Komplikationsförlossning- rädsla för syskon

Förlossnings ämnen - Smärtlindring, oro, ställning, partners roll och annat som rör förlossningen.

Komplikationsförlossning- rädsla för syskon

Inläggav saraalinneae » 04 nov 2015, 00:41

Den 31/5 2015 föddes min lilla flicka med hjälp av ett akutsnitt (bf 13/6). Jag hade blivit igångsatt den 29/5 pga prematura värkar som jag hade haft under en månads tid där jag bl a fick stoppas den 6/5.

Under igångsättningen, som drog ut på sina 40 timmar, fick jag inget bra bemötande alls. Barnmorskorna var hårdhänta vid undersökningar, de ryckte bort lustgasen och stängde av den och de lämnade oss ensamma under krystvärkar.
Jag nämnde tidigt för dom att något var fel och att jag behövde hjälp men fick till svar "sluta sjåpa dig". Hursom helst, vattnet gick men vid undersökningarna så hade inte vattnet gått eftersom jag hade buktande hinna flera gånger. Tillslut fick de ta hål då det visade sig att jag under 12 timmar haft pyspunka.
Vid mina krystvärkar hade jag bra kraft, men inget hände. Jag bad fortfarande om hjälp eftersom något var fel men jag skulle inte ge upp för jag skulle ändå aldrig få ett kejsarsnitt.
Tillslut togs det beslutet ändå, efter 40 timmars värkar, varav 6 timmar med krystvärkar.

Det jag fick reda på när vi var på BB var att dottern, som vägde 4040g och var 53cm lång, hade en svulst på huvudet och att vid nästa förlossning så skulle jag få mer kontroller och möjlighet att välja mellan vaginal förlossning eller ett planerat kejsarsnitt. Sen var det ingen mer info.

I min förlossningsjournal nämn att läkaren hade svårt att få upp henne och fick lirka, då hon fastnat i bäckenet. Min livmodertapp hade en rift och riften löpte bak mot vänster sida och baksidan av livmodern. I förlossningsbedömningen nämn för mycket fostervatten, hög rakställning så att det troligtvis skapade dessa komplikationer.

Nu, 5 månader senare så vill min man skaffa barn igen. Jag vill också men jag är så rädd att det ska bli samma sak igen, trots extra kontroller. Bara tanken gör mig väldigt rädd och ledsen, då dotterns hjärtfrekvens gick ner. Tänk om hon hade dött och jag inte fått ett akutsnitt? Alltså, jag tänker för mycket haha.
Men nu undrar jag, med tanke på att min cervix och uterus tog skada, har det någon betydelse under ev en nästa graviditet?

Tacksam för svar :)
saraalinneae
Nykomling

BF: 130615

Återgå till Förlossningen