Klara sig?

För alla ensamstående föräldrar.

Klara sig?

Inläggav MarinaViktoria » 04 jun 2009, 21:07

Hej alla ensamstående!

har en fråga till er, hur klarar man sig igentligen? förstår sånna äldre ensamstående som haft ett fast jobb i 20 år och bra inkomst så är de ju en sak.. men som mig, för de första är jag ung, snart 19 år.. bor ensam, vissa bor ju hemma hos föräldrar och kanske får allt stöd därifrån, dom kan nog sova gott om nätterna och veta att de finns mat i kylskåp osv..

som mig, jag får nu ca 8000 i månaden från soc och utgifter med alla räkningar är ca 4500 + mat ca 2000. de blir 6500, över är de 1500.. och ha "roligt" med.. och när jag får min bebis så får jag extra ca 2000.. de blir 3500.. sen föräldrapenning osv..

hur klarar ni er? vänder mig främst till unga ensamstående..
vill kunna säga att "de funkar bra" om någon frågar, de e de jag oroar mig mest för, vill inte folk ska titta på mig och tänka att jag är en kass morsa..

hur har ni gjort? någon som vart i samma sits?

marina

http://www.ungensamstaendemamma.blogg.se
MarinaViktoria
Alltid online

BF: 301009
BIM: 070209
Bor: Mölnlycke

Re: Klara sig?

Inläggav Jag » 25 sep 2009, 00:17

Du akn säga att det funkar bra med gott hjärta.
När man räknar in föräldrapenningen, bostadsbidra, underhåll och barnbidrag så är det inte många kronorna extra som soc behöver gå in och stötta upp med.
Du kommer ha allt som allt ca 1800 kronor mer i månaden när bebis kommit och det räknas från bebisens födsel.
Det funkar bra.
Amma om du kan och vill spara undan lite pengar, ersättning är snor dyrt.
Desutom är det så mysigt att amma!
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Inläggav MarinaViktoria » 01 okt 2009, 21:14

hej Jag

tack för ditt svar! känns skönt att ha en hum om!
dom är inte alltid lätt o ha me o göra asso ! :)
de löser väl sig, en sak i taget..

tack för du tog din tid :)
MarinaViktoria
Alltid online

Inläggav hejsanSara » 01 okt 2009, 21:46

Vil först tipsa dig om en förening som heter ensamma mammor.De arrangerar gratis roliga träffar för ensamstående föräldrar där man framför allt kan träffa och prata av sig med människor i samma situation.
Du kommer att få det tufft, men det kommer det att vara värt,
Det finns massor med olika fonder att söka
Och glöm inte bort att ditt barn tycker det är roligare att stå en hel dag och titta på tågen än att åka till Kanarieöarna.
Barn behöver omtanke och massor med kärlek och det kan inga pengar köpa
Tips på begagnade saker :Blocket tradera Matvaruaffärens anslagstavla det är dessutom miljövänligt.
Laga egen barnmat Frys in Mycket billigare och hälsosammare
Önskar dig all lycka
hejsanSara
Stammis

Inläggav mysan30 » 07 okt 2009, 21:20

hejsan när jag var ensam med första barnet hade jag soc hjälp. då när barnet föddes fick man en extra utbetalning till babyutrustning, då låg det på ca 5000kr. borde vara mer nu. sökte även i en fond för ensamstående (kommer inte ihåg vad den hette) men fick ca 2500kr. så det finns extra hjälp att få lycka till :D
Bild
mysan30
Alltid online

Inläggav Althea » 07 okt 2009, 21:40

Sedan så finns det hur mkt fina och bra grejer att köpa billigt i andrahand på nätet. När jag fick min bebis så trodde jag att man behövde ha allt allt allt. Men det är verkligen inte så. Man kan ta vad som helst som skötbädd tex.
Det man egentligen bara behöver tycker jag är barnvagn, bärsele, spjälsäng, spjälskydd+sängkläder, nappflaska, napp, några uppsättningar kläder, blöjor. Det mesta kan man lösa med sånt man redan har hemma.
Sedan så tycker bebisarna att de allra roligaste leksakerna är sånt som vi redan använder. Typ köksprylar (som inte är för små och vassa givetvis)
I vårat konsumtionssamhälle så finns det goda chanser att komma undan väldigt bra och billigt, vad gäller alla prylar iallafall. Kolla bara. Jag har fyndat en hel del fina märkeskläder till min dotter för små pengar.
Jag är lite trött på köphysterin i vårat samhälle. Lyxfällan är mitt nya favoritprogram. Jag får mig en tankeställare varje gång :wink:
kramar
Althea
Stammis

Inläggav MarinaViktoria » 07 okt 2009, 21:52

Hej alla!

Tack för bra svar! :)
Känns skönt och få veta lite!
Kollat lite fonder men fattar ju nada asso!
Men men, försöker ta en sak i taget.. Leva en dag i taget.. Orkar inte tänka långt! Man blir bara deppig och stressad då, måste ta de lugnt.. Vill inte bli en stressad mamma.. Nej usch och fy!

Jag vill vara lugn och harmonisk :) Ska försöka göra mitt bästa!
MarinaViktoria
Alltid online

Inläggav Jag » 10 okt 2009, 14:18

Tufft vette tusan om jag skulle kalla det att vara ensam...
Jag tycker det är rätt lätt faktiskt.
Men man ska väl inte räkna med massa egentid direkt..
Jag hade å andra sidan ett stort behov av det förr, men inte längre.
Begagnat är bäst, slipper man kemikalierna som finns i allt nytt dessutom.
Billigt och oftast knappt använt ändå.
Kör på, stressa inte, det finns inget att bli stressad över.
Användarvisningsbild
Jag
Alltid online

Återgå till Ensamstående föräldrar