Långtidsförsökare som fått barn

Snack om barnets första år, allt från nyfödd till trotsåldern.

Re: Långtidsförsökare som fått barn

Inläggav osofin » 19 apr 2012, 20:11

Min dotter har vid bara 3 tillfällen sen hon föddes, sovit så länge som 5 timmar i sträck. Annars är det MAX 3h som gäller...
Känner mig lite sliten.
Skönt att Disa sover. Hoppas att natten blir bra. Det är typ bara 10% som får feber eller liknande av vaccinationen enligt min BM. Så hoppas att Disa slipper.

Förövrigt har dottern min en tillväxtperiod just nu och äter mycket och är ofta trött samtidigt som hon håller på att få 2 tänder! Magen krånglar lite igen. Så hon är inte på så bra humör alls...Hoppas att det lugnar ner sig lite snart.
Har lagar en massa barn,at idag och fryst in. Ska börja med smakprotioner om drygt en vecka. Jag fuskade lite dock och lät henne smaka från mitt finger när jag hällde i burkar och hon verkade verkligen gilla det! Spotta inte ut nåt alls. Men lite fundersam blev hon allt ;) Just den hon smakade var med sötpotatis och morot. Gjorde 4 sorter och ca 50 protioner idag. Sen tog burkarna slut. Nu ska jag tigga fler från vänner och familj så jag kan göra mer mat....
:D
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Status: Stolt mamma

Inläggav Femman » 19 apr 2012, 21:58

Bra jobbat med barnmaten :-) Man kanske skulle prova att göra egen mat.

Alexander fick vaccin idag, han har varit jättegrinig och ledsen och trött. Vi gav honom alvedon, då blev det bättre. Får se hur natten blir. Hoppas han mår bra i morgon.

I vanliga fall är han lugn som Disa. Det är tur att alla dagar inte är som denna.
BildBild
Femman
Alltid online

Status: Är så lycklig! Äntligen är vi 3

Inläggav Femman » 19 apr 2012, 21:59

Bra jobbat med barnmaten :-) Man kanske skulle prova att göra egen mat.

Alexander fick vaccin idag, han har varit jättegrinig och ledsen och trött. Vi gav honom alvedon, då blev det bättre. Får se hur natten blir. Hoppas han mår bra i morgon.

I vanliga fall är han lugn som Disa. Det är tur att alla dagar inte är som denna.
BildBild
Femman
Alltid online

Inläggav Solen73 » 19 apr 2012, 22:57

Osofin;
Jobbigt att hon inte sover längre :-( men d kommer!
Förstår att d e jobbigt!
Jag tyckte d va skönt när hon sov 5 tim men detta e rena himmelriket :-)
Hoppas d håller i sig bara!

Va duktig du e me maten!
Jag har oxå tänkt göra egen.

Håller hon på o få tänder????
Hon e ju inte ens 4 mån???

Femman;
hoppas d går bra inatt!
Disa har varit lite grinig igår o idag men ingen feber o sov jättebra, 8 tim, inatt :-)
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Status: Lycklig 2-barnsmamma :-)

Inläggav Solen73 » 19 apr 2012, 23:03

Vad säger era BM om just smakportioner o barnmat?

Här var d innan 4 mån helammning o sen smakpotioner i övergång mot mat men nu e d ändrat till 6 månader..... Antar att det e livsmedelsverket som har d som riktlinje i hela Sverige.....

Jag har tänkt helamma så länge d går o börja me mat isåfall runt 6 mån.
OM hon börjar sova dåligt innan d så blir d gröt på kvällarna.

Hur tänker ni?
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav soma » 20 apr 2012, 14:44

Det där med smakportioner är svårt. E fick smaka när hon kunde sitta i sin matstol och visade intresse för vår mat. Hon var då runt 4 mån, men jag bytte inte ut något mål till mat eller gröt förrän runt 6 mån. Känns som att hur man än gör så gör man fel (eller rätt beroende på hur man ser på saken :) ).

Osofin: ett bra tips är att hälla mat i isbitsformar. En kub är en lagom smakportion i början och sen ökar man. Tar ju ett tag innan de äter en större mängd.
BildBild
Användarvisningsbild
soma
Alltid online

Bor: Stockholms län
Status: Tvåbarnsmamma <3 fd långtidsförsökare

Inläggav osofin » 22 apr 2012, 12:45

Jag ska prata med min BM om det där med mat på fredag. Men jag tänker ju inte byta ut amningen mot mat, utan ge henne en gång om dagen efter amningen. Sen successivt byta mot mat när hon är runt ett halvår. Men jag tror att vi mammor känner vad som är bäst för våra egna barn. Man kan lyssna på råd och så, men gör vad ni själv känner är bäst! Ni känner nog ert barn mycket bättre än BM och vet huruvida han/hon är intresserad av mat etc.
det är skönt att vi kan para om det här inne och dela med oss. :D

Ska nog ta ock prova det där med iskuberna. Gjorde det med bröstmjök och det gick inte alls att få ut dom. Men ska prova med maten också. Skulle vara bra om det funka ;)

Jo...hon började redan när hon var 2½ månad att få tänder. BM kände det också. Men nu börjar hon smått bitas den ungen. Så vi får se hur länge jag kan amma.

Oj. nu vakna lillan. får skriva mer en annan gång....
Bild
Bild
Bild

Missfall dec -08 v.6, våren -09 v.5, hösten -09 v.5, mars -10 v.10, sommaren -10 v.5, nov -10 v.5, sep -12 v.6, feb -13 v.5, maj -13 v.10, okt -13 v.5
Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

Inläggav Solen73 » 02 maj 2012, 23:18

Hej tjejer!

Ngn mer här inne som fått tillbaka sin mens?
Jag fick mens när Disa var 3 mån o väntar den igennu i dagarna....
Trodde inte man kunde få den så snabbt men d kan man visst.
Det e visst vanligt när bebisen blrjar sova länge på nätterna o Disa har ju sovit 7 tim sen honvar 2 mån o 8 tim sen honvar 3 mÅn.
Vi har inget skydd för viskulle vilja ha ett snabbt syskon men efter ett års försök med Disa så blev d ju IVF så vem vet hur d går nu.....
Bild
Användarvisningsbild
Solen73
Alltid online

Inläggav Femman » 03 maj 2012, 08:27

Hej.

Alexander är 3,5 mån nu och jag har slutat amma. Jag tror att mensen är på g, vet inte om den kommer för att jag slutat amma eller om den skulle kommit ändå.

Igår var vi på babymassage, han älskade det. Han sov i 9 tim!!! Så härligt. Han har som längst sovit 7 tim förrut och det har bara skett ett par gånger. Så nu ska vi börja massera ofta :)

Han snackar massor och gärna på nätterna, man blir ju trött men kan inte låta bli att le när man möts av världens leende kl 3 på natten. Han har börjat skratta lite också. Så härligt när det händer :)

Visst blir det roligare ju äldre dom blir. Så kul med kontakten och komunikationen man har nu i jämförelse med när de var nyfödda.
BildBild
Femman
Alltid online

Inläggav osofin » 04 maj 2012, 13:47

Jag har haft mens 2 ggr redan, trots att jag helammar. Vi skyddar oss med kondom eftersom man ännu inte vet orsaken till alla missfall...Och även om jag oerhört gärna vill ha ett barn till, så bör vi vänta lite.

Lillan sover fortfarande illa. Natten till igår och natten till idag har hon vaknar 2 till 3ggr i timmen och skrikit. Jag är heeeelt slut!! Dock fick jag sova på morgonen tack vare att min man kunde ta över klockan 6. Men nattsömnen är jag ganska viktig den med. Tror jag blir tokig snart :roll:

Nu sover hon dock. Vi är ute och går varje dag och då sover hon bra i vagnen och även en stund efter att vi kommit hem. Denna veckan har jag gått nästan 2 mil och det gör susen för vikten kan jag lova! Nu gick jag ju bara upp 6 kg under graviditeten, men jag har gått ner 11 ;)

Förutom allt skrik på natten så är hon verkligen underabrt snäll. Busar en massa och söker konstant kontakt. Leker och pratar och ler. Hon skrattar dock nästan aldrig. Hon kan skratta med hela ansiktet och kroppen, men det kommer liksom inget ljud. Är det nån mer som har det så? Det är som om hon inte kan, eller inte kommit på hur man gör för att skratta. Så lustigt :shock:
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
osofin
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Barn 0-2 år