Kaniner och små barn

Sök andra som delar samma intressen och nöjen!

Kaniner och små barn

Inläggav Stina » 17 jan 2012, 22:33

Jag och familjen har ju skaffat oss två nya familjemedlemmar - kaninungar!
Vi hade tidigare katt när stora tjejen föddes men tyvärr så blev hon påkörd av motorcyklist bara ett halvår efter att vi vågade släppa ut henne för att bli utekatt. :(

Och hund har vi inte tid med nu, just detta att den behöver gå ut mitt på dagen och inte ska vara hemma för länge ensam. Det passar oss inte tyvärr. :(

Så jag kom väl fram till att det kanske var kaniner i alla fall som skulle passa oss då jag gärna vill att barnen får ha husdjur...

Inte visste jag att det skulle bli så "skitigt" inne med dessa sötisar. Smutsen består av hö och spån, visst går det att städa men då får man göra det varje dag.

Jag har haft det lite svårt att vänja mig vid dem, kanske är det för att det inte var så "lätt" som jag trodde. Buren ska ju göras ren och de äter inte bara pellets utan höet ligger lite spritt vägen mellan buren och förvaringen och sen är det spån... Vet inte riktigt vad jag vill med inlägget. :)
Kanske finns det någon med erfarenhet av kaniner som kan ge mig lite peppande tips för att orka mig igenom våren tills det är varmt och kaninerna får flytta ut?
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Re: Kaniner och små barn

Inläggav Gotland » 17 jan 2012, 23:08

Ha ha, känner igen mig. Har alltid haft kanin under min uppväxt på landet, så då bodde kaninen ute. Började gymnasiet och flyttade till stan. Kaninen bodde inne. Shit vad den skitade ner.
Du kan ju sätta plexiskivor på sidorna av buren så skvätter det inte ut så mycket. Eller parkera dammsugaren bredvid och ta en snabbis varje dag.
När det blir varmare så antar jag att du slänger ut kaninerna och till nästa vinter så får dom stanna ute, eller?
Du får nog bita ihop och hoppas att våren kommer tidigt i år :D
Lycka till!
En sak till, ska man ha 2 kaniner så är det bästa att ha 2 systrar för då kan man ha dom i samma bur.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav Stina » 18 jan 2012, 00:17

Tack :)
Jo det är två systrar (hoppas jag) och det verkar fungera bra. Buren är gigantisk så vi följer alla regler, 140x70... Tar lite plats också.
Den stod faktiskt inne på Ellas rum under hennes mindre våningssäng. Men jag tyckte inte att de kunde ha det ansvaret då de tog ut kaninerna fast man sagt att det inte var ok etc.

Jag hade väl tänkt i affären att de skulle få vara innekaniner på vintern... Men nu vet jag inte hur det blir.
vi har ju fönster golv till tak här och det går ju inte att ha blommor framme tex samt så kissar och bajsar de i hela buren och vill inte lära sig gå på toa...

Tänker att det måste vara superkul för barnen i alla fall när kaninerna är lite större och mindre rädda - för de är lite rädda fortfarande. :(
Användarvisningsbild
Stina
Alltid online

Status: Börja blogga på Minbebis du också!

Inläggav Gotland » 18 jan 2012, 20:19

Mitt råd är att ta ut dom när det blir varmare och ta aldrig in dom igen. Dom får tjock päls till vintern så dom klarar sig.
Man kan ju hoppas att det är systrar...
Min Televinken var en pojke sa dom. När jag tröttnade på honom efetr ett par år så släpptes han ut i det fria (bodde ju långt ut på landet) Han höll sig mest i trädgården och jag fortsatte mata honom.
När våren kom fick han snällt gå in i buren igen eftersom han åt allt i trädgårdslandet. I buren födde "han" 4 ungar.

Ett par år senare köpte jag en hamster. En pojke, som fick 8 ungar efter 6 dagar... Vet inte vad jag gör med mina djur :lol:
Ungarna var så söta att jag sparade en och den fick gå tillsammans med sin mamma. Tills dom börjar slåss tänkte jag. Dom slogs inte... istället blev det 11 ungar till.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online

BF: 120120
Status: Gravid mamma

Inläggav naellie » 18 jan 2012, 20:35

Jag fick min första kanin när jag var 7 och hade sen kaniner ända fram till jag var 20. Vi hade dem alltid ute eftersom mamma var allergisk mot hö. och nog skitar de ner alltid.
Om ni har uppvärmt garage kan ni alltid ställa in kaninerna där. Vi var fyra grannar som hade kaniner ur samma kull. Alla hade sina kaniner utomhus och när det blev riktigt svinkallt fick kaninerna bo i garaget.
Det gjorde inte oss någonting. Vi leke med kaninerna i garaget istället. Garaget hade dessutom fördelen att vi kunde ställa upp hinder så kaninerna fick hoppa
:)
Bild
naellie
Alltid online

Status: Mamma till Hubbe!

Återgå till Intressen & nöjen