Långtidsförsökare som fått barn

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Långtidsförsökare som fått barn

Inläggav osofin » 14 jan 2012, 18:22

Igår firade jag min första födelsedag som mamma. Det var en fantastisk dag men natten till igår var tuff. Lillan hade ont i magen och det var mitt fel. Hade ätit för stark mat på kvällen.
Detta resulterade i (förutom nästan ingen sömn för mig och magont för henne) att hon åt många gånger men lite igår och idag på förmiddagen. Så hon har fått i sig för lite fet mjölk vilket gör henne mer hungrig och sämre avföring. Nu försöker jag fixa detta genom att få henne att amma längre. Hoppas att det vänder snart.
Vad värdelös man känner sig som mamma när det är ens eget fel att barnet lider. Urs! :oops:
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav Elapapp » 15 jan 2012, 17:07

Hej! Jag slutade med p-piller Maj 09. Då började vi försöka.
Bokade tid till Sofia hemmet i Stockholm för kommande utredning. Hade en tid i mars 10. Samma dag som vi egentligen skulle dit så satt vi och skrev in oss på mvc.
Vi flyttade i början av 2011. den 3/2 2011 fick vi äntligen ett plus på stickan. Graviditeten flöt på. Den 4 oktober kom våran Elvira.
BildMake a pregnancy ticker

Mamma till en fantastisk tjej född okt-11
Elapapp
Stammis

Inläggav soma » 15 jan 2012, 20:30

Elapapp: vad roligt att ni också har en Elvira. Det är de bästa bebisarna har jag hört :)

Osofin: jag vet, man känner sig verkligen sladdrig när man ätit något starkt och bebis får magknip. Vi hämtade thai en kväll inledande och även om jag bad om "mild" så fick Elvira magknip så in i bängen. Numer spelar det inte så stor roll vad jag äter som tur är:) oroa dig inte så mycket över mjölken. Går hon inte upp märks det ganska snart och även om du bara äter bra kommer hon få knip ibland. Bara att kämpa på! :)
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav osofin » 16 jan 2012, 12:28

Elpapp: Välkommen hit! Hoppas att du känner att du kan få lika mycket stöd som jag har upplevt bland dessa underbara människor!

Soma: Nej, det är ju inte så farligt egentligen men jag kände mig så dum. Ska ta det lite lugnt med den starka maten ett tag iallafall.

Dock har jag ännu inte fått ordning på överskottet på mjölk. Har läst på en del om det på nätet och det som är skönt är att jag känner igen om mig i allt de skriver. Både hur jag och lillan reagerar. Hoppas att jag får hjälp på BVC. Har börjat bli rädd för att amma till och med. Så något måste vi göra. Och min man är också livrädd när jag ammar och så ska det ju inte vara. Kanske låter dumt, men det är så läskigt när hon alltid sätter så illa i halsen. Det bara sprutar mjölk tydligen :oops:
Annars mår vi bra här. Natten till igår OCH natten till idag fick jag vid ett tillfälle sova 3 timmar i streck innan hon vakna och ville ha mat. Rekord för oss och det var underbart att få sova så länge! :D
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Inläggav Elapapp » 16 jan 2012, 17:03

Hej tackar!
såg att det blev lite fel i förra inlägget. ska stå att vi hade tid på Sofia hemmet mars 2011.
osofin: Det är verkligen härligt då de börjar sova längre om nätterna. Elvira sov från halv 12 i går till 6:30 på morgonen, utan att vakna. Man orkar på ett annat sätt då man får någon timmes mer sömn om natten.

Soma: Hehe! :D. Hur kom nu fram till att eran dotter skulle heta Elvira? Själv har jag gillat de namnet hur många år som helst.

Brösten anpassar tillslut mängden efter barnets behov. tyvärr kan de ta ett tag.
Hur sover era barn om nätterna i spjälsängen eller hos er?

Elapapp
Stammis

Inläggav osofin » 16 jan 2012, 18:29

Elapapp: Ojojoj vad härligt att få sova så länge. Jag ammar ju varannan timma så det är ett under när hon inte vaknar efter 2 timmar...

Vår dotter sover i spjälsäng bredvid min säng. Min man och jag har alltid haft skillda sovrum. Han är extremt ljudkänslig men pratar i sömnen...eller snarare svär ;) Och själv snarkar jag. Så det blev naturligt att hon sover hos mig, men han tar henne en eller två timmar på morgonen så jag får sova ostört en stund.
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Inläggav MissB » 26 jan 2012, 22:01

Hur går det för er tjejer? Visst går dagarna fort? De bara rusar förbi ju. Mitt lilla hjärta närmar sig halvåret med stormsteg. :shock:
Tänkte bara spåna lite på vad ni har nedpackat i era vagnväskor, kan ju vara nåt man själv glömt eller inte tänkt på eller vice versa, nåt som ni kan fylla på i era.
Jag har:
-Två ombyten
-Blöjor (kanske onödigt att ta med här men jag skriver upp allt jag kommer på)
-Våtservetter till hand och ansikte
-Torra servetter
-Några frottéhanddukar (såna där små IKEA-handdukar, superbra till det mesta)
- Nappflaska (jag ammar inte)
- Ersättning
- Sax
- Nagelfil
- Skötunderlägg, hopvikbart
- Extra napp
- Plastpåsar (2-liters) till smuts och skräp

Det är vad jag kan komma på nu på rak arm. :)
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
MissB
Alltid online

Status: Mamma till två underverk, Victor och Saga

Inläggav AnKa78 » 26 jan 2012, 22:03

Hej! Följer gravida långtidsförsökare men skriver här istället. Ser att ni diskuterat detta med sömnen. Min lille son har inte sovit en hel natt någon gång. Brukar fortfarande äta ett par gånger per natt o vaknar någon gång imellan så man är lite konstant grötig i hjärnan. Men det går nog över någongång. Fördelen med att bara ha ett barn är att jag kan sova lite på dagen när lillen sover.
Allt detta är verkligen värt allt när man tittar på sitt barn.
MF 091203
Bild
Bild
Bild[url=http://www.pregnology.com]
Användarvisningsbild
AnKa78
Alltid online

Status: stolt mamma

Inläggav Elapapp » 27 jan 2012, 12:28

Hej!
Elvira sover ibland hela natten. Annars vaknar hon 1 gång under natten och vill ha mat.
Jo dagarna går. Försöker komma ut en stund varje dag. Det går bra, hon dreglar en del och vänder sig från mage till rygg och tvärtom.

Elapapp
Stammis

Inläggav osofin » 27 jan 2012, 14:53

Inatt har Mary-Ester velat äta var 90e minut. Känner mig ganska sliten och funderar på att köpa en nappflaska så att min man kan ge henne mat nån gång ibland, Jag fryser ju redan in bröstmjölk som jag pumpar ut...

Min skötväska liknar din AnKa. Jag har
-Ett ombyte (body, byxor och strumpor)
-Blöjor
-Våtservetter
-Torra servetter
-Några frottéhanddukar (samma som du - ikeas)
- salva för rumpan
- Skötunderlägg
- Plastpåsar till avvända blöjor
- amningsinlägg
- bindor/trosskydd

På barnmorskans inrådan pumpar jag alltså ibland. Jag punpar ut den första mjölken så att det inte ska spruta så hon sätter i halsen. Fryser in den mjölken eftersom det kan vara bra att ha om jag blir sjuk eller så.
Det är svårt att hinna med att pumpa dock. När Mary-Ester är hungrig då är hon hungrig och att behöva vänta 5-10 miuet är omöjligt ;) Iallafall när jag är själv med henne...
Men jag märker att det inte bara minskar risken att sätta i halsen utan också gör att hon håller sig mätt längre eftersom hon får i sig mer av den feta mjölken. Så jag ska försöka bli ännu bättre på det. För min egen skull om inte annat....
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år