Annons:

Långtidsförsökare som fått barn

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Långtidsförsökare som fått barn

Inläggav Solen73 » 08 mar 2012, 00:13

Idag e vår lilla älskling 2 månader!

Helt otroligt va tiden går fort :-)
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Status: Lycklig 2-barnsmamma :-)

Inläggav MissB » 12 mar 2012, 23:00

Hur har ni det tjejer? Jisses vad fort dagarna går, de rusar verkligen förbi.
Förra veckan var vi på litet infomöte på förskolan Victor fått plats på. Känns så himla overkligt att prata dagis, nyper mig själv i armen fortfarande då och då för att verkligen fatta att han är här och är vår alldeles egna lilla fantastiska son. :D
Våren börjar göra entré också, verkligen jättehärligt ute om dagarna nu. Myser och njuter för fullt.
Ville egentligen inget med inlägget, bara höra hur ni har det och så.
Kram! :D
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
MissB
Alltid online

Status: Mamma till två underverk, Victor och Saga

Inläggav Femman » 12 mar 2012, 23:22

Ja det går verkligen undan. Alexander är snart 8 veckor. Det känns som vi var på BB förra veckan :)

Hur gör ni för att få era guldklimpar att sova på nätterna?
Alexander vill inte, han är så trött och ledsen och han kan knappt ha ögonen öppna men han vill inte somna.
Ibland är han klarvaken mitt på natten också. Kollar på allt möjligt och är inte det minsta trött.
Det enda som funkar är att gå omkring och vagga honom i famnen. Inte det man önskar mitt i natten. Sen när han väl somnat i famnen så kan man inte lägga honom i sängen förrän tidigast en halvtimma senare annars vaknar han och gråter direkt man lägger honom i sängen. Det funkar lite bättre om vi lindar in honom i en skön filt som han får somna i och låter honom sova med den om sig i sängen.
BildBild
Femman
Alltid online

Status: Är så lycklig! Äntligen är vi 3

Inläggav Solen73 » 13 mar 2012, 11:29

Femman;
Disa sover jättebra på nätterna men har börjat bli väldigt gnällig på kvällarna. Hon vill bara att vi ska sitta o hålla henne o somnar hon o lägger ner henne i babysittern så vaknar hon direkt.
Det är närhet de vill ha o just därför sover han bättre när han e inlindad....

Idag ska vi till BVC för vägning o mätning :-)
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav osofin » 14 mar 2012, 11:38

Imorgon är min lilltheh 12 veckor. Tiden den bara flyger fram och samtidigt känns det som om vi haft henne jämt.

Mary-Ester är duktig numer på att somna, men hade stora problem med det iallafall de första 6 veckorna. Däremot så sover hon inte länge på natten och jag får amma oftare på natten än på dagen för det mesta.

Igår var det en jobbig dag för jag glömde ge henne minifom innan den matning och när jag kom på det, gav jag henne efteråt, men tyvärr var det försent för hon skrek och skrek och skrek av magont stackarn. Skönt att veta att det hjälpet dock och att vi inte ger det i onödan.

Har riktigt dåligt samvete också för vi har inte varit ute och gått sen i lördags så ska ut snart. Försöker komma ut med henne varje dag och har gjort det sen hon föddes. Trots snö och oväder. Barnen behöver ju frisk luft....och jag med för den delen ;)

På två månaderskontrollen vägde hon 4240 gr och var 55,5cm. Har tackat nej till en vägning innan 3 månaderskontrollen. Så det ska bli spännande. Då är det dags för vaccineringen också.

Vet inte om jag skrev det sist, men tokfian håller redan på att få tänder. Kollade med BM och hon kunde också känna det. Fast det kan ju dröja innan de kommer fram helt, även om vi vet att de är på G. Egentligen inte mig emot om det dröjer till sommaren för då ska jag amma mindre. Inte kul när hon biter mig...känns redan ibland och det trots att ingen tand kommit ut helt än....

Roligt att det skrivs lite här ibland. Det är ju svårt för oss alla att få tid till sådana lyxsaker som att sitta i heöa 5 minuter vid datorn ;) Men härligt att höra från er...att det trots allt går ganska bra för oss alla! :)
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav Femman » 14 mar 2012, 13:48

Hej tjejer!

Vi jobbar vidare med att få honom att känna sig trygg och avslappnad nog för att somna. Ibland funkar det riktigt bra. Han kan ligga bredvid mig i korta stunder istället för att vara i famnen hela tiden.

Det är inte lätt att komma ut varje dag. Mitt mål är också att ta en promenad varje dag men ibland går det inte, tiden räcker inte till.
Hur har det gått för er med vikten? Jag gick ner snabbt de 2 första veckorna men nu står det still trots att jag ammar. Trodde det skulle vara lättare att gå ner i vikt efter förlossningen. Får nog gå med i viktväktarna :(

Använder ni bärsele eller bärsjal?
Jag köpte en ringbärsjal men den funkar inte så bra, hans huvud får inget bra stöd.
Nu ska jag sy en egen trikåbärsjal i stället, verkar funka.

Hur klarar ni er med sömn ni som ammar ofta på nätterna? Alex vill äta var 3-4 tim på natten och jag är helt slut. Skulle behöva sova en hel natt. Men vem behöver inte det!!!

Nästa vecka ska vi väga, mäta och vaccinera. Hoppas han har växt lite min lilla kille :)
BildBild
Femman
Alltid online

Inläggav osofin » 14 mar 2012, 17:41

Nej, det är inte så lätt att komma ut, men jag försöker verkligen. Ibland är jag helt slut. Då sitter jag bara på en bänk på gården med vangen och kanske läser en tidning eller nåt...

Jag gick också ner fort de första två veckorna. Jag har haft tur som bara gick upp 6 kilo under graviditeten och nu har jag gått ner 8. Men jag skulle behöva gå ner mer och jag trodde också att det kanske skulle vara liiite lättare eftersom jag ammar. Men nu står vågen still. (men bara den inte går upp så....)

Ärligt talat så tror jag att jag kommer krascha snart om jag inte får lite hjälp av min man. Han har haft såå mkt jobb nu (egenföretagare) så jag har haft varenda natt själv sen förlossningen. Vartenda blöjbyte på natten, matning och tröst...Sen så är jag rätt så ensam hela dagarna också så det börjar kännas. Maken hade inte möjlighet att ta 10 pappadagar i början heller...
Hoppas på bättre tider....och det snart. Så länge ammar jag, byter, tröstar, leker osv. Idag har jag dessutom vårstädat köket i över 3 timmar...
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Inläggav Solen73 » 14 mar 2012, 17:57

Hej på er!

Igår vägdes o mättes Disa, 9v+3dgr.
4429g o 53,2cm.

Jag har inte börjat me varken bärsele eller sjal men har en bärsele så d får d bli :-)

När d gäller amning på nätterna så e d lite olika men ammar sista gången ca 22.30 o sen sover hon 5-7 tim men sen kan d dröja 2-3 tim till nästa..... Känner ändå att d har blivit så mkt bättre me sömnen när jag får de timmarna i början på natten :-)

När vi kom hem från Neo efter ca två v hade jag bara 2 kilo kvar av de 8,5 jag gick upp men nu står d oxå still!
Trots att jag går jättelång promenader varje dag o väldigt mkt backar...

E era bebisar väldigt torra?

Kul o läsa vad ni skriver o bolla olika saker!
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav osofin » 14 mar 2012, 18:11

Kan inte låta bli att känna mig lite avundsjuk på er som får sova 5 timmar i ett streck!
Vad gör jag för fel? Fattar inte... :roll:
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Inläggav Femman » 15 mar 2012, 00:51

Jag har fått sova så länge en eller två nätter. Det var så ovanligt att jag vaknade och kollade så att allt var ok :) Han var extremt trött de gångerna, då han knappt sovit på dagen.

Alexander är torr på fötterna och huvudet men jag smörjer inte. Det räcker att ha olja i badvattnet har jag förstått. Det har hänt att jag smörjt med lite olja på foten då den varit mycket torr.

Hur känner ni inför att försöka skaffa ett syskon? Vi började prata om det då han var 2 veckor :) det vore så härligt med ett syskon.
Sen vet vi att det kanske inte går eller att det tar lång tid, men vi vill försöka ändå.
BildBild
Femman
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år

Annons: