Julimamma 2010 bebissnack

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav Nattim » 27 okt 2010, 10:48

VARNING för bittert inlägg.
Jag har hakat upp mig på det här med sömn och mat på natten....kan inte hjälpa det men vill så innerligt ha åtminstone 6tim sammanhängande sömn. Och jag vet att det SKA gå vid den här åldern.

Jag vet att alla barn är olika och saker o ting förändras beroende på utvecklingsfaser. Men jag blir så frustrerad särskilt som man läser att barn bör börja sova någorlunda hela nätter vid 3mån ålder och att mn ska börja lära sitt barn att somna själv (babycenter.com). Och dels blir jag helt slut för att hon sovit så bra innan.

Igår somnade hon runt 21.00 vaknade 00.30, 2.00, 4.00, 5.30, 7.30 alla gånger utom 5.30 skulle hon äta. 5.30 förde jag över henne till vår säng. Vid 4.00 kräktes hon (vilket hpn adlrig gör ananrs på natten) för att hon äter så mycket utan att egentligen behöva det. Blir så arg och frustrerad av utmattning på natten men sen påå morgonen när hon ler sitt bredaste tandlösa leende och lägger till ett gurgel så smälter mitt hjärta.

Hon äter och sover för lite på dagarna har jag märkt, hänger bara id bröstet och ler och skrattar och drar i bröstvårtan när hon ska äta. och sover 30min pass ett par gånger. Bra dagssömn hör ihop med bra nattsömn.

Så nu har jag lagt henne för middagslur. och använde samma rutiner som på kvällen fast jag la till vaggvisor. Ammade, pratade lite lät henne ligga i vår säng o busa lite. Tog upp henne, sa sov gott, lade henne i sin säng. Hon började gallskrika. Satte på vaggvisorna. Tog upp henne pussade godnatt, lade ner henne och hon la sig i sin "sovställning" och slocknade. 1-0 till mig!

idag ska vi inte gå ur pyjamasen, städning, dusch o hårtvätt står på schemat. med massa bus o lek såklart.
Bild
Nattim
Alltid online

BF: 100709

Inläggav Liiiiten » 27 okt 2010, 20:09

Nattim - Jag kan ingenting annat än lida med dig! Jag förstår precis hur du känner och förstår att du är trött!

Alltså, dessa jäkla faser.. Nu har Lukas börjat med följande - vid amning fjantar han sig mest och tycker det är hysteriskt kul att "ploppa" ut bröstvårtan ur munnen så att det sprutar mjölk i ansiktet på honom. Detta innebär blöt mamma och ännu blötare bebis. På kvällarna vid läggdags och vid matningar då han börjar närma sig stadiet "övertrött" vägrar han ta bröstet. Då är flaska enklare att "tvinga" i honom, han äter och somnar. Fortfarande funkar inte ersättning utan bröstmjölk, men mina överfyllda lökar läcker rätt rejält, så att få ut det som behövs är inga problem.

Han kör ett gnällmaraton vid varje nattning och vill bara leka och umgås, vägrar sova och sen så blir han övertrött vägrar bröstet osv. Han somnar 23-00 och vaknar 04-05 för att "kolla läget", ta ett par snutt och somna om. 06-07 vaknar han och vill gå upp och sover inte förrän runt 10-11 igen. Han kan ligga ensam i babygymet i tio minuter max, sedan är det supergnälligt. Han är jättesocial men blyg inför främlingar. En främling som inte ler gråter han av..

Sover på dagarna gör han i max 30 min i sträck, om vi inte är ute med vagnen. Då kan det bli närmare 2,5 timmar! Men inte mer än så. Två stycken 30min och en 15min sömn är på tok för lite för honom dagtid, men han vägrar. Nu är vädret inte riktigt exemplariskt för uteliv i samma utsträckning som varit tidigare, vilket suger. Vi båda mår bra av frisk luft 8)

Dessutom så han han börjat "krypa" på rygg! Han ligger på ett ställe, tar tag med benen och förflyttar sig till nästa ställe! Hittade honom under babygymet när jag var iväg och hämtade kläder igår morse.. Knasboll.. Hela storyn finns såklart i min blogg :)
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav Nattim » 27 okt 2010, 21:28

liiiiten - känns ju lite bättre att man inte är ensam :/

Matea kan oxå soa i vagnen i 2timmar men hemma e det som med Lukas 30-45 min x 2-3. hon har dock inte problem med att somna på kvällarna runt 20-20.30 om hon får soman i vår säng med någon av oss intill sig. Sen bär vi överhenne i spjälsängen.

Någon som vet hur viktigt det är att de somnar in själva? och när de bör göra det? Känns hemskt att låte henne gråta till sömns som den berömda 5min metoden förespråkar. Har läst att barn som inte blir vaggade/vyssjade/ammade till sömns sover bättre än de som blir det. Vi gör ju inget av det men inte sover hon för det. fast hon är fortfarande beroende av oss för att somna.

idag hade vi i alla fall en bra dag hon sov 1tim, 45min, 30min åt var tredje timme.

Tycker ni att det är viktigt att följa metoder eller går ni på känsla??
Bild
Nattim
Alltid online

Inläggav julimama » 28 okt 2010, 09:09

det är svårt det där med olika metoder..igår på dagen försökte jag få Wilma att somna i sin egen säng, de har gått så bra förut men nu skriver hon när man lägger ner henne. Hon var verkligen jättetrött och jag kämpade i 20 minuter....hon skrev, jag sjöng klappade och pratade....tillslut tog hon nappen och somnade helt utmattad. Det är verkligen jättejobbigt att höra sitt barn skrika så.....igår kväll försökte vi göra likadant..tänkte att om man står ut några gånger så kanske det går lättare sen. Men på kvällen stod vi bara ut 15 minuter...sen tog jag upp henne och så fick hon tröst äta lite. sen somnade hon vid bröstet.

tror inte jag orkar fortsätta kämpa med att hon ska somna i sin säng....

hon somnade inte förräns 23.20 och det är alldeles för sent för hon var jättetrött....men sen sov hon till 4, åt och somnade om och vaknade kl 8. Helt underbar natt!!
julimama
Stammis

BF: 100706
Bor: Stockholm

Inläggav Ulla81 » 28 okt 2010, 10:22

Vi har också haft rätt stökiga nätter nu ett tag. Tidigare har Nils gjort såhär: somna 22.00, vakna 3.00 , komma över till vår säng, käka, sova bra til 6.00, käka och sedan sova igen till ca 9. Ibland har han sovit över första matningen och alltså sovit närmare 8 timmare.

Men nu på senaste tiden har det första sovpasset, vilket jag tycker är det viktigaste för min egen skull, blivit kortare och kortare och han har vaknat ca 01.00. Eftersom han samtidigt blivit svårare att natta har det känts som att man knappt hunnit somna själv då. Efter att ha ätit vid ett har han sedan sovit väldigt oroligt. Sparkat, vevat med armarna, grymtat...dessutom har det blivit minst ett byte av bajsblöja varje natt, vilket gör att han vaknar ordentligt och måste ligga på min mage för att kunna somna om. Dessa nätter har jag tappat räkningen både på antalet gånger jag ammat och antalet gånger jag vaknat. Gah!!

Natten till i går var precis så där, vilket resulterade i en skitdag med otroligt mycket gnäll. Dessutom är jag ensam men Nils tills på söndag eftersom min man är på grabbresa, härligt va? I alla fall bestämde jag mig för att ge honom asmycket mat vid läggdags. Pumpade ur 140 ml under dagen som jag gav ihop med sista amningen. Lade honom sedan i sin säng, med napp och snutte och sade bara godnatt för jag var så trött själv. Pratade en stund med mamma i telefon, och när jag sedan går in i sovrummet har han somnat själv! Detta har typ aldrig hänt förut. Sedan sov han gott till 03.15, vilket kändes som paradiset!! Nattade till och med om honom i hans egen säng, vilket inte brukar fungera. Så nöjd! Det spelar ingen roll om det blir jobbigt i natt, nu vet jag i alla fall att han kan sova längre pass igen!

Vad gäller metoder så tror jag fortfarande att de är för små för att man ska kunna hålla benhårt på något. Själv känner jag absolut inte något dåligt samvete om han får komma över till vår säng, vara uppe lite till, amma en gång extra etc. Han är fortfarande verkligen en liten liten bebis. Däremot tror jag att det är en bra tid nu att testa lite olika grejer för att se hur han reagerar.
BildBild
Ulla81
Stammis

Inläggav Liiiiten » 28 okt 2010, 17:58

Jag tycker som Ulla att bebis är bebis! Ibland somnar han själv, ibland vid bröstet, ibland i famnen och alltid utomhus i vagnen. Nästan varje kväll om/när han somnar bredvid mig eller vid bröstet så testar jag lägga ner honom i spjälsängen. Beroende på ork, tidpunkt och humör så kan jag antingen låta honom gnälla en stund och se om han ger sig eller plocka upp honom och lägga honom bredvid mig istället. Tycker det är mysigt att ha honom där ändå så :)
Napp tar han ju inte, men han har börjat intressera sig alltmer för snuttefilt.. Eller aa, han tuggar på sina kräkisar.. :lol:

På föräldragruppen igår var vi alla rätt överens om att "det finns inget barn som sovit bredvid sin mamma tills dom är 30", så det får vara så. Vad gäller sovrutiner så kommer det väl snart det med, just nu är vi rätt dåliga på rutiner själva. Läggdags beror typ på vad som går på tv :oops:
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav Nattim » 28 okt 2010, 18:29

de flesta brukar vara överrens att det är olika från dag till dag. Och de flesta går på känsla. Men får ni aldrig höra "oj sover hon emd er i söngen, ni kommer få problem sen" "oj vaggar/ammar/vyssjar ni henne till sömns ni kommer få det jobbigt sen"???

Jag får alltid höra det. tycker det ör sjukt jobbigt. Hon är ju så liten o vem vill inte ligga bredvid sin mamma då. Och för mig gör det inget om hon somnar i vår säng och sen blir flyttad till sin. Det brukar gå rätt bra bara jag är nära så behövs inget vaggande eller vyssjande.

Idag somnade hon i sittern helt själv utan att gnälla, var ju tänkt att jag skulle få henne o sova middag när jag var klar med frukosten men hon klarade det själv. Så det är från dag till dag.

Vi försökte också låta henne gråta/skrika i sin säng och gå in till henne efter 3min, vi höll ut i 20 min sen la jag henne på vår säng la mig bredvid och hon slocknade. Tycker det är hemskt att de ska skrika sig till sömns. Hur kul kan det vara att somna då? Nej vi får ta sånt efterhand, just nu ska hon få vara bebis och gosa med oss i vår säng sen får vi bita i det sura äpplet.

det ända jag längtar efter är att hon ska sova p¨å nätterna. Det kommerjag nog jobba lite hårdare med.
Bild
Nattim
Alltid online

Inläggav .linda » 28 okt 2010, 19:09

nä, jag är less på alla metoder hit och dit. som ni säger, de är så små!! fyra månader snart och det är ju ingenting. så hon får bestämma. jag anpassar mig. jag får betalt för att vara hemma och ta hand om henne och det får ta den tid det tar att få henne att sova osv.
och känner hon sig trygg med att somna i vår säng så får hon göra det. bara hon somnar. om hon inte sover ordentligt är hon bara ledsen och kinkig när hon väl är vaken. och det är verkligen inte roligt. jag vill ha en glad bebis så ofta som möjligt.
att låta henne ligga och skrika sig till sömns klarar jag inte. som sagt, hur kul blir det att somna då? hon kanske får ångest bara hon närmar sig sängen nästa gång. hon är ofta lite skrikig precis när jag lägger henne, men det kommer jag inte undan. men så fort jag lägger henne till rätta och ger henne nappen, och mat, så tystnar hon. oftast. gör hon inte det får hon ligga bredvid mig och då blir hon oftast lugn. hon vill ha närhet helt enkelt. och eftersom hon är så liten så är det självklart för mig att hon ska få det.
Bild
.linda
Alltid online

BF: 130930

Inläggav julimama » 28 okt 2010, 19:42

nä det är ju inte så många som sover med sin mamma när dom är 30 :)

jag tycker också dom är små för att få rutiner eller följa någon metod. det är mest att jag tycker det är jobbigt att Wilma använder mitt bröst som napp...åå det vore skönt om hon kunde somna på något annat sätt. men det är väl bara att stå ut...det ändras väl snart igen.

just nu sover hon, hon somnade i bilen hem från babysimmet och vaknade inte när vi tog av overallen och la henne i sängen. Får se om hon sover för natten nu. Troligtvis vaknar hon för hon hann inte äta så mycket innan.
julimama
Stammis

BF: 100706
Bor: Stockholm

Inläggav Hoppas2010 » 29 okt 2010, 12:22

Hej jag har inte varit inne på ett tag... så mycket att läsa.
Ja alla metoder... bebisarna kan väl inte läsa... Jag tror inte att bebisarna kan få för mycket närhet och kärlek.

Vet inte vem som skrev men jag tror att dagsvila/sömn hör ihop med nattsömn. Men jag vet inte.

Jag läste Anna Whalgrens pm för 4månaders älskingar... har ni läst det?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aders-barn

Julia har inte varit jobbig med sömnen snarare vid amning, hon trixar och tuggar, om jag skall vara ärlig så har nog amningen gjort ont varje gång sedan hon föddes. Jag försöker och försöker med bra tag osv men hon tuggar och "biter" ihop ändå. hon går upp bra och verkar nästan aldrig hungrig så hon får nog i sig det hon skall. Hon är pigg och glad. och på kvällen är det värst, men hon sover 10timmar på natten så, som mamma sa hon sover ju så bra och har gjort hela tiden så lite jobbigt måste du allt ha det... men det är tröttsamt med amningen. Har inte gett henne något annat på flaska och pumpningen grår skit... :?

Men nu har jag ett annat problem hon har blivit jätte mammig och pappig det är bara vi som duger. Det blir gallskrik om någon annan håller eller närmar sig för fort. Vad gör man åt sådant? :?
BildBild
Hoppas2010
Stammis

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2010