Annons:

Långtidsförsökare som fått barn

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Långtidsförsökare som fått barn

Inläggav Femman » 29 jan 2012, 21:46

Hej tjejer!

Nu har jag också hittat hit.
Skönt att se er alla.

Vi försökte i ca 4 år innan vi blev spontant gravida mellan 2 IVF-bahandlingar. Har 5 missfall, ett misslyckat IVF-försök och embryo som ej överlevde upptiningen bakom oss. Nu sitter jag här med min 9 dagar gamla älskling Alexander :) Är lyckligare än någonsin :D

När det gäller amningen så har jag problem åt andra hållet osofin. Har haft svårt att komma igång med mjölken. Har hyrt hem en pump från BB. ska bara använda den lite mer regelbundet. Har svårt att få tiden att räcka till ibland :)
Just nu har jag bra produktion i högra bröstet och stort sett ingen produktion i vänstra. Konstigt, men jag kör vidare och pumpar och låter honom suga. Är han fortfarande hungrig efter jag ammat så länge han vill så ger vi honom mjölkersättning.
Han verkar nöjd men man vill ju att han ska få tillräckligt och att han ska växa.
I morgon kommer BM från MVC på hembesök så då får jag be henne om lite tips. Annars får jag nog kontakta ammningshjälpen.

Det har blivit bättre. Kunde bara amma med plasttutte tidigare men nu kan han ta tag själv. Dock inte optimalt än, han suger lite för ytligt än. Vi gjorde misstaget att introducera honom för napp första natten hemma. Läste senare att det kan förvirra barnet och göra det svårare för barnet att hitta rätt teknik vid bröstet. Så nu jobbar vi på att han ska öppna munnen mera. Nu vill han snutta tutte hela tiden, inte alltid äta.
Men jag har bestämt att jag ska jobba vidare och förhoppningsvis kan vi hitta något sätt som passar oss.

Kram till er alla härliga mammor
BildBild
Femman
Alltid online

Status: Är så lycklig! Äntligen är vi 3

Inläggav MissB » 29 jan 2012, 21:54

Vad underbart att se dig här Femman! Tänk att vi äntligen har våra små underverk hos oss. :D
Jobba på du med amningen, det kan ta tid att få till det så misströsta inte. Fast det är ju enormt jobbigt när det inte vill funka med en gång, man tror ju lätt det liksom att det bara ska rulla på friktionsfritt direkt. Men det finns ju hjälp att få och även om inte amningen vill komma igång så är inte det världens undergång heller. Ersättningen är så bra och bebis mår jättebra av det med, närheten får man också. Jag vet ju som fick ge upp amningen efter två månaders kämpande och pumpande. Jätteviktigt att man får höra att det inte är något fel eller att man inte är en sämre mamma om man inte ammar tycker jag, för det har inget att göra med det. En lycklig, lugn och harmonisk mamma är bättre än en sönderstressad en som kämpar med en amning som inte vill vara med.
Du ska se att du får ordning på det hela, oavsett i vilken form. Skönt att få besök av BM imorgon, hon har säkert massa bra tips till dig och nu när du är på hemmaplan kommer det kanske igång av bara farten.
Enormt lycklig att du äntligen har er fina Alexander hos er.

Hoppas ni mår bra alla ni andra också, mellan matstunder, blöjbyten, vaknätter och myspys med bebis.

Kram
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
MissB
Alltid online

Status: Mamma till två underverk, Victor och Saga

Inläggav AnKa78 » 02 feb 2012, 16:46

Jodå, vi mår bra här men dåligt med sömn. Min lille son håller på o få fler tänder.. Hoppas det blir lugnare snart..skulle vilja sova iaf 4 Tim i sträck... Tur att man inte börjat jobba.
MF 091203
Bild
Bild
Bild[url=http://www.pregnology.com]
Användarvisningsbild
AnKa78
Alltid online

Status: stolt mamma

Inläggav Femman » 03 feb 2012, 13:02

Hur har ni det alla härliga mammor?

Vi har börjat hitta en rytm i amningen och sovandet, känns mer avslappnande nu.
Har varit ute ett par gånger och idag ska vi ut på vår första mamma-son promenad :) mysigt men kallt.

Är det någon som har tips på hur man kan öka mjölkproduktionen? Jag pumpar och försöker amma så mycket som möjligt på natten då hormonerna är högre.
Har mjölk i höger bröst men mycket sparsamt i vänster.
BildBild
Femman
Alltid online

Inläggav osofin » 08 feb 2012, 13:22

Oj det var ett tag sen jag skrev men jag har inte suttit vid datorn sen sista jag skrev här. Tiden går ju åt till annat nu. Mary-Ester är vaken mer och mer på dagen så det är svårt att hinna med någonting alls tycker jag.

Kämpar fortfarande med amningen. Har så sjukt mycket mjölk ju. Det gör riktigt ont när det rinner till eftersom det kommer med sån fart. Kan pumpa ut 100ml på bara några minuter med en handpump och lillan sätter i halsen. Men jag har ju gott om mat och fryser in så mycket jag kan.
Har ingen aning om hur man ökar produktionen Femman, mer än det du skrev; att amma ofta. Jag har också mer i höger än vänster. Tror att det beror på att det var lättare de första dagarna att amma från det bröstet för att den riktiga mjölken kom där först.

Täånkte bara titta in och säga hej.
Kram på er!
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav Elapapp » 16 feb 2012, 15:50

Hej! Välkommen hit Femman. :D
Det var länge sedan jag var här inne och skrev,
Jo vi har det bra. Går på babysim 1 gång i veckan. Tycker hon är roligt. Efteråt sover hon väldigt gott i bilen.
Allt som ligger när henne ska in i munnen. Är antagligen tänder på g. Mycket dreglande och till och från gnällig.

Vill ni ha syskon till era barn? Hur lång tid skulle ni vilja ha mellan dem? det kan ju gå fortare än beräknat och ta lång tid.

Kram på er
BildMake a pregnancy ticker

Mamma till en fantastisk tjej född okt-11
Elapapp
Stammis

Inläggav Solen73 » 20 feb 2012, 19:59

Hej på er!

Nu har jag oxå hittat hit :-)
Har varit inne här och läst en del men inte fått tid för att skriva.....
Nu när man har en 6-veckorsbebis så finns det inte riktigt tid till att sitta vid datorn.

Tror jag har träffat på er andra här i tidigare trådar men här är en kort version av mig:
Vi började försöka februari 2010, när inget hade hänt i september så tyckte min BM att vi skulle gå vidare pga min ålder (fyller 39 iår).
Kliniken drog igång direkt och under hösten 2010 gjorde vi 3 st inseminationer som inte tog sig :-(
I början av 2011 blev vi kallade till RMC i Linköping och i slutet av mars påbörjades en IVF-behandling.
16/3 var ÄP och 18/3 sattes ägget in och 9 dagar senare plussade vi och 7/1-12 föddes vår lilla prinsessa :-)
12/12 fick jag en blödning som visade sig bero på att min livmodertapp endast var 19mm och en vecka senare bara 15 mm så jag blev sjukskriven pga risk för förtidig förlossning.
BF var 5/2 - så hon kom 4 veckor tidigare :-)
Förlossningen får jag skriva om en annan gång - blev inte riktigt som jag trodde :oops:

Amningen funkar jättebra men förra veckan fick jag mjölkstockning - fasen var dålig jag blev :cry:
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Status: Lycklig 2-barnsmamma :-)

Inläggav pooh » 20 feb 2012, 22:08

Halloj allihopa! Jag har precis som Solen kilat in här då och då men liksom inte hunnit skriva. Vår lilla Mathilda är nu 4 veckor och alla här vet ju hur det är i början :)

Lite om mig då (såg att ni andra presenterat er lite): jag är 26 år och sambon min (nästa sommar blir han maken min) är 31. Vi bor strax utanför Stockholm. Jag är lärare på KOMVUX i historia/sam/geografi.
Vi började försöka få barn i september-09. I augusti-10 fick vi vårt första mf, i december-10 fick vi MA i v.11. I maj-11 blev vi gravida igen och denna ggn lyckades det! Mathilda föddes 19 januari-12. Så ca 1,5 år tog det innan vi blev gravida med henne... Vi gjorde en fertilitetsutredning under denna tid som inte visade ngt. Att det tog sån tid innan vi fick första plusset (ca 1 år) tror jag beror på att min kropp tig lång tid på sig att finna sin rytm efter p-piller.

Ja nu är jag alltså totalt inne i bebisbubblan, allt handlar om henne :P Just nu kämpar vi mot magont. Jag har uteslutit mjölkprodukter för att se om hon blir bättre. Köpte även "windi pysventilen" idag och den funkade faktiskt, kom både fisar och bajs :D Nu sover hon... Brukar inte ske vid denna tid (då brukar hon ha skrikperiod). Skönt!
// Pooh

Sophia ❤ född 28 maj 2013
Mathilda ❤ född 19 januari 2012
Användarvisningsbild
pooh
Alltid online

Status: www.livethosmig.bloggo.nu

Inläggav AnKa78 » 20 feb 2012, 22:27

Kul att det blivit lite fler här. Har heller inte så mycket tid att skriva, sonen tar mycket tid. Ang. Syskon planer har jag startat en tråd under svårt att bli gravid, heter syskonförsök till våren där ettan tagit tid. Vi har tänkt börja med syskon när sonen är ca ett år, vågar inte vänta för länge, kan ju ta några år igen...
MF 091203
Bild
Bild
Bild[url=http://www.pregnology.com]
Användarvisningsbild
AnKa78
Alltid online

Status: stolt mamma

Inläggav Femman » 21 feb 2012, 21:47

Hej alla härliga mammor.

Man hinner ju inte skriva här nuförtiden :)
Jag har en liknande situation som dig pooh.
Alexander är 4 veckor nu och vi kämpar också med magont. Har kontakt med BVC och testar sempers magdroppar, minifom, magmassage och att ta bort delar av min kost. Vi misstänker att han är överkänslig mot komjölk så det testar vi nu.
Vissa dagar är värre än andra så vi kan inte kalla det kolik men det är på gränsen. Jättejobbigt när han skriker så han knappt kan andas. Det skär i hjärtat :(
Vi testar oss fram med alla möjliga metoder att lugna honom. Endel hjälper, endel inte.

Sen kämpar jag fortfarande med att få mjölken att räcka till. Vi ger extra mjölkersättning på kvällarna så att han somnar ordentligt mätt. Han äter var 4e timma på natten så det är ganska skönt, nattamningen är effektiv och kort och han somnar oftast direkt efter han ammats.
Man får vara glad för det som funkar :)

Försöker lägga upp en bild på älsklingen :)
Bilagor
Alex_small.gif
(251.37 KiB) Nerladdad 15 gånger
BildBild
Femman
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år

Annons: