Konstiga tempkurvor

Diskutera symtom, tecken och tips vid ägglossning.

Re: Konstiga tempkurvor

Inläggav Grim » 02 feb 2014, 17:56

En "klockren" ägglossning ska enligt vissa sidor ha en temphöjning med minst 0,2 grader eller mer. Men enligt Fertility Friend har jag för mig att det är ok med en höjning på 0,1 grader. De sätter ju inte ut något streck förrän tempen fortsatt hålla sig högre i mer än 3 dagar. För mig har det stämt i princip varje gång, men sen får jag också andra symptom i och med ägglossningen, så den brukar jag inte missa. Min minsta höjning jag haft och som FF satte ut som ÄL var faktiskt från 36.20 till 36.28! Därefter steg det visserligen sakta men säkert upp till 37.0 8 dagar senare. Det var den cykeln som vår lille gosse kom till. :)

Bild
Min tempkurva
* Tillsammans sedan maj 2007
* B född 2013

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Grim
Alltid online

Inläggav pissemauen » 05 sep 2014, 14:30

Hej hoppar in :) Jobbar själv på att få en liten knodd :) Har provat det mesta som att ha koll på flytningar, livmoderhalstappen mm. Nu bestämde jag mig för att börja tempa. Har fört in i en app som jag har så jag har koll på tempen varje morgon. Tycket ibörjan att det va lite konstigt med temperatur förändringar. Men i appen finns oxå uträknat när jag "ska" ha äl. Tycker att den stämmt bra nu när jag börja tempa.

Som jag har läst på olika ställen så vid äl så sjunker temperaturen ytterst lite. För att dagen efter börja stiga. Och har man inte haft äl så visas ingen temperatur förändring utan då är det basaltemperaturen som fortsätter. För att vara mer säker på att äl har inträffat så ska temperaturen vara förhöjd i minst tre dagar. Och den fortsätter att vara de fram till 2- 0+ BMI då dem sjunker, om inte befruktning skett då temperaturen fortsätter att vara högre än basaltemperaturen. Om temperaturen fortsätter att vara förhöjd i mer än 18 dagar kan man troligen vara gravid.
pissemauen
Stammis

Inläggav pissemauen » 05 sep 2014, 22:11

pissemauen skrev:Hej hoppar in :) Jobbar själv på att få en liten knodd :) Har provat det mesta som att ha koll på flytningar, livmoderhalstappen mm. Nu bestämde jag mig för att börja tempa. Har fört in i en app som jag har så jag har koll på tempen varje morgon. Tycket ibörjan att det va lite konstigt med temperatur förändringar. Men i appen finns oxå uträknat när jag "ska" ha äl. Tycker att den stämmt bra nu när jag börja tempa.

Som jag har läst på olika ställen så vid äl så sjunker temperaturen ytterst lite. För att dagen efter börja stiga. Och har man inte haft äl så visas ingen temperatur förändring utan då är det basaltemperaturen som fortsätter. För att vara mer säker på att äl har inträffat så ska temperaturen vara förhöjd i minst tre dagar. Och den fortsätter att vara de fram till 2-1 dagar innan även på BIM dagen då den sjunker, om inte befruktning skett då temperaturen fortsätter att vara högre än basaltemperaturen. Om temperaturen fortsätter att vara förhöjd i mer än 18 dagar kan man troligen vara gravid.

Nu vart de rätt :)
pissemauen
Stammis

Återgå till Ägglossning
Annons: