Kejsarsnitt eller vaginalt ?

Ska du föda eller har du fött med kejsarsnitt? Här finns en egen kategori att dela med sig och ta del av andras erfarenheter.

Kejsarsnitt eller vaginalt ?

Inläggav Kittecat » 12 apr 2013, 14:53

Jag väntar vårat första barn och har sen många år tillbaks en enorm rädsla för att föda ... Har sen åtminstonde gymnasietiden varit livrädd för förlossning, mestadels för smärtorna .
Idag är jag 32 år gammal och lika rädd ..
Har varit på Auroramottagning och fått träffa en jättetrevlig barnmorska som jag pratade med och fick lite information om hur dom jobbar osv.
Ska dit om ca 2 veckor igen och få besöka en förlossningssal för att se hur allt ser ut och för att fortsätta diskutera hur ja känner inför allt.
Jag har alltid sagt att den dagen ja får barn vill jag ha ett planerat snitt och det är väl fortfarande så jag känner .. fast jag vet att de innebär många risker och ökade risker både för barnets del & för min egen del och kommande barn ...
Och jag vill ju självklart inte välja min egen rädsla framför mitt barns bästa !!
Men man hör ju alltid olika berättelser om både kejsarnsnitt & vaginala förlossningar , finns ju alltid risker och komplikationer oavsett ..
Men nu undrar jag lite hur de var för er som fått ett planerat kejsarsnitt & genomfört detta .. hur känner ni ?? Va de nånting som ni ångrat eller fått konsekvenser av antingen själva eller era barn ??

Ja har ju redan sagt både till min barnmorska och till denna jag träffa på Aurora att OM ja väljer att föda vaginalt så vill jag ha all smärtlindring ja kan få , framförallt epidural & bäckenbottenbedövning som sägs ska ge stor effekt !!
Kittecat
Nykomling

Re: Kejsarsnitt eller vaginalt ?

Inläggav Mammatbg12 » 12 apr 2013, 17:50

Hej! Jag genomgick ett planerat snitt i mars förra året, pga av sätesbjudning! Jag hade också enorm rädsla inför att föda vaginalt innan det blev aktuellt med kejsarsnitt. Och då tänkte jag att det skulle bli så skönt att jag hade en anledning att få kejsarsnitt. Men jag ångrar verkligen att jag var tvungen att behöva gå igenom det då jag för det första fick problem blev ryggen efter spinalbedövningen, sedan fick min son akut syrebrist så jag fick inte ens upp honom på bröstet eller se honom! Sedan så fick min sambo gå iväg med honom medan jag låg kvar och blev ihopsydd, efter detta fick jag ligga på uppvaket i 2 Tim tills bedövningen börjat släppa. Jag saknade verkligen det första tiden man har med sitt mirakel. Och nu väntar jag nummer 2 i september och jag hoppas mer än allt att jag får en vaginal förlossning! Men det är så olika från person till person och det funkar jättebra med kejsarsnitt för andra, men inte för mig! Hoppas att du får en perfekt förlossning oavsett vilken metod det än blir! Ett stort lycka till kram!
Mammatbg12
Nykomling

Inläggav Kittecat » 12 apr 2013, 18:22

Åh fy va trist att de blev så jobbigt... Får hoppas de går bättre denna gång å att du slipper ett snitt! Ja de är väl kanske så som du nämner att man missar en viktig del i början just när barnet är fött å de vill man ju inte! Ja försöker vänja mig vid tanken att våga föda vaginalt å försöker att tänka positivt så förhoppningsvis kommer jag att våga testa :)
Tack för ditt svar å jag önskar dig lycka till oxå med barn nr 2!!
Kram
Kittecat
Nykomling

Inläggav Linemor » 12 apr 2013, 22:53

Jag har gjort ett akut snitt och ett planerat men aldrig fött. Det akuta var hemskt. Bedövningen tog inte helt som den skulle och jag kände när dom skar i mig, fast det inte gjorde super ont var det en obehaglig känsla. Efter ks fick jag inte se mitt första barn på en till två timmar då hon försvann med pappan till rummet och väntade tills jag syddes ihop och bedövningen släppte.
Efter fick jag panikattacker som var jätte jobbiga. Jag hade ont i såret och kunde knappt gå. Var inne på sjukhuset i en vecka.

Med andra barnet fick jag ett planerat snitt vilket var det bästa jag gjort!!! Jag var ganska rädd innan med tanke på hur det akuta hade gått. Men det vart helt annorlunda. Jag fick henne på bröstet på en gång efter och min sambo behövde aldrig lämna min sida. Bedövningen (som är en annan vid planerat) funkade hur bra som helst och jag kände inget. Vart nog mer som vid en vanlig förlossning. Igen smärta och jag var uppe och gick bara några timmar efter. Kunde enkelt åka hem efter 2 dagar. Nu väntar jag tredje barnet och känner absolut ingen rädsla för snittet. Ser bara fram emot det! :wink:
Bild
Bild
Bild
Linemor
Stammis

BF: 131213
Status: Vi längtar efter våran 5e familjemedlem!

Inläggav Theresian » 23 apr 2013, 13:47

Skönt att läsa sista inlägget. Jag är gravid och efter en tuff första förlossning är jag uppriktigt rädd för att genomgå det igen. Speciellt eftersom jag idag fått reda på att jag nog inte kommer att kunna f å ryggbedövningen (som var det enda som lindrade mitt helvete förra gången). Jag är ryggopererad sen sist och anestesiläkaren som jag träffade idag trodde inte det skulle funka med tanke på hur mina röntgenbilder såg ut.
Nu är det väl planerat snitt som får diskuteras. Tyvärr då med mig sövd eftersom jag inte kan få ryggbedövningen. Men den lille Knorren måste ju ut på nåt sätt.
Jag hoppas få läsa fler positiva erfarenheter här!
Theresian
Nykomling

Inläggav smulan_88 » 23 apr 2013, 14:45

Mammatbg12 låter precis som om jag skrivit det du skriver, jag ville dock föda vaginalt men lillan ville inte sjunka ner ordentligt och komma ut så blev tyvärr snitt. Kan sakna känslan av att få bonda med babyn det allra första.
smulan_88
Alltid online

Status: Förlovad, har en liten dotter.

Återgå till Kejsarsnitt