Ledsen, deppig och ingen ork...

Gravid och ångest, depression och bipolär sjukdom

Ledsen, deppig och ingen ork...

Inläggav Angelica_87 » 29 jan 2011, 17:02

Hej!
Jag tänkte bara se om det fanns någon mer som känner som jag. Ibland vill jag bara ligga i sängen och glo upp i taket resten av livet.. Det känns så hemskt att ibland tänka att man kanske inte skulle blivit gravid, att barnet kan ha det bättre utan mig sen. :(
Det är svårt att förklara exakt hur man känner, men rubriken säger väl på ett ungefär hur det är..
Det man gör är att sova, jobba, sova och jobba.. Man är inget roligt sällskap direkt, och då får man dåligt samvete för det också. Foglossning på allt gör inte saken bättre, jag är glad om jag orkar upp på morgonen och gå till bussen så jag kommer till jobbet...

Aja, finns det någon som har det likadant ibland? Inte alltid, kanske periodvis? Eller någon som har något tips om hur man kan vända allt :?:
Angelica_87
Stammis

Re: Ledsen, deppig och ingen ork...

Inläggav Emils mamma » 29 jan 2011, 20:10

Hej Angelica!
Du är inte ensam som känner så! Att vara gravid är en hormonstorm utan dess like och det kan leda till att man känner sig nere och orkeslös i perider. Dessutom kan man känna "krav" på sig att man borde vara himla lycklig för graviditeten och då kan man t o m skämmas för att man mår som man gör. Hur ser din situation i övrigt ut? Har du stöd av din partner, familj, vänner etc. Har du någon som du kan prata med? Om inte (eller om du känner att de inte riktigt förstår) kan du alltid ringa din BM och få träffa någon kurator eller liknande. Det är viktigt att ta reda på om du mår så dåligt att du behöver regelbundet samtalsstöd eller kanske medicin (ja, man kan äta medicin under graviditeten om man verkligen behöver det!) Humöret kan gå upp och ner väldigt mycket, ibland mår man rätt bra och känner sig glad och nästa stund är man nere i ett svart hål igen. Det är faktiskt normalt. Om du är orolig och tänker mycket på t ex förlossningen, relationen till pappan, ekonomin, om du kommer att klara av att vara mamma så kan det så klart göra dig nedstämd och deppig. Vilken vecka är du i, förresten?

Jag väntar nr 2 nu. När jag väntade Emil mådde jag toppen. Sen när han hade fötts mådde jag däremot botten, orkade ingenting och behövde massor av hjälp och stöd av min familj och sjukvården. Det finns hjälp att få om man behöver och du behöver inte skämmas om du behöver det!

kramar
Emils mamma
Emils mamma
Stammis

Inläggav soffilina » 29 jan 2011, 20:21

du är inte ensam, det är faktiskt rätt vanligt att känna som du känner.
om du mår väldigt dåligt kan det vara bra att få prata med någon. på min mvc har dom en psykolog som är inriktad på just gravida, här är även samma psykolog kopplad till bvc och mammor.
så du kan alltid prata med din mvc.
min blogg: http://soffilina.blogg.se
mammatankar, vardag och en himla massa Kerstin <3

BildBild
Användarvisningsbild
soffilina
Alltid online

BF: 100807
Status: mamma till finaste Kerstin född 100814 :)

Inläggav EmmyBus » 24 feb 2011, 19:15

Känner precis som du till och från. Speciellt när folk frågar hur jag mår för jag vet att de förväntar sig att man säger att allt är prima och att man är en superglad och lycklig blivande mamma. Visst jag är glad, men sömnlöshet, irritationer, humördalar, press, stress, oro och ångesten över kroppen som förändras och blir oigenkännlig känns grymt jobbigt många gånger. Tränade mycket innan jag blev gravid och jobbade hårt för att få den där "drömkroppen". När jag äntligen började få ett resultat jag var nöjd med så blev jag på smällen. Jag ville verkligen bli graavid innan och hade planerat det. Men sen slog allt mig som en bitch-slap! Jag kunde inte längre träna som jag ville, äta som jag ville. Hela vardagen ändrades på bara en timma.. Nu sitter jag här med världens kula på magen och är verkligen inte samma person som jag var innan. Har blivit inåtvänd och ganska så osocial av mig. Har ingen lust eller ork med saker. Känns fruktansvärt många gånger. Får ångest. Men vissa dagar mår jag så himla bra! Jag lever på de där dagarna som är bra. Något annat kan jag inte göra just nu.
EmmyBus
Nykomling

BF: 130611
Bor: Örebro

Inläggav Miast » 25 feb 2011, 09:12

Vilka klockrena beskivningar ovan, jag känner precis likadant. Vissa dagar är jag såååå trött och har ingen ork/lust att ta tag i något varken på jobbet eller hemma. Och vissa dagar mår jag jättebra och gläds över graviditeten. Det känns som det enda jag gör just nu är att sova, äta och jobba. Jag är också väldig osocial just nu, orkar inte umgås med folk och vara trevlig, vill bara sova/vila. Skulle gärna bara sova fram tills bebisen kommer i juni, kanske skulle gå i ide? :roll: Nej, men du är inte ensam, tror det är ganska vanligt att man funderar på livet och allt annat när man är gravid, det är en stor sak men ack så underbart när man ligger där på förlossningen med bebisen på magen :D

Styrkekramar till er alla som känner er nere just nu, det bli bättre!
Bild Bild
Miast
Alltid online

Status: Tvåbarnsmamma

Inläggav EmmyBus » 25 feb 2011, 19:53

Miast: Ja det är väldigt skönt att veta att man itne är ensam! Detta är ju någt man helst inte vill prata om trots att det är väldigt vanligt att känna på detta sättet! Tror det har lite med samhällets sätt att se på saker. Man ska ju alltid vara så förbannat glad, driftig och positiv! Blää på det! Jag tänker bara göra det som känns bäst för mig iaf. Ikväll vill jag bara sitta vid datorn och läsa här på minbebis för det får mig att må bättre. Jag skiter i disken och att det är dammigt på bordet! Det får fan gubben ta och fixa när han kommer hem, sådeså! Såg att du är beräknad inte långt efter mig :D vad roligt! Hade du en bra förlossning med förra? många kramar
EmmyBus
Nykomling

BF: 130611
Bor: Örebro

Inläggav Angelica_87 » 26 feb 2011, 10:13

Hej!
Vad bra att man inte är ensam.. Ibland känns det som att man är det. Ensam om allt, att det inte finns någon som fattar eller vill hjälpa. Hjälpa går ju inte, men man vill ju ändå ha det.. Som allt annat vi förklarat så det liksom inte att sätta ord på vad man vill ha/behöver.. Sova, vila, jobba, äta.. Hur kul liv har man då ?
Som Miast skrev, att man inte orkar vara trevlig ens det känner jag igen!
Orkar inte träffa folk, för man orkar inte va trevlig. De frågar hur man mår hela tiden, man svarar "bra" fast det är åt helvete. För man vet att de orkar inte bry sig eller höra hur det egentligen är.
Sen tycker jag det är så jobbigt med allt man läser och hör om att allt ska vara så underbart när man är gravid. Man ska vara glad och allt är så perfekt.
Men när man har ont precis överallt, inte kan jobba men vet inte om f-kassan godkänner sjukskrivningen, sitter hemma och är trött med värk så mår man inte bra, man vill kunna säga det. Men tyvärr blir man istället inåtvänd och håller det för sig själv för vem orkar lyssna?
Angelica_87
Stammis

Inläggav RavenRoxx » 28 sep 2011, 16:49

Kunde inte sagt det bättre själv. Jag mår också piss just nu.
Är i v 6+4 fick jag reda på idag hos BM och hon sa även att det är normalt att känna sig depp, ledsen och tråkig.
Jag vill bara lägga mig i sängen och vakna när allt är över så jag kan vara en lycklig mamma...
Jag vill ju ha barn, har väntat på det länge, men enda lyckokänslan var när jag plussade, sedan efter det så är allt bara skit, vill inte, orkar inte...
Men det ska väl gå över det med någon gång.
Det blir nog bättre snart :)
RavenRoxx
Stammis

BF: 120514
BIM: 110909
Status: Gift, plastmamma och gravid

Inläggav kristallklarvinter » 28 sep 2011, 19:11

Ingen är ensam. Dock lever vi i en värld där man ska hålla fasaden uppe och visa att man är bäst och starkast. Efter att jag fick barn har jag för det mesta berättat precis som jag känner om allt för alla. Dock har jag mötts av "väggar" alltså inget gensvar. Men i efterhand fått höra att de haft det likadant som mig. Då har jag undrat varför de inte sa något när jag som mest behövde det?

Jag hoppas att ni finner styrkan i att vi inte är ensamma om några känslor. Det gäller bara att hitta rätt famn att dela dem med!

<3
kristallklarvinter
Alltid online

BF: 120425

Återgå till Psykisk ohälsa under graviditeten