Kan en två-åring leka själv?

Sök andra som delar samma intressen och nöjen!

Kan en två-åring leka själv?

Inläggav bubblarunt » 20 apr 2010, 12:16

Sonen är 2 och han älskar att göra saker tillsammans med sin mamma och pappa. Ja, det är hur härligt som helst att ha en hjälpreda i köket och vid städningen och andra hushållssysslor. Och leka gör han bra, så länge man gör det med honom. Men det vore så skönt att få honom att leka ensam kortare stunder någon gång ibland. Snälla hjälp mig med tips!
bubblarunt
Stammis

Re: Kan en två-åring leka själv?

Inläggav Stina » 22 apr 2010, 09:33

Vad tycker han om att leka med när ni leker tillsammans? Jag tror det kan vara bra att fånga upp hans intressen kring olika lekar och leksaker.
Rita? Leka med lera? Det finns en jätteskön sand"lera" man kan köpa som är lätt att städa upp efteråt.

Min Tuva 2½ älskar dockor och hon kan leka mycket med dem. När Ella var i två års åldern hade hon jättesvårt för att leka. Kanske är det lättare för syskonet att sysselsätta sig själv, han eller hon är mer van att inte jämt stå i fokus.
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav bubblarunt » 22 apr 2010, 18:57

Ja, han älskar att rita och måla, leran är en nyfunnen favorit också. Vattenlekar har varit populärt i perioder också. Och att läsa böcker gillar han, alltså att "läsa" själv då i mammas eller pappas sällskap :)
bubblarunt
Stammis

Inläggav Stina » 22 apr 2010, 22:10

Det blir ju så att man aldrig kan lämna dem helt ensamma vid vattenlek, lera, rita osv det är ju det som blir lite frustrerande när man har barn att man aldrig kan få gå ifrån en stund om ingen annan vuxen är hemma och tar på sig ansvaret.

Fråga på dagis vad han tycker om att göra där, har du gjort det?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav bubblarunt » 23 apr 2010, 11:42

Ja, jag har faktiskt frågat. Och där är det ganska mycket samma som gäller.. Och åka kana förstås. Och klä ut sig ;) med handväska och hatt, hihi.. Och där har han ju sina kompisar som gör honom glad bara av att finnas där.
bubblarunt
Stammis

Inläggav janken » 27 apr 2010, 19:08

Ett tips är tågbana. Är flera pojkar på fsk som är "bestatta" av tågbanan. De gilar magneterna när man sätter ihop tågen.
Annars lego och sådant som man kan bygga och riva ned är skoj.
janken
Alltid online

Status: Vi två är ett, nu tre, snart fyra<3

Inläggav Soltrollet » 27 apr 2010, 19:14

Min flicka leker mest själv, fast ibland ordnar hon kaffekalas med servisen och tygbullar, annars brukar hon klinka på ett litet piano i plast, lägga pussel och "läsa" böcker.
Dockor och lego är också en hit här hemma.
Jag uppmuntrar henne till att leka själv och en del tycker det är konstigt eftersom jag är förskollärare och då borde vara lektant 24/7 men det går ju inte. Jag vill inte att hon ska vara beroende av mej eller andra för att sysselsätta sej. Däremot får hon gärna leka i köket eller nåt annat rum där jag håller på att fixa med nåt. Fast ofta försvinner hon till sitt rum och pular på med sina leksaker.
Soltrollet
Alltid online

BF: 101102

Inläggav bubblarunt » 29 apr 2010, 12:02

Ja, ett eget rum till killen vore kanon. Tyvärr har vi inte den möjligheten att erbjuda honom det i den bostad vi lever i idag. Han bor i en "hall" som vi inrett, och där han har sin säng och hyllor och sånt, men de flesta leksaker han har har vi i vardagsrummet. Vore otroligt skönt med en enplansvilla! :D
bubblarunt
Stammis

Inläggav trudy » 20 jun 2013, 08:28

2 åringar är ju så inne i att fina sitt jag, så de leker ju helst med just mamma och pappa för att just fina sig själv. Något mina barn har gillat är att just få något eget att plocka med. Om jag till ex behöver sitta i en telefon kö så har en neccesär med ex stora hårsaker vart en hit hos barnen. (obs hårsaker kan ha små delar som kan låsna så man måste ALLTID vara med medans de håller på med dem) om jag haft vänner på besök och velat få en pratstund med dem så har lådor eller burkar med olika ting fungerat bra även flaskor med ex karamellfärg i eller med såpa och pärlor, eller vatten med glitter kunnat förtrollat barnen långa stunder. Ja igentligen så har allt som inte är riktiga "leksaker" fångat mina barns intresse och fått dem att leka själv en stund. Men alla barn är olika och visa barn behöver få leka lite längre med päronen sina inna de känner sig trygga i att leka och ta för sig själv :)

Men prova dig fram, så ska du se att ni hittar något som passar bra :)
Bild

BildBild

Bild
trudy
Alltid online

BF: 210813
Status: Sambo

Återgå till Intressen & nöjen