Knepig situation

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Knepig situation

Inläggav ElinRadicis » 28 jun 2013, 16:20

Tänkte "varna" redan nu för ett långt inlägg...

Det är så att jag är 18 år och gravid, jag har gått hemma sen jag var 16 då jag hoppade av gymnasiet pga privata anledningar.
Sedan dess har jag levt på min pojkvän och mamma, vilket inte alls är speciellt roligt...
Sökte iallafall till gymnasiet i början på detta året, visste inte att jag var gravid då.
Nu har jag alltså fått en plats till hösten, vilket är toppen men jag vet inte hur jag ska kunna plugga när jag är gravid, vet ju inte alls vilka bekymmer jag kommer kunna ha...
Sen är det så att jag skulle behöva försörjningsstöd ifrån socialen fram tills att jag börjar skolan (om det nu blir så), men har någon här erfarenhet av hur det fungerar ? Kan dom neka med hjälp för att jag ska börja plugga ?
Och om jag väljer att inte börjar skolan, utan väntar tills barnet kan börja på dagis, kan jag då få försörjningsstöd fram tills föräldrapenningen kommer ?
Grejen är väl att man måste söka jobb aktivt för att få stöd ifrån soc, eller har jag fel ?
Kommer ju inte få något jobb, vem vill anställa någon som inte kan jobba mer än några månader ? ...

Vet inte alls om någon förstår vad jag menar, är förvirrad själv över situationen så vet inte riktigt hur jag ska formulera mig...

Men kort sagt, kan jag få försörjningsstöd fast att jag kanske börjar skolan ?
Och kan jag säga till skolan att jag kanske vill skjuta upp plugget tills barnet börjar dagis ?

Om någon har erfarenhet utav liknande situation så hjälp mig, jag vet inte alls hur jag ska gå tillväga :(
ElinRadicis
Nykomling

Re: Knepig situation

Inläggav Ninica » 16 jul 2013, 16:04

Oj, det var ju en knepig situation. :roll:
Jag har ingen erfarenhet av det du beskriver, men utifrån mitt arbete vet jag att man kan och ska vända sig till försörjningsstöd om det är så att man inte klarar sig på egen hand. Det är lite olika vilka krav de olika kommunerna ställer på en, men jag tror att de kommer att vilja att du börjar skolan och håller dig sysselsatt under tiden som du får stöd från dem.
Å andra sidan om du väljer att inte börja skolan, kommer de att ställa kravet på att du ska söka jobb och vara inskriven på arbetsförmedlingen.

Jag vet inte om skolan kan "skjuta upp" din utbildning, i så fall får du söka om den när du är redo. Kolla upp även möjligheten att studera via Arbetsförmedlingen, man kan få stöd med att komma in i skolbänken igen.

http://www.arbetsformedlingen.se/For-ar ... ingen.html

I vilken vecka är du nu? Hur mår du så här långt i graviditeten? Det kanske skulle vara bra om du börjar skolan i alla fall och klarar av en termin i alla fall och sedan fortsätter efter att bebisen börjat på dagis.

Hoppas att mina ord hjälper en bit på vägen :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ninica
Stammis

BF: 140108

Inläggav soma » 16 jul 2013, 21:56

Enligt min erfarenhet (är lärare på gymnasiet) med elever som behövt liknande stöd så har de inte fått försörjningsstöd då de har studerat. Enligt lag så har dina föräldrar försörjningsplikt för dig så länge du går i skolan, även om du är 18 år. Om du inte studerar så kan du få hjälp på olika sätt, men det beror ju på var du bor, dina föräldrars/pojkväns inkomst osv. Det bästa är att du ringer och bokar en tid på socialkontoret i din kommun så att ni kan diskutera vad de kan hjälpa dig med osv. Lycka till!!!
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav Ruckmanbule » 21 jul 2013, 21:55

Alternativet är ju att du fortsätter plugga även fast du fött barnet OM det finns möjlighet för skolan att hjälpa dig att plugga på distans genom dator och bara åka till skolan när det är dags för prov eller liknande. Så kommer jag göra, dock går jag ju sista året och barnet kommer när skolan nästan är slut :) Jag tror inte det ska vara några problem om du pratar med skolan :)
Ruckmanbule
Nykomling

BF: 090214

Återgå till Min bebis föräldragrupper