Annons:

LIVMODERTAPP LITE ÖPPEN?! (v.26) Hjälp någon!

När börjar magen synas & vad får man äta? Diskutera kropp & kost!

LIVMODERTAPP LITE ÖPPEN?! (v.26) Hjälp någon!

Inläggav aaliyah » 21 jun 2010, 23:03

Hejsan!
Idag är det v. 26 exakt för mig (detta e min första graviditet), och idag när jag stog o duschade så ville jag känna efter inne "där nere", och det kändes helt annorlunda idag än vad det någonsin gjort på mig i hela mitt liv förut, först tänkte jag "vad mjukt det känns" och sen när jag kände där längst upp på livmodertappen så var den jättemjuk och lite öppen!!!! Asså inte JÄTTEöppen, men den brukar va hårdare än så här som idag, och det går inte att få in något ALLS där! det e som nåt hål som e så litet som en nål annars typ, och IDAG kunde jag få in toppen av pekfingret där t.o.m, typ 1 eller ½ cm, sen tog det stopp, så kunde inte få in mer typ, men ville inte känna där inne precis för det känns ju obehagligt o läskigt..... jag blev så himla orolig att jag fick tårar i ögonen o oroade mig jättemkt för att något står fel till me lill-bebisen.... så jag ringde på en gång till min man, och han sa att jag ska göra mig klar så åker vi till barnmorskan.
Sen kom vi dit, och jag sa till en barnmorska exakt vad som hänt, och hon ba "har du varit gravid förut?" och jag sa NEJ, o att detta e min första graviditet, då blev hon lite chockad o sa typ "o du känner inga smärtor i magen eller sammandragningar?" och nej sa jag då, för jag har inte känt något sånt alls....utan det enda e ju livmodertappen som e lite "öppen & mjuk".... och hon verka så chockad som att hon ALDRIG hört nåt liknande o inte fattar varför det skulle vara så, sen sa hon att jag skulle gå o prata med min egen barnmorska som var där, så då gjorde jag det, och hon va ju ÄNNU mer chockad...hon verka inte tro på mig nästan, och sa "men det är ju väldigt svårt att känna med fingrarna, jag kan inte ens känna det nästan på mig själv"...hon liksom stirrade på mig och fatta inte någonting hur det kan va så utan att jag har värk eller sammandragningar o hon sa ständigt "e du verkligen säker på att du känt det?"..... så sen sa hon "ja åk till förlossningen! eller vill du jag ska känna på dig?"
så då bad jag henne göra det, så det gjorde hon, och hon försökte känna efter men det va lite svårt att nå sa hon...men till slut sa hon "nääe jag får inte ens in något av mitt finger! du är inte öppen någonting!" .... hon fattade inte "vad jag kan ha känt.."... så det kändes ba meningslöst att säga joo jo jo hela tiden, så jag gick därifrån o ba acceptera vad hon sagt, men JAG VET vad jag har känt! så fort jag kom hem så kände jag det igen!!! och det var superlätt att känna det! jag har korta fingrar, och det går ändå..... jag är 100% säker!!
vill bara att någon ska veta varför och säga anledningen till mig!
istället för att gå runt o undra & höra "nej du kan inte ha känt det.."

så imorgon får jag väl åka till sjukhuset o kolla.... kanske dom är bättre....för fattar verkligen inte hur hon inte kunde känna det som jag känt, eller veta liknande saker......

har någon här någon som helst aning?! SNÄLLA HJÄLP om ni vet något om detta eller så... skulle bli väldigt tacksam.. =)

// Orolig 18-åring........... :roll: :shock: :?: :!:
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
aaliyah
Nykomling

BF: 100926
Status: min dotter♥

Mitt Krypin

Re: LIVMODERTAPP LITE ÖPPEN?! (v.26) Hjälp någon!

Inläggav helenaeg » 21 jun 2010, 23:25

Hej. Det enda jag kan säga är att när de kollade livmodertappen på mig för ett par veckor sen så fick de verkligen ta i för att komma ändå in där den sitter. Den sitter jättelångt in och få kan känna den. Jag säger inte att det du kände var fel men jag undrar bara hur du är säker på att det var just livmodertappen du kände? Man har ju rätt mkt ojamnheter och så inne i slidan. Barnmorskorna har stor vana av att känna på livmodertappar och hur mkt man öppnat sig i och med att de är med när man föder och det är ofta de som gör undersökningarna av livmodertappen.
Om du är jätteorolig ska du såklart kolla upp igen. Försök bara tänka på att sin barnmorska gör många såna undersökningar hela tiden.
Om din livmodertapp skulle börjat mjukna så kan man gå hela graviditeten så utan att det är farligt.
BildBild
helenaeg
Alltid online

Status: Tove du är mitt allt

Mitt Krypin

Inläggav aaliyah » 23 jun 2010, 18:10

Ja asså jag är HELT säker på att det var livmodertappen!
För jag har alltid känt den där inne förut, men då har den varit hård och det har inte gått att få in nåt där, fast man kan känna att det e nåt pyttelitet hål....
jag har aldrig kollat upp hur en livmodertapp ser ut, men sökte på google och den ser exakt ut som jag tänkt mig, exakt så som den känns ser den ut!
och jag kunde ju inte få in 1 cm av fingret, men fingertoppen liksom....
och den är MJUK nu....inte som förut, men barnmorskan sa ju inte ens att den är mjuk..... för den har aldrig varit så innan på mig! och jag vet inte om det är normalt att den blir så i v.26, från ingenstans! :O

men jag e iaf säker på att det va livmodertappen, den sitter ju längst in, längre in kan man inte nå, än där den sitter!

den kanske är normal, fast ändå inte som den brukar va för mig...så därför hon inte tyckte det va nåt konstigt?! vet ej... 8-)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
aaliyah
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav MammaK » 24 jun 2010, 22:11

Hej!

Jag förstår att du är orolig. Kan du inte be dem göra ett extra, vaginalt, ultra ljud? för då kan dom ju se om det verkligen är så att den börjat öppna sig! När jag väntade mitt första barn gick en liten del av mitt vatten redan i vecka 32, vi åkte in till sjukhuset för kontroll och då visade det sig( genom UL) att min livmodertapp var HELT utplånad. Det fanns inget kvar av den, förlossningen var på väg. Jag hade inte märkt av något av detta innan vattnet gick. Men för att du ska få veta säkert, så åk till sjukhuset och se om de kan göra en kontroll!
MammaK
Alltid online

BF: 131023
Status: Snart mamma till tre <3

Mitt Krypin

Inläggav aaliyah » 28 jun 2010, 18:01

Hejsan! Tack för svaren :)

Jag ska nog be dom kolla upp det där igen... har inte gjort det än..
men vet ni om det är normalt att livmodertappen blir så?
att den plötsligt blir mjuk o mer öppen så att man kan få in lite av fingertoppen? :o

Och oj vad tiidigt din första förlossning startade.. :O v.32...
men gick allt bra då med bebisen? och kunde du föda det vaginalt? =)

ibland blir jag rädd av tanken att man inte skulle känna av några värkar eller sammandragningar och inte veta att vattnet gått, typ om det hände när man badade eller så! :O vad ska man göra då liksom...
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
aaliyah
Nykomling

Mitt Krypin

Inläggav Mummyby4 » 28 jun 2010, 18:32

Hej där!

Jag är en glad 27åring som väntar mitt 5:e barn...TRO mig du vet när det går igång!!!!
Men kolla definitivt upp det här med livmodertappen.....känns ju bättre för dig om du kan vara lugn :)
Mummyby4
Stammis

Mitt Krypin

Inläggav stajners » 28 jun 2010, 20:25

Det lär ju vara vanligare att man känner av när latensfasen (början på öppningsskedet) startar än att inte känna av det. Värkarna känner man verkligen av!! Och vattent återbildas ju så det är ju inte så att allt forsar ut och sen kommer det inget mer. Det fylls ju på hela tiden och lgger inte bebisen ör hålet i hinnsäcken så borde det sippra. Så gjorde det iaf för mej.
Bild Bild
Inga fel enligt utredning
MF 30/4 2011, v 6
MF 22/2 2011, v 13 (trots levande foster)
MA 16/9 2010, v 9 (fostret dött v 7)
stajners
Alltid online

Status: Stolt tvåbarnsmamma!

Mitt Krypin

Inläggav MammaK » 28 jun 2010, 20:30

som föregående skrev, ja du känner defenitivt av värkarna :D De känns. Ja det startade tidigt för min del, jag blev inlagd på sjukhus med sängläge i 2 veckor och 2 dagar, fick medicin i form av sprutor och tabletter för att stoppa en alltför tidig förlossning. Men så vecka 34+1 så kom vår lille son ut och han mådde bra :) lite gulsot och lågt socker så han fick ligga med socker dropp i kuvös ett tag. Men annars gick det bra!
Kolla verkligen upp det där med livmodertappen, om man är osäker är det bättre att veta, även om det inte skulle vara något! Lycka till! skriv gärna mer när du pratat med bm, hade varit intressant att veta hur det går för dig!
MammaK
Alltid online

BF: 131023
Status: Snart mamma till tre <3

Mitt Krypin

Inläggav Catem » 10 okt 2017, 18:23

Hej!
Jag är i v25 och känner igen mig i exakt din beskrivning. Jag upptäckte mitt efter sex, killen körde ganska hårt med fingrarna just vid livmodertappen så jag vart själv orolig och kände efter efteråt. Var hos BM idag och hon kände inte efter utan skickade vidare till läkare med ett besök som ligger om 1 (!!) hel månad framför!!!
Jag kom och grät på jobbet efteråt och skickades hem med hänvisning om att ringa förlossningen. Ringde nyss, och fick svar att ta det lugnt och vila och lyssna på yttre. Jag känner mig INTE ett dugg lugn! Detta känns inte normalt för mig heller jag har precis som du en normalt sett stenhård och supertät livmodertapp. Nu känns det som att en fingerspets kan matas in. Och jag känner mig orolig. Jag vet inte vad detta betyder. Kommer jag att föda för tidigt?!?!?! Jag får PANIK! Hur gick det för dig???? Måste fråga, vet inte hur jag ska få lugn annars.
Catem
Nykomling

Mitt Krypin

Återgå till Kroppen & gravidkost
Annons: