Långtidsförsökare som fått barn

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Långtidsförsökare som fått barn

Inläggav Solen73 » 15 mar 2012, 19:25

Femman;
Vi har oxå pratat syskon.
Jag blir 39 o min sambo 37 iår så vi har inte tid o vänta.
Pratade me min BM om d så jag ska inte börja me piller eller nåt utan köra på. Har två jag känner som blev gravida när bebisen var 4 månader....
Ska d seb ta ett år eller behöva köra ET så måste man köra på direkt...

Hur tänker ni?
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Status: Lycklig 2-barnsmamma :-)

Inläggav Femman » 15 mar 2012, 21:05

Solen73: Vi tänker likadant. Vi fyller 38 och 36 så tiden rinner iväg.
Vi blev spontant gravida mellan 2 IVF-försök så vi kör på så snart som möjligt och hoppas att det tar sig spontant. Om det inte funkar får vi göra privat IVF.
Vårt problem har varit både att bli gravid men framför allt att behålla fostret, har haft 5 missfall. Blir det så igen så får vi se hur länge vi orkar försöka. Det tog rätt hårt på psyket :(
Sen har vi vår mirakelkille så det känns inte lika desperat den här gången. Förhoppningsvis funkar det bättre då vi kan slappna av lite nu.

idag har vi haft en riktigt bra dag. Det är så kul å se hur intresserad han är i mobilerna som hänger över skötbordet och sängen. Han kan ligga i nästan en halvtimma och bara titta intensivt. Så skönt för mig också, nu kan jag ta en dusch och fixa mat utan att stressa eller hålla honom i famnen.

Ibland är det bara så härligt att vara mamma. Skönt att kunna känna så ibland och inte bara hur jobbigt det är.

Kram på er fina mammor där ute
BildBild
Femman
Alltid online

Status: Är så lycklig! Äntligen är vi 3

Inläggav soma » 16 mar 2012, 16:56

Roligt att läsa om er som har "småknoddar" :D Elvira är ju 7 månader nu, är nära krypet och har nästan helt slutat amma. Värsta stora tjejen ju! :D

Ville bara skicka med lite hejarop egentligen. Första tiden är jobbig rent sovmässigt för även om man får sova några timmar i streck ibland så är det amning/matning på nätterna och man går omkring som en zombie mest hela tiden... MEN DET GÅR ÖVER!!! :D Elvira sover numer 19-05 ungefär, äter och somnar om till 07 så går jag och lägger mig i tid får jag sova skönt. Sen är det lite så att hon sover bra i några nätter och sen drömmer mycket någon natt och sen sover hon bra igen. Men som sagt mycket bättre än tidigare såklart! Så kämpa på tjejer

När det gäller syskon så ska vi köra på från i sommar. Då kommer syskon som tidigast när Elvira är 2 och jag vill inte ha tätare än så. Vi vill gärna ha syskon, men kommer inte att råköra om det tar tid, inseminera, utreda osv. Händer det så händer det och annars är vi nöjda med vårt lilla mirakel! :wink: Men förhoppningsvis får hon ett syskon. Vi är 34 och 35 8)
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav Solen73 » 17 mar 2012, 00:09

Precis som ni skriver så e vi överlyckliga över vår underbara dotter - lyckas vi en gång till så e d bara bonus!
De hittade inget "fel" på oss trots att vi gjorde IVF så vi får se om vi kan lyckas på egen hand när pressen e borta :-)
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav osofin » 18 mar 2012, 12:45

Vi tänker nog också så...att vi självfallet är oerhört tacksamma för vår dotter och ette syskon är ju ett plus. Vi har ett embryo i frysen som vi nog kommer att testa med om några år, men det är ju inte säkert att det klarar upptiningen, insättning, att fästa och sen bli ett barn...men testa gör vi nog. Sen vet vi ju inte heller varför jag haft så många missfall, så vi skyddar oss just nu med kondom, men det kan hända att vi skippar den så småningom...om vi känner oss redo.

Jag börjar verkligen gå ner mig nu känner jag. Helt orkeslös och jättekänslig. Gråter och blir arg för minsta lilla. Min man har äntligen det lite lugnare på jobbet och jag har väntat på det sen förlossningen - att få lite hjälp. Men nu är han sjuk istället så det är nästan ännu värre :( Förlåt att jag klagar lite. Är givetvis oerhört tacksam för att vi har barn. Är bara lite slutkörd just exakt nu. Men jag vet att det är som du SOMA, skrev...att det går över. Gäller bara att hålla ut... :oops:
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav Femman » 18 mar 2012, 17:18

Osofin: jag hoppas verkligen att du kan få hjälp av din man eller någon annan i din närhet. Du behöver få avlastning så att du kan fungera. Ingen tjänar på att du sliter ut dig, allra minst du själv.
Be om hjälp.

Styrkekram till dig
BildBild
Femman
Alltid online

Inläggav AnKa78 » 20 mar 2012, 10:38

Sett att det diskuterats syskon... Jag har startat en tråd som heter syskonförsök till våren där ettan tagit tid under svårt att bli gravid. Vi har inte börjat än men äter sista pillret om en vecka. Har varit lite kluven att börja nu för det har varit ett krävande år ( men underbart) nu äntligen sen någon månad tillbaka har lilleman börjat sova längre perioder på natten. Men det kan ju dröja flera år innan det tar sig igen o jag vill inte bli för gammal.
MF 091203
Bild
Bild
Bild[url=http://www.pregnology.com]
Användarvisningsbild
AnKa78
Alltid online

Status: stolt mamma

Inläggav Femman » 20 mar 2012, 13:27

Hej tjejer. Idag fyller Alexander 2 mån. Vi var till BVC på morgonen. Han har till min glädje skjutit i höjden och är nu 58 cm jämfört med 50,5 en månad sen. Vid förra mätningen så hade huvudomfånget dragit iväg men nu var det normalt :) vikten håller sig stadigt på sin kurva, han väger 4,6 nu, stora killen :)

Han har kommit in i en jobbig period igen, får se när det går över. Han är så gråtig och klängig nu, det går inte att lägga honom mer än 5 min. Hinner inte med något men det är bara att hänga i. Jag blir starkare av att veta att det blir bättre snart :)
BildBild
Femman
Alltid online

Inläggav Solen73 » 22 mar 2012, 11:48

Idag e vår lilla sessa 2,5 månad!
I tis var vi på läkarbesök på BVC o allt var bra.
4596g o 54,4cm
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav osofin » 23 mar 2012, 13:37

Hörreni... Jag har en undran.
Hur räknar man barnets åler nu? Eller....rätare sagt. Hur tänker ni? Min dotter är född den 29 december så på BVC så säger man att hon är 3 månader den 29 mars. Man räknar kalendermånader. Igår fyllde hon 13 veckor... så när man läser på nätet om barnets utveckling, är det kalendermånader då?
Känner mig lite dum som ens frågar, men jag har verkligen ingen aning.
Sen har jag hört att om ett barn är fött 3 veckor tidigt, så räknar BVC att barnet är typ 3 veckor efter i utveckligen...upp till ett år iallafall. Har ni hört nåt om detta också?
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Status: Stolt mamma

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år