Lustgas vid förlossning

Diskutera olika typer av smärtlindring, vilken förlossningstyp är du? Detta är bra att tänka på innan förlossningen.

Re: Lustgas vid förlossning

Inläggav Lucci » 04 okt 2009, 21:26

Jag använde bara lustgas och varmt bad, tyckde den var suverän ända tills jag var öppen ca 8cm och då svor jag och ville ha EDA men vi hade redan hållit på i ca 28 timmar och BM övertalade mig att låta bli för inte riskera värksvaghet och att dra ut på det ännu mer. efter det har jag lite minnesluckor :oops: andades in lite väl mycket...
Men jag tycker att masken hjälpte mig att andas rätt och slappna av, innan jag fick börja med lustgas andades jag för häftigt och blev stundtals yr.
Tyckte inte att det var obehagligt med mask, däremot protesterade jag när BM tog bort den för att "väcka" mig ur mitt rus... :oops:
Satsar på att prova med bara den och bad vid nästa förlossning med!
Bild
Bild
Lucci
Alltid online

Inläggav Danem » 04 okt 2009, 22:30

Ja jag är oerhört impad utav er som pallade förlossningen med bara lustgas!
Jag själv vägrade att testa ens en gång,
barnmorskan slog på den och hela jag fylldes av rädsla eftersom jag redan mådde nog illa och har läst många historier om de som mår illa och spyr av den och spy skulle jag icke göra!
När det blev som värst så var det en annan barnmorska som tjatade om att jag skulle prova den men jag stenvägrade då med,
under krystningarna däremot var jag illa tvungen till att använda den men det var mest syre för att Olivers hjärtljud var så dåliga så jag behövde syresättas så han skulle må bra och då kunde jag inte säga nej!
Men jag märkte inte av det lilla jag fick och kommer antagligen tacka nej nästa gång med :)
Mamma till två fantastiska barn

Bild Bild
Användarvisningsbild
Danem
Alltid online

BF: 090413
Status: Stolt mamma till två snyggingar! :)

Inläggav MollyPolly » 04 okt 2009, 23:32

Jag fick lustgas, o den va underbar! Jag blev ganska snurrig i hatten, men min pojkvän höll koll på hur mycket jag tog o när jag tog. Jag kallade narkosläkaren för trollkarlen från Oz, när han kom för att sätta EDA. Jag tvingade oxå alla på salen att "erkänna" att min kille minsann va den snyggaste killen i hela världen.Jag började upprepa samma mening om o om igen-" I´ve got a kittycat in my room" (från en dokumentär om världens längsta människor, där det va en lång tant som sagt just detta med en enormt mörk röst.) Jag upplevde nämligen att rösten blev mörkare o lite segare..hehe, knäppt jag vet! Jag avslutade hela "trippen" på lustgas att deklarera för narkosläkaren att jag älskade honom...(jag va tacksam för att jag fick EDA o ville väl förklara det.)
Hade i allafall bara en bra upplevelse av lustgasen o kommer ta den igen :D
[url=http://www.TickerFactory.com/]
Bild
[/url]

BildBildBildBildBildBildBildBild
MollyPolly
Alltid online

Inläggav Erikas » 04 okt 2009, 23:44

Haha nu börjar jag längta till nästa förlossnig av att läsa allt detta.. även om det var fruktansvärt så var det fantastiskt med! Jag stannade av när jag öppnat mig 6cm, smärtan stegrade hela tiden men det hände inget därnere, då valde jag att få EDA. Ville klara mig så länge jag kunde utan men det gick inte längre efter nästan tio timmars FL och flera dagars latensfas. Blev så matt när det liksom inte hände nåt förutom att allt gjorde överjävligt ont.. Men man glömmer fort! Helt sjukt!
Användarvisningsbild
Erikas
Alltid online

BF: 110811

Inläggav Cayenne87 » 05 okt 2009, 00:11

Jag provade lustgasen men jag klarade inte av den alls! Jag fick panik av den för det kändes som jag inte fick någon luft och då stod den på 50/50. Så jag gav upp lustgasen rätt snabbt. Jag fick inte in tekniken så den tog när värken upphört. Jag hade väldigt starka värkar när jag började med den. Det kanske hade varit lättare att få in snitsen om jag hade börjat med den tidigare.
Min förlossning gick snabbt. Jag hade etablerade värkar 23.00 och 00.30 behövde jag smärtlindring, då erbjöd de EDA. Sen en kvart senare kom de in och fråga om jag vela ha lustgas.. Men narkosläkaren kunde inte komma så jag blev utan EDA och 02.00 hade jag krystvärkar.
Jag kommer säkert prova lustgasen nästa gång oxå men jag misstänker att jag inte kommer klara av den nå bättre då. För jag fick verkligen panik av den. Det kändes som man andades men ändå inte fick nån luft!
Bild

Bild
Cayenne87
Alltid online

Status: Väntar vårat andra barn <3

Inläggav jennyc » 05 okt 2009, 10:49

Jag får förtydliga att jag inte bara använde lustgas utan även fick EDA.
EDA blev det mest för att jag vägrade ligga ner under värkarna då trycket bakåt var jättetjobbigt. EDAn tog inte bort trycket men det tog bort all annan smärta så jag kunde ligga ner.
Lustgasen hade jag jag samtidgt för att hanterat trycket.
Min förlossning gick rätt snabbt för jag kom in vid halv tolv och var öppen 4 cm och vid fyra var hon ute.
Bild
Bild
jennyc
Alltid online

Inläggav Maya85 » 05 okt 2009, 11:07

Jag blev så illa mående efter några andetag av lustgas så jag skippade den. Fick EDA istället och det var det bästa :) Hade den tills Lilima var född. Nästa gång ska jag också bara ha EDA, det var bäst för mig.
BildBild

Bild
Maya85
Alltid online

BF: 100211

Inläggav EW » 05 okt 2009, 11:23

Jag använde lustgasen flitigt före ryggbedövningen, mitt problem var bara att värkarna kom så tätt att jag "missade" en halv värk åt gången. Man var ju tvungen att pausa så efter en halv värk ungefär kickade lustgasen in, det blev lättare att pricka in senare när värkarna kom med lite längre intervall. Jag mådde inte dåligt av lustgasen, det var bra tycker jag att ha något annat att fokusera på. :D
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
EW
Alltid online

Inläggav Miss_K » 14 nov 2009, 17:19

Hej!
Jag använde lustgas och bad vid min förlossning och tyckte lustgasen var riktigt bra!
Det tog ca 8-9 timmar från det att jag skrevs in till lillan var ute (från 5 cm till födseln) och jag hade haft värkar i ca 40 timmar innan dess. Jag tyckte att jag fick in tekniken bra med lustgasen men efter kanske 6-7 timmar var jag ändå rätt snurrig, aldrig så jag spydde och jag kommer ihåg allt "viktigt" som hände.

Jag tyckte också som någon skrev innan att det var lättare att andas ordentligt med gasen än utan. Jag hade stenkoll på när jag ville ha den och när den skulle tas bort men sambon fick hjälpa mig att ge mig gasen och hålla masken för det orkade jag inte efter ett antal timmar och jag förflyttades rätt friskt under förlossningen.
Mot slutet tyckte jag inte den hjälpte så mycket men det var nog mest för det gjorde så ont ;)
Däremot tyckte jag inte att BM (på fl) instruerade riktigt rätt när hon gav mig gasen, men min BM på mödravårdcentralen hade sagt att jag skulle ta gasen så fort jag bara trodde att det kom en värk och andas djupa andetag och släppa innan toppen på värken, vilket jag gjorde, och gasen slog till precis när jag behövde den som mest.

Fick mycket beröm av barnmorskan för tekniken med gasen så jag var glad att jag lyssnade på min ordinarie BM.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Miss_K
Alltid online

BF: 110524

Inläggav Melvinmamman » 14 nov 2009, 20:27

Jag ville först inte prova lustgasen när dom erbjöd,men den blev min bäste vän under hela förlossningen...dock flåsade jag nog i den lite för mkt,för ena stunden födde jag barn och nästa var jag "ute o sprang på ängarna" men för mej var den toppen även om jag har en del minnesluckor lite här o var :D
Melvinmamman
Stammis

BF: 100103

FöregåendeNästa

Återgå till Smärtlindring vid förlossning