Lära 10 månaders att somna på egen hand??!

Här träffar du andra föräldrar till barn födda samma år, regnbågsfamiljer, utlandsföräldrar mm.

Lära 10 månaders att somna på egen hand??!

Inläggav Chanette » 14 jul 2012, 10:03

Vår lilla Hedvig har aldrig somnat på egen hand, hon har somnat vid bröstet eller i famnen till natten. Nu börjar inte ens det går längre, när vi lägger ner henne i spjälsängen vaknar hon å skriker. HUR ska vi göra för att få henne att somna på egen hand?? Dagarna går bra hon sover ute i vagn två ggr å ÄR trött när det är läggdags 19.30 tiden.
Orkar inte gå å bära på henne. Men det är så vi alltid har gjort, för bara en vecka sen somna hon vid bröstet (efter kvällsgröt å tandborstning å blöjbyte) men nu vaknar hon efter ett tag eller somnar inte alls vid bröstet (som jag inte tycker e nån bra grej egentligen heller men LÄTT).
Ska småningom sluta amma å vill så gärna ha en unge som somnar själv å sover hela natten. Hon vaknar mitt i natten å ska över i vår säng å somnar inte om om hon inte får bröstet. Hon använder napp så den byter jag ut bröstet mot sen.
Men NU är det verkligen dags för nya nattningsrutiner!!

Vi har väl gjort några halvdana försök med tassmetoden, men har inte tålamod ens för en kväll...å har gett upp. Jag vet man får inte ge upp å jag MÅSTE ta mej igenom det, men vilken metod?? Hon skriker direkt hon läggs ner...går man ut en stund...eller vänder man ryggen till å står kvar..hur länge ska man vänta? Ska jag plocka upp henne? Hur länge får jag hålla henne? HUR GÖR MAN??

Hoppas nån med liknande problem kan hjälpa!
Bild
Chanette
Alltid online

BF: 100911
Bor: Finland

Re: Lära 10 månaders att somna på egen hand??!

Inläggav MariaTheres » 14 jul 2012, 20:31

Jag tänkte rekommendera tassmetoden. Och man MÅSTE ha tålamod! För oss tog det en vecka innan vi började märka stora resultat men det blev en enorm förbättring inom bara en månad! Bara man gör likadant hela tiden.

Med tassmetoden ska du/din man finnas med hela tiden och ta upp henne när ni hör att hon skriker på ett sånt sätt att hon måste få tröst. Hoppas att du förstår hur jag menar? Tanken är ju inte att barnet ska bli ännu mer ledset! Ibland räcker det att bara stå där med handen tungt på magen eller så får man helt enkelt ta upp barnet. Jag brukade stryka Signe i pannan och ansiktet samtidigt som jag höll handen på magen, då slappnade hon av lite mer.

Om du tar upp henne håller du henne tills hon har blivit lugn och lägger sedan ner henne, inte när hon sover dock för då blir det ju samma sak. Det viktigaste är att visa att du/ni finns där för henne alltid, att ni kommer ta upp henne och trösta när hon vill det men att det är dags att somna på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Inläggav Mich86 » 14 jul 2012, 21:21

Japp tassmetoden fungerar bra för oss också! Tror inte på att lämna ett barn skrikandes i sitt rum. Det kanske skriker sig till sömns men tror det ger ett otryggt barn. Med tassmetoden har lillen somnat själv sedan han var ca 3 månader och sovit hela nätter. MEN vid varje "utvecklingsfas" eller förkylning är dessa rutiner som bortblåsta. Då får man köra på det barnet vill i några dagar för att sakta introducera de gamla rutinerna igen. Vi brukar spela lite vaggvisor när vi går ut i rummet. Han brukar sova efter 10 min då. Men gå alltid in om han/hon blir ledsen. Men att gå ut ur rummet inban han/hon sover kan du bara göra när tassmetoden sitter!
Lycka till!
Bild

Bild

Bild
Mich86
Alltid online

Status: <3<3<3

Inläggav Mich86 » 14 jul 2012, 21:32

Glömde skriva att när vi introducerade detta för lillen kring 3 månaders ålder så började vi med att ha honom i famnen och lägga ner honom när han nästan nästan sov. Efter ett par dagar när han var trygg i det så tänjde vi sakta mer och mer på gränserna och han var mer och mer vaken för varje gång vi la honom. Till slut var han helt vaken och vi lade ner honom direkt.
Bild

Bild

Bild
Mich86
Alltid online

Status: <3<3<3

Inläggav MariaTheres » 15 jul 2012, 09:28

Jag tror också att "skrika-sig-till-sömns" ger otrygga barn. Jag skulle aldrig stå ut! Tassmetoden är en snäll metod enligt mig.
Användarvisningsbild
MariaTheres
Alltid online

Status: Mamma till två gosfisar!

Återgå till Min bebis föräldragrupper