Klumpfot? Är helt knäckt..

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Klumpfot? Är helt knäckt..

Inläggav Elinor » 27 apr 2009, 10:42

Har precis kommit hem från ett rutinultraljud som jag hade förväntat mig skulle gå precis lika bra som det första vi gjorde ( i vecka 14). Allt såg bra ut tills barnmorskan upptäckte en missbildning, klumpfot på bebisens högra fossing. Jag började storgråta direkt och kan inte sluta än

Barnmorskan visste ingenting om vad klumpfot innebär, så vi fick en tid till en kvinnoklinik på sjukhuset på onsdag, så nu försöker jag desperat googla mig fram till vad klumpfot innebär. För det första, finns det inget finare benämning? :cry:

Det verkar som att man kommer börja behandla redan från födseln, och sedan kommer det troligen följa med resten av uppväxten. Det här är mitt första barn, jag vill koncentrera mig att kunna byta blöjor och sånt, och inte behöva åka till sjukhuset för omgipsning flera gånger i veckan! Jag är helt förstörd, vet inte var jag ska ta vägen. Min pojkvän och jag har sjukskrivit oss från jobbet idag, trots att vi har massor att göra den här veckan. Vill inte ringa någon för stöd, jag bara gråter. Det här fick man väl för att jag varit så lugn och inte alls orolig.. Anklagar också mig själv så jag har en kraftig idopatisk scolios, och känner att det kanske har kommit därifrån. Alla tankar.. Har bebisen ont? Hur gör vi med försäkring? Varför såg de inte det här redan vid första ultraljudet?

Någon annan som har barn med klumpfot, som har lite erfarenhet?
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Re: Klumpfot? Är helt knäckt..

Inläggav everyoneloveskate » 27 apr 2009, 11:49

Jag har ingen erfarenhet av klumpfot alls, sa jag kan tyvarr inte dela med
mig av nagra tips & tankar - men jag ville anda sanda dig en varm & styrkande
kram! Forstar hur ledsen du maste kanna dig, alla vill vi ju saklart att vara sma
rakor ska vara 100% okej. Men du ska se att allt kommer att ga bra trots allt!
Kramar
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav TheaPhea » 27 apr 2009, 12:08

vet inte heller nått om klumpfot MEN ni kommer klara detta med bravur!
Hoppas doktorn kommer med bra info när ni träffar denne
tycker inte du ska belasta dig själv för detta då du inte valt att ha idopatisk scolios och sen är det ju inte sagt att det beror på det heller. Krama magen och killen Bamsekram TheaPhea
Nihil lacrima citius arescit.
-- Inget torkar fortare än en tår.

Theo 18/8-2009
Änglabarn Marielle 30/6-08
BildMake a pregnancy ticker
Användarvisningsbild
TheaPhea
Alltid online

BF: 131214

Inläggav <mys-mamma> » 27 apr 2009, 12:23

Klumpfot vet jag ingenting om... Men däremot så har min son en missbildning som heter hypospadi, som upptäcktes direkt efter förlossningen - missbildningen kom till tidigt i grav, ca v 13. Han opererades nu i mars och vi ska på återbesök i juni för att se om han behöver en ny operation eller ej. Stygnen har läkt bra och han lider inte utav det nu, men första tiden hemma efter operationen var inte kul alls ...

Så jag vet hur det känns, man klandrar sig själv och vill ju bara att ens barn ska må bra, jag har varit tvungen att hålla koll på hans hypospadi som dessutom är en utav de mer komplicerade och ovanliga sorternas hypospadi, och det har varit en del oro med i bilden.

Men det är inte ditt fel att ditt barn är klumpfot! Och även om det känns jobbigt nu så kommer det nog inte kännas fullt lika jobbigt när du ser ditt underbara barn utanför magen, det finns så mycket annat att fokusera på än en missbildning. Läkarvården är toppen, och just i Sverige är vi väldigt lyckligt lottade, med gratis sjukvård för barn!

Jag fick inte täckna försäkring för min sons hypospadi eftersom det var ett medfött fel, utan jag tecknade istället en vanlig försäkring. Man kan inte teckna en försäkring för någonting som redan finns. En försäkring går efter principen "tänk om detta händer", och inte "detta har redan hänt". Däremot kan du teckna gratis gravidförsäkring ifall detta skulle kunna komplicera förlossningen på något sätt, men det låter inte som att det skulle det.
Du har rätt att ta ut tillfällig fp då din son vistas på sjukhus för gipsningar och om du har lång resväg så betalar din kommun resorna.

Hoppas du blev liiite klokare nu i alla fall, och kom ihåg att vara glad över ditt barn, inte ledsen! Och iom att de sett missbildningen så tidigt så kommer de ha alla resurser tillgängliga vilket är en stor fördel för er! Tacka din lyckliga stjärna för att ni gjorde ett till rutin UL!

STYRKEKRAMAR!
Älskade, underbara barn
Teodor 2007-12-06
Vilgot 2010-03-31

barnbus.blogg.se
<mys-mamma>
Alltid online

Inläggav Nelli » 27 apr 2009, 18:37

Hejsan! Min systerson föddes med klumpfot och min storebror har också det!! min bror har en svårarde klumpfot men det kan vara för att han är så pass gammal så när han föddes så visste dom inte så mycket om det!! men min systerson blev opererad och så och idag så det ända som är något är att han går lite innåt med ena foten! jag vet att ni kommer klara det gallant!! läkarna vet precis vad som behövs göras!! det är verkligen inte ditt fel!!
Nelli
Alltid online

Inläggav everyoneloveskate » 27 apr 2009, 18:44

Ett utdrag fran Wikipedia;

''Prognosen är god, de allra flesta barn med klumpfot utvecklas normalt
efter behandlingen: de går, springer och hoppar som sina kamrater och
har inte ont.''

Hoppas det kan lugna lite ocksa (:
Användarvisningsbild
everyoneloveskate
Alltid online

BF: 120210

Inläggav together » 06 maj 2009, 10:10

Hej du...

Här är en tjej som har fått en son som föddes med klumpfot
http://normalsaltad.blogg.se/
Du kanske kan fråga henne lite.. !

Kram Love
together
Alltid online

BF: 170909
BIM: 120109
Bor: Stockholm

Inläggav Ekologisk » 06 maj 2009, 10:30

Elinor, Här finns jag *viftar med händerna* :) ! Together skrev i min blogg att hon sätt att du fått veta om klumpfotsyndromet på din lilla bebis under Rul, och jag finns här om du har frågor.

Vi fick veta om att vår son skulle födas med klumpfot på båda fötterna efter Rul i vecka 19, och jag blev som du, helt förstörd och bara låg & grinade och anklagade mig själv massor. Vilket jag egentligen inte hade anledning till att göra :wink:

Kan tänka mig att du kanske har tusen frågor, och jag har hittils i alla fall ganska många svar, så du får jättegärna skriva till mig, skulle kanske kännas skönt att ha varandra i ett sånt här läge liksom. Idag ska vi till Sjukhuset för att sätta Melkers absolut första gips (han är nu 2½ vecka), är skit nervös och har ångest så det sjunger om det men det går säkert bra endå.

Hoppas du ser det här, jag och lilla Melker finns här för dig/er :)

Kika gärna in på min blogg, så kan du få min mail om du vill så kan vi kanske maila, är inte inne här så jätte ofta längre.

Stora styrkekramar från oss!
Ekologisk
Alltid online

BF: 100409

Inläggav Ekologisk » 06 maj 2009, 10:31

Oj glömde ju.. :)

Normalsaltad.blogg.se
Ekologisk
Alltid online

BF: 100409

Inläggav Elinor » 06 maj 2009, 14:38

Ekologisk:
Du är min räddning! När jag såg ditt inlägg så fick jag ett stort leende på läpparna. Jag hör av mig direkt, ska kolla din blogg först bara :)

Till alla er andra, tack för era svar! Det värmer att man kan få stöd. (nästan mer här än någon annanstans faktiskt)
Användarvisningsbild
Elinor
Alltid online

BF: 090924

Återgå till Barn 0-2 år