Långtidsförsökare som fått barn

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Långtidsförsökare som fått barn

Inläggav Solen73 » 23 aug 2012, 15:49

Tack för alla tips!

Sen ca 2 mån tillbaka så har jag blrjat me gröt o mat o d går jättebra!
Ammar morgon, em o kväll o gröt o mat emellan d.
Ska in ojobba sep-okt då mamma o sambon ska ha henne så mitt första mål var o få in henne på mat o gröt under dagen när jag ska jobba.
Hon e snart 8 mån + att vi har börjat kolla ev o glra ett FET o då ska man ha slutat amma.
Har googlat lite under dagen o läst att de gäller o testa varje dag o med ett fastgrepp....... Har alla typer av flaskor o nappar men d verkar inte spela ngn roll.....
Ska testa ersättning först - bra tips!

Återkommer med hur d går :-)

Annars har vi världens underbaraste dotter som alltid hat ett leende på läpparna - säger bara till när hon vill ngt!
Äter (förutom flaska då) o sover jättebra!

Tack igen för alla tips!
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Status: Lycklig 2-barnsmamma :-)

Inläggav Solen73 » 26 aug 2012, 23:01

7,5 månad o idag tittade första tanden fram :-)

Jag traglar på med ersättning, går inge vidare men jag ska kämpa på så ska hon nog ta flaskan till slut :-)
Nu när tänderna har kommit e d bara en tidsfråga - haha!
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav Solen73 » 28 aug 2012, 21:32

Idag var det 8-månaderskontroll (lite tidigare ca 7,5...)
Vikt 7670g
Längd 64,2
Allt såg bra ut :-)

Hur går det för er andra?
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav osofin » 29 aug 2012, 20:14

Vi var också på 8-månaderskontroll här om dagen. 7060 gram och 66,5cm
IDAG är alltså min älskade dotter 8 ,ånader! Tiden går allt för fort.... :)

Verkar som om en kindtand kommer! Alla säger att den kommer sist, men både jag och min man känner den...Eller är det inbillning?
:oops:
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav pxls » 30 aug 2012, 07:47

Vi var på 1-års kontroll för någon vecka sedan. Det gick bra! Min lilla tungviktare väger nu ganska exakt 12 kilo och är 80cm lång! Hon följer sin egna kurva bra nu:) Runt 5 månader spurtade hon rejält i vikt så hon har en liten kulle där i sina papper ;p Min lilla knubbis! Men nu börjar det stabilisera sig:)

Sprutorna gick faktiskt bra också. Vår sköterska ser alltid till att dom är två stycken när sprutorna ska ges så dom kan ges samtidigt, superbra! Älskar våran bvc-sköterska, hon är så himla go:) Hoppas hon jobbar kvar i all evighet så alla framtida barn får gå hos henne, likadant med min bm jag hade :'D

Felicia har 7 tänder, 8e påväg. Stackarn fick 4 st på ovansidan exakt samtidigt för några månader sen :/ Men kindtand har jag hört ska komma sist, men det är ju inte omöjligt att den kommer redan nu, osofin:)
Bild

Bild

Utomkvedshavandeskap v.7 (6+3) juni -13
Användarvisningsbild
pxls
Alltid online

Status: Felicia 110806 ♥ Lillebror BF 140830

Inläggav Angelina_22 » 11 sep 2012, 13:08

Hej på er allihop! :)
Var ett tag sen jag var här inne och skrev, man har fullt upp med sin lilla familj. 8) För en vecka sedan hade vi dop för Melker, det gick bra och han skötte sig som en ängel hela dagen. :)

Gud vad tiden springer iväg, Melker är ca 3,5 månader nu och växer så det knakar. 8) Amningen funkar bra och jag trivs så bra med det så jag har ingen brådska med att börja med något annat på ett bra tag. Nattsömnen har också blivit mycket bättre nu, han brukar somna när jag ger han mat sista gången inför natten vid ca tolv på natten. Sen får jag oftast väcka honom vid niotiden på morgonen så att han får äta igen - annars får jag alldeles för mycket mjölk. :wink:

Men oj vilken skillnad på storlek på bebisar! :shock: Nu när Melker är 3,5 månad så väger han 7,3 kg och är 65 cm lång - och så läste jag att Solens lilla Disa är i den storleken när hon är 7,5 månader! :shock: :) Men antar att det kan vara väldigt olika, Melker var ju 53 cm när han föddes och vägde 3970 gram då och sen har han följt sin kurva perfekt. 8)

Nu låter det som vår lille solstråle vaknat igen och vill ha mat och sällskap - så jag får kila iväg nu, men en liten uppdatering hann jag med. :wink: :)
Användarvisningsbild
Angelina_22
Alltid online

Inläggav osofin » 11 sep 2012, 13:31

Angelina: Vad kul att höra från dig! Grattis till en bra nattsömn! Kan inte hjälpa att känna mig lite avundsjuk. Sen min dotter föddes, har hon nu sovit 3 hela nätter. Hon är 8½ månad nu...Känner mig ganska sliten faktiskt. För även om man får sova lite på mornarna (då min man tar henne ett par timmar eftersom jag har tagit ALLA nätter) känner jag av att man verkligen behöver just nattsömnen....

Tror inte att min dotter vill ammas mer nu. De senaste veckorna har hon bara ammats på natten. Inatt ville hon inte det heller. Så är rädd att det är slut med det nu. Känns lite sorgligt.... :cry:

En busunge är hon iallafall. Idag tyckte hon att det var trevligt med ljudet från dammsugaren och sjöng så fort jag satte på den. Försökte överrösta ljudet. Så blev hon tyst när jag stängde av, och sjöng igen när jag började dammsuga igen.
Sen, medan jag lagade mat, lyckades hon på något mystiskt sätt få tag i en skål på matbordet (hon satt i sin stol, vänt bort FRÅN bordet) och drömde den i golvet. Gick i tusen bitar och jag var tvungen att ta fram dammsugaren igen. Och hon började sjunga. Kunde inte låta bli att undra om hon gjorde det med flit för att få sjunga en sång till ;) haha...

Det är så mysigt när hon sitter på golvet och leker. Så plötsligt vänder hon sig mot mig och sträcker upp sina små armar för att få sitta i knät. Det är de där stunderna som väger upp mot alla sömnlösa nätter :)
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav Solen73 » 16 sep 2012, 21:22

Hej på er!

Här har helgen bestått av feber, feber, feber......
Febern började i fredags em o har fortfarande inte gett med sig :-(
Inte varit under 38,5 trots alvedon :-(
Ska ringa o kolla me vårdcentralen imon eftersom d står att man inte ska ge alvedon i mer än två dygn....

Visst e d olika Angelina!!!
Disa föddes ju en månad för tidigt o ligger därför en månad efter o e nog dessutom lite liten :-)
Tand nr kom förra helgen, hon sitter nästanpå själv, skrattar högt o pratar "Bababa" hela tiden :-)
En underbar tid!
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav Solen73 » 30 sep 2012, 20:29

Hej på er!

För 1,5 v sen slutade jag amma då Hon hade bitit mig ett antal ggr :shock:
Mamma har kämpat me flaskan när hon haft henne på dagarna o hon har nu druckit vatten i den till måltiderna.
När jag slutade amma så blandade jag välling o ersättning på morgonen vid 6 o hon har då druckit ca 120-150ml :D
Ikväll gav vi henne välling istället för gröt o hon åt 220ml o somnade som en stock.....
Äntligen!!!!!!!!!!!!!!

Jag har nu jobbat 4 v o mina föräldrar har haft henne - d har gått jättebra!
Skall jobba 4 v till o från imon e d hennes pappa som e hemma - mysigt!

Hur går d för er?
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav <pyret> » 02 okt 2012, 13:36

Solen nä att bli biten e inget roligt speciellt inte när dom har tänder att hugga in med. Vad skönt att hon tar flaskan! o kul att det funkar bra att dina föräldrar tagit hand om henne vilken lyx att få va med mormor o morfar.

Här har d kommit upp snart 4 tänder.. han vägde vid 8 mån kontrollen 7810 g o va 69 lång så lite mindre men följer sina kurvor bra.
Annars så tragglar vi med maten som han inte vill ha...gröt o frukt e gott men spyr av mat.
Men igår lyckades jag få i han 3 små skedar med mat så lite iaf.. så det e väl det som e krånglet här.. sen att han vägrar att ligga på golvet längre stunder men det kommer väl det med så småningom
Bild

Bild

mf i v 8+3 sommaren 08
Användarvisningsbild
<pyret>
Alltid online

Status: lycklig tvåbarnsmamma

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år