger vi henne vid 22 då har hon oftast ätit 120 ml ersättning , jag ammar under dagen och hon får 1-2 gånger / dag 120 ml ersättning. Sen sover hon till ca 06 då ammar jag sen sover hon till ca 08 ammar lite igen sen sover hon till ca 10...så överlycklig att det varit så nu ett antal dagar..

Kvälls rutinen är pyjamas mys på skötbordet vid 20.30 lite lek sen amma...mya i sovrummet..ersättning sen rapa ordentligt..sen ner i lilla spjälsängen..hitta sin tumme och somnar gott <3

japp nu är det dags för mig å krypa ner är så sjukt YR har tok lågt blodtryck ohhh natti
Bild
Bild
Användarvisningsbild
ulrika124
Alltid online

BF: 100711
Status: mamma :)

Inläggav Nattim » 26 okt 2010, 11:03

vad kul o höra era rutiner!

tycker vi hade rutiner innan och det var inga problematt få henne att somna. Nu har hon helt plötsligt ändrat sig o vill somna in i vår säng med någon tätt intill sig. detta funkar bra förutom om hon är övertrött eller för pigg. då e det högljudda protester. o jag ger mig för lätt o låter henne komma upp o kolla på tv eller nåt.

mina mål är att få henne att somna in någorlunda själv,och att få henne att sova minst 6tim på raken som hon gjorde förr. Alla tips emottages tacksamt :)

En kväll när jag var på tjejmiddag skulle mannen ge henne mat o natta henne hon åt nästan 2st tetrapack med ersättning dvs nästan 400ml (!!!) men det påverkade inte hennes sömn alls. hon vaknade som vanligt rut 2 för att äta
Bild
Nattim
Alltid online

Inläggav Liiiiten » 27 okt 2010, 06:57

Lukas har förändrats väldigt mycket den senaste veckan. Först och främst så vägrar han sova i sin säng, han vaknar så fort jag lägger ner honom. Spelar ingen roll om han ligger i koma/är död, han vaknar ändå!
Men vi har plats i sängen så det är inte hela världen ;)

Runt 19 badar vi om det är baddag. Ofta badar jag med Lukas. Då tar sambon honom när han badat klart och pysslar med blöja, pyjamas osv. Sen äter han när jag är klar. Han äter små, små mängder från och till mellan lekandet och stojandet.
21-22 byter vi till torr blöja och börjar prata om at sova. Lägger oss i sängen och ammar. Ibland somnar han till det, ibland är han för pigg och ligger bara och skriker. Då fortsätter vi lekandet i sängen en stund. Detta har fungerat i en vecka, men igår kväll var han så arg och grinig (troligtvis övertrött) så han vägrade allt!
Gick då upp och gjorde en flaska (hade tack och lov klämt ut lite bröstmjölk medan jag låg i badet!). Han åt typ 100ml (blandat 60ml ersättning, resten bröstmjölk) och låg sen och gosade in sig i sitt täcke. Den envisa ungen ville verkligen inte sova, men kunde till sist inte hålla längre utan somnade!

Nu för tiden har jag gett upp det där med att titta på klockan när han vaknar på nätterna, blir bara förbannad. Troligtvis nån gång runt 03:30-04 vaknade han, snuttade lite och somnade om. 06:00 vaknar han och vägrar somna om. Igår var det 06:30... Ska det bli en halvtimme tidigare varje dag ger jag snart upp! Idag har jag dessutom läkarbesök 08, sedan diverse grejer 13-15:30... SÅ förhoppningsvis lyckas jag slumra till en stund efter läkarbesöket. Har så ont i huvudet så jag vet inte vart jag ska ta vägen. TRÖTT!

Vet att jag skriver osammanhängande, men är verkligen jättetrött :P Och till mitt försvar är klockan tidigt på morgonen och Lukas börjar bli hungrig ;)
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav .linda » 27 okt 2010, 08:11

vi har haft två tuffa kvällar och nätter här med. hon vägrar somna och när hon väl somnar vaknar hon snart igen och är ledsen.
igår somnade hon först i vår säng, men det funkade inte länge. gav upp efter ca två timmars kämpande och hon fick somna i min famn framför tvn. lyckades lägga henne i sin säng efter 1,5 timme men inatt har hon återigen vaknat var och varannan timme.
är så trött och hoppas nu på en sovmorgon iaf. sen kl 5 har hon fått ligga bredvid mig. då är hon lugn. antar att hon är i fasen för v19 och är orolig i kroppen. hoppas det går över snart!
Bild
.linda
Alltid online

Inläggav julimama » 27 okt 2010, 10:42

precis som du Nattim så hade vi också bra rutiner men helt plötsligt är dom som bortblåsta. Igår började vi försöka lägga Wilma vid halv åtta och hon somnade för natten klockan 23,,,,ush det var jobbigt. Emellanåt skrek hon helt hysteriskt och det är verkligen påfrestande. hon somnade till i min famn vid amning några gånger men så snart vi la ner henne i sängen vaknade hon.
när vi försökte få henne somna i sin säng bökar hon runt ett tag och sedan börjar hon skrika. Hon tar varken napp eller tumme tyvärr....nappen gick bra när hon var mindre och hade sugreflexen kvar nu går den bara i enstaka fall.

ja det är väl bara att fortsätta jobba på sovrutiner...jag är själv kvällstrött så jag vill gärna att hon somnar ungefär samma tid varje kväll.

ulrika124-låter helt fantastiskt med hela nätter.

Längtar efter att få sova en hel natt! även om en tupplur mitt på dagen hjälper lite så vore det skönt att få mer än 4 h i sträck på natten.
julimama
Stammis

BF: 100706
Bor: Stockholm

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2010