Julimamma 2010 bebissnack

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav Nattim » 30 okt 2010, 12:44

var inne på länken, men det låter sjuuukt jobbigt kräver en rejäl insats och isolering i en vecka. det är det säkert värt! Fast jag vt inte jag tror jag väntar ut henne ett tag till.
Bild
Nattim
Alltid online

BF: 100709

Inläggav Ace » 01 nov 2010, 16:58

Oj ja det var mycket att läsa, länge sedan jag var inne här. Vår lilla Svea sover oftast jättebra men för henne stämmer det verkligen att ju bättre hon sover på dagen desto bättre sover hon på natten. Men det här rådet man läser ibland att ha fasta rutiner för att sova middag - jag menar då kan man ju aldrig göra något på dagarna!? Hon sover när hon somnar - i vagnen eller på soffan eller i min famn och sover ibland 20min ibland 2 timmar. Det här med mammig och pappig tror jag är en sån där "utvecklingsfas-grej". Dvs det går över av sig själv. De lär sig en massa nytt och upplever en massa saker och känner ett ökat behov av trygghet ett tag. Svea hade en dag när hon grät högt med darrande underläpp så fort hon såg någon annan än mamma och pappa. Inte ens mormor och morfar som hon känner väl gick bra. Men när hon själv vände bort huvudet och inte såg någon längre slutade hon att gråta. Alla har vi ju dåliga dagar...både vuxna och barn.
Bild
Ace
Stammis

Status: Sveas mamma

Inläggav Liiiiten » 02 nov 2010, 09:51

Men neeej, inte ännu en förkylning?!
Är väldigt geggig och det kliar i halsen. Näsan har smårunnit konstant sen förra förkylningen och nu börjar jag känna mig sådär svag igen. Lukas hostar och gnäller.. Nu får det väl ändå räcka? :cry:
Liiiiten
Alltid online

BF: 100730
Bor: Västerhaninge
Status: Vill ha en till..

Inläggav Hoppas2010 » 08 nov 2010, 19:48

Hej hej!

Nu har det varit tyst här ett tag. :o
Vi har iaf det bra hon växer så det knakar och nya saker händer hela tiden. Hon har blivit bättre på att gå till folk. :)
Är det någon som har slutat amma eller kombinations ammar?
Hur gjorde ni för att vänja osv? tog det lång tid?
Och hur ofta äter era små nu? Julia äter bara 5 ggr och verkar vilja äte 4 helst då hon sover på mogonen och vill somna innan kvällsmålet, vi hinner knappt få in 5 amningstillfällen då hon inte vill äta om hon inte är hungrig! Nu har vi lyxen att hon sover 22-07,30 sedan 2månader tilbaka. Vågar knappt skriva det då hon alltid kan ändra sig. :)

Hoppas ni har det bra alla!
:)
BildBild
Hoppas2010
Stammis

Inläggav Nattim » 08 nov 2010, 23:10

Hoppas - värsta lyxen ju att hon sover så!

Vår flickas kurva har avstannat lite grann så jag har fått börja lägga till ersättning. Har dock inte bestämt hur jag ska göra än. Antingen amma o ge ersättning därefter eller varannan gång. PÅ nätterna ammar jag 2ggr. vill ju så gärna amma tills hon blir 6mån :( Vet ju inte alls hur mycket ersättning man ska ge, hon verkar äta upp allt oavsett mängd.

Någon som som endast ger ersättning och vet hur mycket man ska ge varje gång svs när man endast ger ersättning?
Hur gör ni som kombinerar amning med ersättning??

Någon som börjat ge smakportioner? Vår tös har ätit potatis med bröstmjölk 2 ggr :)
Bild
Nattim
Alltid online

Inläggav Lilja74 » 09 nov 2010, 08:45

Jag blir grön av avund! Min tjej äter nog varannan timme dygnet runt. I natt har jag ammat 4:a ggr. På dagarna kan hon ha 3-timmars pass om vi promenerar riktigt långt, eller är borta på besök ngnstans så att hon blir distraherad.
Jag frågade på BVC om vi skulle göra ngt för att få det glesare. Hon sa att jag ska försöka ta henne till mig på natten och bara hålla henne nära och se om det räcker. Testade - men det är inte alls det som behövs, hon suger tag om sin arm och bara suger och suger och visar att hon vill ha mat... vad gör man = ammar!
Nappen klarar hon fortfarande inte av att suga på - den bara åker ut.
Annars är allt toppenbra! Vaccineringen gick bra, endast en febertopp på 38,5 samma kväll hon fick sprutorna.
Hon är 63 cm lång och väger 5770 g, som 3,5 månader gammal.
Hur stora är era små?
Jag har inte gett smakportioner än. Väntar tills efter 4:a månader.
Lilja74
Alltid online

Inläggav .linda » 09 nov 2010, 15:13

luna äter numera bara ersättning, då hon inte vill ta bröstet. det gick bra att amma ett tag på nätterna, men hon fick i sig så lite till slut att hon ville äta så ofta till slut = dåligt med sömn. så nu får hon flaska även på nätterna.

ett tips till er som vill kombinera bröst och flaska är att inte ge varannat mål, utan att istället kombinera, amma först och komplettera med flaska. annars kan mjölken sina.. jag märkte av detta då jag gjorde varannan gång. och så mjölken sinade och trycket minskade, minskade hennes intresse för att amma :(
det känns lite trist, men nu skriker hon bara om jag erbjuder bröstet, även om min mjölk idag är i stort sett borta. och det är så trist att bråka när hon ändå bir nöjd med flaskan.
mitt mål var minst 4 månader, och det var det jag klarade.

ang mängd. luna äter i snitt 150ml per mål, 6 mål mellan ca kl 7 till kl 19, sen en gång på natten. men vet bebisar som äter större mängd och färre tillfällen.
Bild
.linda
Alltid online

BF: 130930

Inläggav Nattim » 09 nov 2010, 17:57

lilja - det e ju oxå skillnad på de bebisar som är födda tidigt i juli o sent. ett par veckor gör stor skillnad i sömn och mat. Min flicka är 4mån och 2 dagar så hon äter smakportioner :) väger 5850 och är 61cm men hon var rätt liten när hon föddes oxå

linda - tack för tipset! trodde att man kunde ge varannan men då sak jag inte göra det. Då kanske det räcker med 60ml efter amning?

Min flicka är 61cm lång och väger 5850 född 7 juli
Bild
Nattim
Alltid online

Inläggav Oxygen » 10 nov 2010, 14:31

haha jiiiisses zander blev 3.5mån igår o väger 7 kg nu exakt!!!! fattar inte var alla kilon kommit ifrån hehe. från lilla mig som gick upp 9 under graviditeten men rasat 13 kilo sen z kom. är nere i knappt 50 kilo nu o de har ja inte vägt sen för ett o ett halvt år sedan när ja jobbade stenhårt med hästarna o mådde som en skit rent ut sagt. eller från jimmy som är en tunn tunn kille på knappt 60 kilo? hahahah. ja ammade fram till för två veckor sedan, har haft de lite kämpigt sista tiden såj beslutade mig för att de ick vara nog nu o allt fokus skulle ligga på zander nu, inte en problematisk amning... innan dess trodde ja mig ha grädde i brösten =P men han fortsätter gå upp o som sagt.. sjukilosbebis!! Knubbis haha :D
Han var 61 lång bara för snart tre veckor sedan. Skulle tippa på efter fuskmätningar här hemma att han är 63 cm nu ungefär. Men svrt att mäta självmed bara en tumstock.

Hur stora är era andra??
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
Oxygen
Alltid online

Status: Förlovad med sambo, lycklig o MAMMA!!

Inläggav .linda » 10 nov 2010, 15:13

luna är nu fyra månader och väger 7,6kg och är hela 67cm lång. visst är det underbart med stora bebisar?! :)
Bild
.linda
Alltid online

BF: 130930

FöregåendeNästa

Återgå till Julimammor 2010