Leker vid sängdags! Tips!

Sömn, sovrutiner och matvanor är inte lika lätt för alla, diskutera mat och sömn.

Leker vid sängdags! Tips!

Inläggav louham » 02 feb 2013, 22:05

Hej!

Vi har en dotter på nio månader som vi vill ska somna i egen säng snart (jag vet att vi är sena:P). Vi ger henne välling i sängen halv åtta och sen ska hon sova. MEN efter vällingen sätter hon sig upp och leker i sängen. Även om det är det gulligaste i världen så vill vi få henne att sova. Hon är trött för då har hon varit vaken sedan tre/fyra men inte trött så hon är ledsen. Vi har testat att lägga henne ner så fort hon sätter sig upp och även att försiktigt hålla på henne för att hon ska lugna sig, men det slutar bara med att hon blir jättearg och att vi tar upp henne i famnen så att hon får somna där. Hon sover annars de flesta nätter i egen säng hela natten utan uppvaknanden. Tips på hur vi kan få henne att somna i sängen?
Bild
louham
Stammis

BF: 120521
Status: Mamma till Liv

Re: Leker vid sängdags! Tips!

Inläggav LadyMalina » 03 feb 2013, 00:37

Jag säger som min bvc-tant: Där hon sover ska det vara mörkt, tyst och tråkigt.
Dvs, ta bort alla leksaker osv så att det blir svårt för henne att ha något att leka med. Släck alla lampor, stäng dörren och försök vara tysta i närheten så att hon inte blir störd. Är hon trött så kommer hon så småningom att vilja gosa ner sig bland lakanen och somna.
Man får ha lite tålamod, och skriker hon en längre stund så får man så klart gå in och trösta. Men till slut fattar hon att nu är det sovdags och vänjer sig vid den egna sängen.

Vi håller som bäst på att använda oss av samma metod för att vänja vår dotter av med att somna vid bröstet. :•)

Lycka till!
Bild
LadyMalina
Stammis

BF: 120424
BIM: 140110
Bor: Lund
Status: Mamma till söt tös <3

Återgå till Barns sömn & matvanor 0-2 år