nattim - det varierar lite med mängd mat. men hon äter normalt ca 3x240ml under dagen, plus lite amning.
på kvällen, i samband med nattningsrutinen och alltså timmen innan hon somnar, så blir det ungefär 120ml. men det varierar mer. har försökt att få henne att amma innan jag lägger henne i sängen, men hon vägrar eller bråkar alltid massor så jag har gett upp det nu. bara trist.
jag brukar börja nattrutinen med att byta till pyjamas när hon börjar bli lite trött och smågrinig. byter blöja och pysslar lite med henne på skötbordet. då piggnar hon alltid till och därför är hon uppe ca 30-45 min till efter det. vi leker lite, hon får ligga lite på mage osv i vår soffa. kanske sitta i knät och umgås med oss och titta lite på tv för att komma ner i varv. försöker under den här stunden få i henne mat, funkar ibland, ibland inte.
när hon är riktigt trött så lägger jag henne i sin säng, oftast på sida med napp och snutte. går allt som det ska borrar hon ner sitt ansikte i kudden och myser. efter en liten stund kommer hon oftast på att hon är hungrig och börjar gnälla. då kan hon äta ca 1 dl utan problem. sen hamnar hon i bästa fall i matkoma och somnar, själv, eller med lite hjälp av vaggning av sängen (vi har gummitassar under benen på sängen).
ibland får man kämpa mer med henne, om man lagt henne för tidigt då hon inte är tillräckligt trött. jag brukar oftast inte ge mig, till slut blir hon så trött av ansträngningen av att hålla sig vaken, men ikväll gjorde jag faktiskt det. då orkade hon faktiskt vara upp en timme till, men sen gick det finfint att lägga henne och hon somnade precis enligt ovan.
sen brukar hon vakna ibland närmaste timmen då hon tappat nappen och inte kan somna utan den. men det är bara att stoppa in och sen somnar hon.
om hon sen inte har ätit den där dl mat i samband med nattningen så kan hon vakna inom ca 30 min - 1 timme och vara hungrig. då får hon mat då och somnar om lätt. också med flaska i sängen.
på natten ammar jag fortfarande henne om hon vaknar och vill ha mer än bara nappen. men då brukar det inte vara något problem att få henne att somna om. det är på morgonen det kan vara problem, men då får hon somna bredvid mig och kanske med lite extra mat på flaska då hon börjat äta ganska mycket på morgonen har jag märkt.
kanske lite mer detaljer än vad du tänkt dig, men nu vet du hur vi gör iaf