Julimamma 2010 bebissnack

Re: Julimamma 2010 bebissnack

Inläggav Hoppas2010 » 02 feb 2011, 17:48

Jaha så var det tyst länge igen...

Jag har iaf fått äta lunch ifred idag, normalt sett så hinner jag precis sätta mig så vill Julia ha uppmärksamhet. Hur går det för era små, Julia sitter själv nu men visar inga tendenser att vilja ta sig ställen för egen maskin.

Jag fick inget svar på vad för fett ni har i maten, men jag kör på riktigt smör.

:)
BildBild
Hoppas2010
Stammis

Inläggav malifred » 02 feb 2011, 20:07

Jag använder i alla fall rapsolja eller flytande margarin, på BVC sa de till mig att man kan använda vanligt smör så länge det bara är normalsaltat. :)
malifred
Nykomling

BF: 100705

Inläggav Lilja74 » 04 feb 2011, 09:32

Ja, nu har det varit tyst länge. Jag börjar att arbeta på måndag. Kanske är intressant för några att höra hur det går :)
Min lilla tjej har minskat ned en aning på nattamningen. Sov en hel natt för första gången för ngr dagar sen. (Hon alltså - inte jag)!
Vägning och mätning igår 6 mån och 11 dagar: 6865 g och 68,5 cm lång.
Har kokat egen köttgryta med ngr svartpepparkorn och lagerblad som togs upp innan jag mixade allt - den blev supergod :) Tyckte hon med!!
Jag använder bara rapsolja. Trodde inte att man fick använda smör eftersom att det är saltat - men om du säger att BVC sa att det går bra så kanske det gör det. Det är ju godare än rapsolja!
Har ni märkt att 6-månaders grötarna är söta! Fy f-n! Jag vill inte ge det till min dotter - och dessutom tycker hon ändå inte om sött så den var väldigt svår att få henne att äta. Köpte 4-månaders gröten tills vidare nu. När hon blir 8 mån. finns ju fullkornsgröten som är osötad.
Ikväll ska vi gå ut och äta och ha barnvakt för första gången.
Lilja74
Alltid online

Inläggav malifred » 04 feb 2011, 17:08

Ja, enligt "mitt" BVC är det helt okej. Men andra kanske säger något annat? Jag använder mest rapsolja i alla fall.

Jag förskte mig på att göra spagetti och köttfärssås och mixa till Wilmer, men det blev inte riktigt som jag tänkt mig. Det blev någ för lite tomatsås i köttfärsen så den blev väldigt stabbig när jag mixat den. Kan tilläggas att den inte var poppis heller. :( Jag får nog göra ett nytt försök senare.

I går provade jag att laga rödspätta med rotfrukter och potatis, det var väldigt poppis! Så det kan jag rekommendera. Jag kokade potatis, morot och palsternacka i vatten och lade i fisken skuren i mindre bitar, den fick koka med tillsammans med lite persilja i cirka 4 minuter tills fisken var klar. Sen tillsatte jag rapsolja innan jag mixade det till en puré. Superenkelt och jättegott!

Jag kör också med 4-månaders gröt fortfarande för jag gillar inte de smaksatta grötarna. Jag har inte hittat naturell gröt från 6-mån. Jag ska nog också prova fullkornsgröten vid 8-mån. Vågar man testa innan 8 månader? Vet inte hur hård man ska vara med "åldersgränsen" på maten. Är det stora bitar kanske?
malifred
Nykomling

Inläggav Ace » 04 mar 2011, 15:01

Hej hundra år sedan jag var inne här, men så kul att läsa om hur det går för er igen! Lilla Svea äter och sover och växer och verkar mycket nöjd med det mesta. Hon ålar fram på golvet väldigt snabbt och spanar på sina kompisar som kan resa sig upp men än räcker benmusklerna inte till så vi får en liten tidsfrist att hinna barnsäkra allt som är lite högre upp. Hur gör man för att komma med i facebookgruppen?
Bild
Ace
Stammis

Status: Sveas mamma

Inläggav malifred » 10 mar 2011, 21:56

Hej! Vad roligt att höra om Svea! Skönt att höra att hon är nöjd och glad! Wilmer ålar också på golvet och kör någon hävnings-krypteknik väldigt avancerad, tror han kryper snart. :)

Vi har inte heller hunnit barnsäkra så mycket mer än hörnskydd.

Ang, facebook gruppen, ingen aning hur man kommer med. Man måste tydligen bli inbjuden men jag vet inte av vem. :?
malifred
Nykomling

Föregående

Återgå till Julimammor 2010